משאל עם צפוי להיערך בחרסון לקראת סיפוחה לרוסיה

אוקראינה מאיימת לסגור את הצינור המוביל גז לאירופה | בחרקוב רשמה אוקראינה הצלחה מזהירה כשהרחיקה את הכוחות הרוסיים אל מחוץ לאזור, ושחררה ארבעה כפרים נוספים. אך זלנסקי הזהיר את האוקראינים: "אל תצפו לניצחונות כאלו בכל יום, צפויים לנו גם ימים קשים יותר" | ארה"ב מזהירה: רוסיה לא מתכוונת לסגת, היא תנסה לייצר מסדרון בשליטתה עד מולדובה

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 13.5.2022 | 11:51

מלחמת אוקראינה - רוסיה | צילום: משרד ההגנה האוקראיני

מושל העיר חרסון, שנכבשה על ידי הרוסים בתחילת פלישתם לאוקראינה, אמר כי הוא שואף להביא להטמעתה של העיר בשטחי הפדרציה הרוסית בהליך מזורז, כך שלדבריו עד סוף השנה הלועזית הנוכחית, חרסון תהיה עיר אחת מיני רבות ברוסיה הגדולה. לדבריו, על מנת שההליך יהיה מהיר ויעיל, הוא מתכוון לוותר על פרוצדורות מיותרות ומכבידות כמו עריכת משאל עם או הקמת ועדות שידונו ויקבלו החלטות רק בעוד חודשים ארוכים.

עוד אמר מושל העיר הכבושה, שהתמנה לתפקיד על ידי הרוסים לאחר הדחתו של ראש העיר, כי לקראת הפיכתה של חרסון לחלק מרוסיה הגדולה, הוא מתכוון להביא להחלפת המטבע שבו משתמשים תושביה מגריוונה אוקראיני לרובל רוסי. לדבריו, התהליך יארך ארבעה חודשים שבמהלכם יוכלו התושבים להשתמש בכל אחד משני המטבעות לפי בחירתם, אבל בעוד ארבעה חודשים, הגריוונה האוקראיני יהפוך למטבע בלתי חוקי בחרסון, והתושבים ישתמשו אך ורק ברובל הרוסי כמו שאר אזרחי רוסיה.

דקות אחדות לאחר פרסום ההודעה, מיהר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב לפרסם הודעה משלו, ולפיה רוסיה תשמח לקבל את חרסון ולספח אותה לשטחי הפדרציה הרוסית, אבל בתנאי שהתהליך יתבצע באופן חוקי כפי שעשו תושבי חצי האי קרים שחפצו בכל מאודם להסתפח לרוסיה וערכו משאל עם בצורה חוקית ודמוקרטית. לדבריו, רק אם רוב תושבי חרסון יצביעו בעד, תסכים רוסיה לספח את העיר לשטחה.

במקביל, נרשמה אתמול דרמה קטנה בהקשר לשוק האנרגיה, כשממשלת אוקראינה הודיעה על כוונתה לעצור את הזרימה של הגז הרוסי בצינור העובר דרך שטחי אוקראינה. מדובר בצינור שמזרים גז רוסי אל מדינות אירופיות, ולפי ההערכות, כשליש מהגז הרוסי שצורכת אירופה, עובר בצינור זה. הצידוק לעצירת הגז הוא בשל העובדה שתחנת הוויסות של הצינור נמצאת באזור שנכבש על ידי רוסיה ונשלטת על ידי הרוסים.

אוקראינה טוענת שמאחר ורוסיה מווסתת את הגז לאזורים שתחת שליטתה, הדבר פוגע באינטרס האוקראיני ולכן היא מתכוונת לעצור את זרימת הגז. פרשנים שונים מעריכים שמדובר באיום שאוקראינה לא תעז ליישם, משום שארצות אירופה מסייעות לה רבות והיא חייבת את עזרתן, דבר שמגביל מאוד את היכולת שלה לעצור את הגז המוזרם אליהן דרכה. יש הסבורים שמדובר רק באיתות אזהרה אוקראיני, לאחר שנשיא צרפת עמנואל מקרון אמר מוקדם יותר השבוע שהטיפול בבקשתה של אוקראינה להצטרף לאיחוד האירופי יימשך עשרות שנים. באוקראינה נעלבו מאוד מהדחיה הצרפתית של בקשתם, ויתכן שזאת הייתה תגובה סמלית להצהרה זו של מקרון.

בתוך כך חגגה אוקראינה אתמול את הניצחון המזהיר שהשיגו חייליה באזור חרקוב, העיר השניה בגודלה באוקראינה, והעיר הראשונה שניסו הרוסים לכבוש מיד עם פלישתם למדינה. את ההתקפה על חרקוב הדפו האוקראינים זה מכבר, ובשבועות האחרונים הם דחקו את הרוסים הרחק ממנה, עד שאתמול הצליחו לגרש את הרוסים אל מחוץ למחוז כולו. בכך שחררה אוקראינה אתמול ארבעה כפרים נוספים מהכיבוש הרוסי.

עם זאת, נשיא אוקראינה זלנסקי הזהיר את אזרחי ארצו כי אל להם להיתפס לאופוריה ולשמחה מוגזמת. "אי אפשר לצפות שאנחנו כל הזמן ננצח. במלחמה יש גם הפסדים, וגם במלחמה הזאת עוד צפויים לנו ימים קשים", דברי זלנסקי.

בארה"ב השמיעו אתמול תחזית קודרת להמשך הלחימה באוקראינה, ואמרו כי רוסיה אינה מתכוונת לסגת בקרוב מאדמת אוקראינה, ובמקום זאת היא דווקא מעוניינת להרחיב את שטחי השליטה שלה, על מנת להשיג מסדרון שליטה יבשתי עד לטרנסניסטריה שבמולדובה, ואולי גם לכבוש את מולדובה כולה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום