מעל 60,000 מצלמות ביתיות חשופות לפריצה - כך תמנעו אותה

מערך הסייבר הלאומי מתריע כי יותר מ-60 אלף מצלמות ביתיות חשופות לחדירה מרחוק מפני שלא עדכנו את הסיסמא שהתקבלה כברירת מחדל בהתקנת המערכת, במערך הסייבר יוצאים לקמפיין ומפרסמים איך להתגונן מפני פריצה שכזאת

חזקי ניימן | טכנולוגיה 22.3.2022 | 13:05

תחליפו את הסיסמאות למצלמה | צילום: מתוך קמפיין מערך הסייבר

מבדיקה של מערך הסייבר הלאומי שפורסמה היום עולה כי נכון להיום קרוב ל-66,000 מצלמות ביתיות ומצלמות אבטחה בישראל חשופות להשתלטות מרחוק בשל סיסמת ברירת המחדל שלא הוחלפה בעת התקנת המצלמה. במערך התקבלו בשנה האחרונה דיווחים מאזרחים ובתי עסק על פריצה למצלמות שלהם.

מצלמות ביתיות הן אמצעי נפוץ היום לבקרה על הנעשה בבית, בעסק ואף בגני ילדים, אך הן לרוב מגיעות עם סיסמת ברירת מחדל שידועה לכל. הפורצים מגוונים וכך גם הסיבות לפריצה. מעבר לפגיעה בפרטיות, ההשתלטות על המצלמה מאפשרת הקלטת מידע ושמירת תמונות למטרות של גניבת נתונים, שיבושם, התחזות ואף סחיטה. באמצעות הפריצה למצלמה ניתן לראות מי נמצא בבית ומתי, תכולת הבית, שגרת היום ומידע נוסף שפוגע בפרטיות.

במרכז 119 של מערך הסייבר הלאומי התקבלו מספר דיווחים ואינדיקציות בשנה האחרונה על פריצות למצלמות הביתיות, אך פעמים רבות אנשים כלל אינם מודעים לכך שפרצו למצלמות שלהם. באחד המקרים אישה דיווחה על פריצה למצלמות האבטחה הביתיות שלה שלאחריה האקרים שלחו לה צילומים מתוך הבית למטרות הפחדה. המערך בדק את הפנייה וגילה כי החדירה למצלמה נעשתה תוך שימוש בסיסמאות ברירת המחדל של יצרן המצלמות, שלא הוחלפו בזמן ההתקנה.

כדי לצמצם את הסיכון, במערך הסייבר הלאומי ממליצים על עשר פעולות פשוטות להגנה על המצלמה הביתית:

  1. החלפת סיסמת ברירת המחדל - הן של מצלמות האבטחה והן של הנתב הביתי לסיסמאות מורכבות וייחודיות.
  2. התקנת מוצרי תוכנה של יצרן המצלמות - מומלץ להימנע מהתקנת מוצרי תוכנה שאינם מתוצרת יצרן המצלמות.
  3. ביצוע עדכוני תוכנה – עדכוני תוכנה מכילים לרוב תיקוני אבטחה אשר מעלים את רמת ההגנה של המוצר מפני תקיפות ומומלץ לבצעם עם הוצאתם בהתאם להמלצת היצרן.
  4. וידוא ההגדרות - לאחר כל עדכון תוכנה, ביקור טכנאי/ת, טיפול או שדרוג יש לוודא שההגדרות או הסיסמאות לא שונו או הוחזרו לברירת המחדל. 
  5. שמירת הסיסמה - אין להעביר את הסיסמה לגורמים אחרים כגון טכנאי/ת המצלמות, וכדאי להחליפה לעיתים תכופות.
  6. נתב ביתי – פריצה למצלמות האבטחה יכולה להתאפשר גם באמצעות הנתב הביתי. מומלץ לשנות את שם הרשת כך שלא יעיד על מאפייני הנתב כגון דגם, יצרן, בעלים ומיקום, ולהגדיר סיסמה ייחודית לנתב.
  7. הזדהות חכמה – מומלץ להפעיל הזדהות חכמה המכילה אימות נוסף לסיסמה במידה וקיימת אפשרות.
  8. מיקום המצלמה – מומלץ להציב את המצלמות במקום שיצמצם את הפגיעה בפרטיות במקרה של פריצה. 
  9. הורדת יישומים מחנויות רשמיות – את האפליקציה למחשב או לנייד שממנה ניתן לצפות במצלמות האבטחה, יש להוריד רק מחנות האפליקציות הרשמית.
  10. כיסוי עינית המצלמה – כשאין במצלמה צורך, מומלץ לנתקה או לכסות אותה פיזית.

בכל חשד לאירוע סייבר חייגו 119 למערך הסייבר הלאומי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום