האם בקרוב נראה מחסור בלחם? המאפיות מאיימות

בעלי המאפיות הגדולות בישראל תוקפים את החלטת שרת הכלכלה שלא להסיר את הפיקוח על מחירי הלחם | בעלי מאפיית ברמן, טוען שהמדינה מעדיפה לגלגל את המחיר לפתחם של היצרנים מאשר שהוא יגולם במחיר הסופי לצרכן, ומאיים לפנות לבג"ץ

ישראל לפקוביץ | כלכלי 17.5.2022 | 20:54

לחם | צילום: pixabay

בעלי המאפיות הגדולות בישראל תוקפים את החלטת שרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, שלא לאשר את המלצת ועדת המחירים להסיר את הפיקוח על מחיר הלחם ומאיימים לפנות בנושא לבג"ץ. 

יצחק ברמן, הבעלים של מאפיית ברמן, תוקף את שרת הכלכלה אורנה ברביבאי שאינה מוכנה לבטל את הפיקוח על מחירי הלחם בישראל. "כיוון שהלחם נמצא בפיקוח, כשיצרן מבקש התייקרות הוא עושה זאת על פי חוק, אנחנו עובדים על זה הרבה זמן וחודשים לא עדכנו מחירים. היום מגיעה לנו למעלה מ-20% התייקרות מחירים. אם בממשלה לא רוצים להסיר את הפיקוח על הלחם, אז שיעלו את המחיר ב-20% על פי התחשיב. יש עלייה של מחירי הקמח, האנרגיה, האריזות ושכר העבודה - וכל זה מופיע בנוסחאות ובטבלאות". כך מצוטט ברמן ב'ישראל היום'.

עוד תקף: "הממשלה נוהגת כפחדנית - על מנת להימנע מלחתום על הצו, הם מעוניינים לגלגל את זה לפתחנו, אם היו מסירים את הלחם מפיקוח כמו שהמליצו, היו מגלגלים את זה אלינו כדי שאנחנו נלך ונקושש את סכום העלייה מהציבור ואז יוכלו להטיל עלינו את האשמה שאנחנו אחראים על יוקר המחייה. עכשיו באה כבוד השרה ואומרת 'אני לא מוכנה לקבל את ההמלצה'. אז בבקשה תחתמי על הצו ותעלי את המחיר, זה הכל. הם פוליטיקאים, והם רוצים לברוח מהאחריות של עליית המחיר. המוצרים המפוקחים מהווים אחוז גבוה מהתוצרת שלנו - מדובר בלמעלה מ-50 עד 60 אחוז מהלחמים".

"אם הם לא יבצעו את העלייה, אנחנו יכולים לפנות לבג"ץ. אנחנו, ואני מדבר בשמי, מתכננים להגיש תביעת נזיקין על כל הנזקים שנגרמו לנו במשך השנים האחרונות. הייתה תביעה כזו בבית המשפט, שהוגשה על ידי המאפיות כששרים לא אישרו להן את ההתייקרויות".

גורם בענף אמר ל'ישראל היום': "ההחלטה של שרת הכלכלה לא מובנת. הבנו מה היא לא רוצה לעשות, אבל לא הבנו מה כן. אולי היא מכירה דרך - אם מחירי התשומות עולים ב-40%, איך אפשר לא להעלות מחירים? שהיא תראה לנו".

בתוך כך, כתבת הצרכנות, מעיין פרתי מדווחת ב'חדשות 12', כי יצרני הלחם במחיר מפוקח מאיימים שלא ייצרו אם הממשלה לא תאשר להרים את המחיר. "אנחנו לא נממן את זה מכיסנו, בטח לאור עליית מחירי החיטה שקפצו בחודשים האחרונים" אמרו.

כזכור, ועדת המחירים הבין משרדית, המשותפת למשרד הכלכלה והתעשייה ולמשרד האוצר, המליצה בתחילת השבוע להסיר את הפיקוח על מחיר הלחם באופן סופי, אחרי עשרות שנים שבהן היה תחת פיקוח המדינה. בתום שימוע ציבורי, החליטו כלכלני הוועדה כי בשוק הלחם קיימת תחרות מספקת בין מאפיות, באופן שמאפשר לבטל את מגבלת המחיר המוטלת עליו.

ההמלצה להסיר את הפיקוח ניתנה בעקבות העלייה במחירי החיטה כתוצאה מהמלחמה באירופה, וכן בגלל התחרות הגבוהה בתחום בין המאפיות. הוועדה מבקשת לעבור ממודל של פיקוח למודל של מעקב שוטף אחרי התחרות בשוק. חוק הפיקוח חל על חמישה מוצרי לחם: לחם אחיד כהה, לחם אחיד כהה פרוס וארוז, חלה, לחם לבן ולחם לבן פרוס וארוז.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום