בנט, גנץ ולפיד החליטו לאתגר: מעלים את החוק

אחרי חילופי האשמות וניסיונות להגיע להסכמה, כמה מהח"כים ב'ליכוד' הודיעו שיתמכו בהצעת החוק לסבסוד לימודים ללוחמים - נתניהו תקף והודיע שבגלל הודעתם בקואליציה עצרו את המגעים: "יקיים דיון עם ראשי מפלגות האופוזיציה" | לאחר מכן, בנט, גנץ ולפיד הכריזו: מעלים את ההצעה ביום שני להצבעה במליאה

יאיר כלפה | פוליטי 18.5.2022 | 23:50

במליאת הכנסת | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

הסערה סביב חוק "ממדים ללימודים" נמשכת: ראשי הקואליציה הודיעו הערב (רביעי) כי הם מעלים את ההצעה לסבסוד לימודים ללוחמים שסיימו את שירותם הצבאי - להצבעה במליאת הכנסת ביום שני, לאחר שבחלקים ב'ליכוד' יצאו בפומבי נגד היו"ר בנימין נתניהו והצהירו שיצביעו בעד.

שר הביטחון בני גנץ קידם את ההצעה שתיתן למשוחררי צבא מלגות ללימודים, אך לקואליציה לא היה רוב בעקבות סירוב מפלגת רע"מ לתמוך בחוק שמיטיב עם חיילי צבא ההגנה לישראל - ולפיכך בנו בקואליציה על האופוזיציה, שם עמדו בפני דילמה: תמיכה שתוכיח שהקואליציה מסוגלת לתפקד ולהעביר חוקים למרות איבוד הרוב בכנסת, אך מנגד התנגדות לחוק שכזה שמיטיב עם חיילים תתפרש רע בקרב הבייס הליכודי והציבור הישראלי בכלל.

בימים האחרונים ניהלו חברי כנסת בקואליציה קמפיין בתקשורת וברשתות נגד האופוזיציה, ואלה ניהלו דיונים פנימיים כיצד לנהוג. הצדדים ניהלו מגעים, לאחר דרישת 'הליכוד' להעלות את רמת הסבסוד ל-100%, ונתניהו וגנץ אף שוחחו ביניהם היום.

אך לאחר המשך הלחץ, אט-אט חברי כנסת במפלגת 'הליכוד' החלו להודיע בפומבי כי יתמכו בהצעה כשתובא במליאה, מה שמייתר לקואליציה את העבודה לנהל מגעים עם ראשי האופוזיציה ועם רע"מ.

בעקבות כך, במפלגת הליכוד הוציאו הערב הודעה, בה סיפרו על המגעים והאשימו את הח"כים: "בעקבות אמירות של חברי כנסת בליכוד על תמיכה בחוק במתכונתו הנוכחית, הפסיקה הקואליציה את המשא ומתן להעלאת המלגות", סיפרו.

זמן קצר לאחר מכן, ראשי הקואליציה, בנט, לפיד וגנץ, הודיעו שהם מעלים את ההצעה להצבעה למרות אי ההגעה להסכמות. "כל הלוחמים המשוחררים ובני משפחותיהם יוכלו לצפות בשידור חי בחברי הכנסת של הליכוד. אנחנו קוראים לחברי האופוזיציה, שימו את הפוליטיקה בצד", עקצו את נתניהו.

ב'ליכוד' יקיימו דיון האם לתמוך בהצעה ביום שני הקרוב, ובסופה יוחלט האם לתמוך או להתנגד. מלבדם, גם בשאר גוש נתניהו לא שקט, כשלא כולם חושבים שכדאי לתמוך בהצעה ולעזור לקואליציה להעביר אותה, ואם ב'ליכוד' יתמכו הדבר עלול לעורר עימות בתוך בלוק הימין היציב.

כך למשל יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' סבור שלא לתמוך בהצעת החוק ועקץ את בנט על השותפות עם מנסור עבאס וחבריו: "רק מי שלא אוהב את החיילים מסוגל להקים ממשלה עם מי שתומך במי שהורג אותם". כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו.

בציוץ נוסף כתב סמוטריץ': "אם בנט ושקד וגנץ והנדל ולפיד היו דואגים באמת לחיילים שלנו - זה הקמפיין היחיד שהם היו צריכים לנהל היום. אבל הם לא באמת דואגים לחיילים. הם דואגים לכיסא שלהם שנשען על תומכי טרור אנטי ציוניים של רע"מ והמשותפת".

במפלגות החרדיות לא התייחסו עד כה לסוגיה, ומסתמן שלא יהיה צורך באצבעותיהם כדי להעביר את החוק, מאחר וכמה ח"כים בליכוד כבר ישלימו את האצבעות החסרות מצד מפלגת רע"מ על ארבעת מנדטיה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום