זקן רבני תוניסיה: רבי ששון הכהן יהונתן זצ"ל

הלך לעולמו בשיבה טובה ובשם טוב הרה"צ רבי ששון הכהן יהונתן זצ"ל, תושב מושב ברכיה וזקן רבני תוניסיה - בגיל 96. ההדיר והוציא את ספרי חמיו רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 11.5.2022 | 19:17

הרה"צ רבי ששון הכהן יהונתן זצ"ל | צילום: שוקי לרר

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו זקן רבני תוניסיה, בשיבה טובה הרה"צ רבי ששון כדורה הכהן יהונתן זצ"ל ממושב ברכיה. 

הרה"צ רבי ששון הכהן יהונתן זצ"ל עמד במשך כיובל שנים מאחורי ה'וועד למען הרב', אשר דואג להוציא ולההדיר את ספריו הרבים של חמיו הגאון רבי רחמים חי חויתה הכהן זצ"ל, ראב"ד ג'רבה ואגפיה, ורב מושב 'ברכיה'.

מאז עלותו ארצה התיישב במושב ברכיה בסמוך לביתו של חמיו זצ"ל. כל מי שהכירו תמיד ראוהו עם ספר בידו, פעל רבות כל השנים להדפסת ולההדרת ספרי חמיו ראב"ד ג'רבה.

בשנים האחרונות נחלש והיה ממעט לצאת מביתו, מלבד לתפילות, היום רביעי בשעות הבוקר נפטר לבית עולמו כשהוא בן 96 שנים.

רבי ששון סיפר לימים, "לחמי הרב זצ"ל היה חוברת מיוחדת בה היה כותב בכל הזדמנות כל מאורע שהיה עמו, כותב על חלומות נדירים ומיוחדים שהיו לו, מתי נולד מתי נכנס לת"ת, מה התחיל ללמוד, איזה מסכת למד לראשונה, אצל מי למד ומי למד עימו ובפרט חלומות מיוחדים בו הוא מתאר שאני עולה ולומד בישיבה של פלוני וכו' יש הרבה כאלו".

"אני ידעתי על החוברת המיוחדת הזו. אחרי פטירתו רציתי מאוד לראות את החוברת הזו. פעם חיפשתי בין ארגזים המלאים בניירות הרבים, עד שמצאתי את החוברת ולשמחתי לא היה גבול. באותם ימים עבדתי לפרנסתי בחברת הבניה המפורסמת "סולל בונה" בבניית כבישים בדרום, ועקב כך החלטתי שאני לא הולך לעבודה באותו יום. כל אותו הזמן המחברת בכתב ידו של הרב זצ"ל לא זזה מידי, החלטתי שאני נוסע לאחד מתלמידיו הגדולים של הרב זצ"ל כדי להעביר לו את החוברת והוא כבר ידאג להדפיסה באחד מהספרים של הרב זצ"ל".

עוד סיפר: "כמעט ולא עיינתי בחוברת, כי הייתי בטוח שאני יראה את הדברים בנחת מודפסים בספר, אך הייתה לי אכזבה גדולה כשראיתי שהודפס הספר 'מנחת כהן' ובהקדמה לא מוזכרים הדברים וכך גם בספר השני התפלאתי מאוד וכאב לי על כך. מה שהתברר לי אחר כך שהחוברת היקרה והנדירה נעלמה והייתי מצטער על כך".

"אחרי תקופה מסויימת אחותי סיפרה לי על מורה מעולה בשם ר' שלום יונה ז"ל שהיה ירא שמים שהוא סיפר סיפורים שמקורם זה רק מהחוברת הזו של הרב זצ"ל. מיד ביררתי היכן הוא גר וכשבררתי אצלו סיפר לי שהגיעה אליו החוברת והיה נהנה לקרוא בה, אבל כבר החוברת כבר לא הייתה, מה שהתברר שאותו מורה עבר דירה וכשהעבירו את החפצים זרקו כמות גדולה של ניירת וחשבו שהחוברת הזו היא חוברת של לימודים ישנה והשליכו אותה לאשפה וחבל על דאבדין".

בחייו הדפיס את הספר 'מנחת כהן' ב' חלקים על התורה, הגדה של פסח, 'שמחת כהן' חלק א', ו'תוקפו של נס' על מגילת אסתר, שלאחרונה ההדיר אותה שוב נכדו הגאון רבי חיים כהן זצ"ל וחלק מ'מנחת כהן'. חלק מהכתבים העתיקם מכתב ידו ועבר עליהם הגהה הגאון רבי מקיקץ שלי זצ"ל גם רק על חלק מחידושיו, כשהגיע הרב זצ"ל לארץ הביא שקים של כתבי יד שדאגנו עם השנים להדפיסם ע"י ה'וועד למען הרב'.

בכל יום היה מקפיד ללמוד ח"י פרקי משניות בכל סעודה היה מוסר שיעורי תורה עשרות שנים למבוגרים עד לפני שלושה שבועות, אז הידרדר מצבו. 

הלוויתו התקיימה לפנות ערב מבית הכנסת המרכזי במושב ברכיה.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום