נגיד בנק ישראל: הישראלים יעמדו בהחזרי המשכנתא

הריבית במשק הועלתה הבוקר ע"י נגיד בנק ישראל לשיעור של 0.75 בניסיון להיאבק באינפלציה. הנגיד, פרופ' אמיר ירון אמר כי בישראל ניתנות משכנתאות בשמרנות ולכן אינו צופה קושי בעמידה בהחזרים | על מחירי הנדל"ן אמר - "רק הגדלת היצע הדירות תוביל להתמתנות במחירים"

חזקי ניימן | כלכלי 23.5.2022 | 23:16

אילוסטרציה | צילום: דוד כהן, פלאש 90

לאחר הוועדה המוניטרית של בנק ישראל העלתה היום (שני) את הריבית ל-0.75% - בניסיון לבלום את האינפלציה שהגיעה ל-4%. זו עליית ריבית שנייה ברציפות, שבחודש שעבר הועלתה ב-0.25%. בריאיון לחדשות הערב בכאן 11 אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון כי אינו מודאג שהציבור הישראלי לא יוכל לעמוד בהחזרי המשכנתא שיתייקרו בעקבות הצעד. 

"ברכיב המשכנתאות יש גם רכיב שצמוד לאינפלציה, וחשוב שגם הוא לא יעלה", אמר הנגיד באולפן חדשות כאן 11. "המשכנתאות בארץ הן יחסית שמרניות. אנחנו בודקים ברמה המערכתית את הנושא הזה. גם כשנותנים הלוואות, הן ניתנות אחרי בדיקה שמרנית ברמת הלווה. תהיה התייקרות, אבל הלווים יוכלו לספוג את ההעלאה". 

"אינפלציה גבוהה פוגעת בכוח הקנייה של הציבור וקודם כל בשכבות החלשות, היא גם פוגעת בפעילות של המשק. אנחנו נחושים להחזיר את האינפלציה בחזרה ליעד ולא לתת לה להתפרץ. אני רוצה להרגיע, האינפלציה בישראל היא 4% - נמוכה באופן משמעותי משאר המדינות", הסביר הנגיד את הסיבה העיקרית להעלאת הריבית.

פרופ' אמיר ירון התייחס בכאן 11 גם למחירי הנדל"ן המאמירים, והמעיט ביכולת של הצעד שנקט להשפיע עליהם: "הפרמטר העיקרי בשוק הדיור הוא צד ההיצע. יש לנו ילודה גבוהה, ביקוש גדול לדירות באופן טבעי. היצע היצע היצע. התחלות הבנייה עלו. אבל חייבים להתחיל עוד יותר בנייה. יש תחילה של צעדים טובים, הציבור אבל רוצה לראות את זה לאורך זמן. זה מה שיוביל לירידות מחירים".

למשק הישראלי יש יכולות ספיגה

"המשק הישראלי הוא איתן, דינמי. נכון שהייתה התכווצות של 1.6% ברבעון האחרון לעומת הקודם, אבל זה תיקון טכני לרבעון של 15% צמיחה. שוק העבודה הוא שוק מאוד הדוק. היום ראינו שיש עוד יותר משרות פנויות. למשק הישראלי יש דינמיות, יכולת להסתגל ויכולת ספיגה מול העלאת הריבית", הגיב ירון לשאלה על האפשרות לגלי פיטורים בישראל. 

"ההייטק הישראלי הוא הקטר של המשק הישראלי ואת צודקת שבתחילת הקורונה הוא עזר לנו. אבל לעומת 2001, אז הייתה ירידה מאוד גדולה, אנחנו נמצאים במצב שההייטק היום הוא מבוזר יותר, מגוון יותר, מייצאים שירותים שיותר עמידים לירידות בשווקים. אבל כן, יהיה תיקון שמממני הסטרטאפים יצטרכו להיות יותר זהיר בשווי של החברות. אבל זה תיקון סביר", אמר ירון. 

לסיום, התייחס פרופ' אמיר ירון לאפשרות שישראל תלך בקרוב למערכת בחירות נוספת: "אי וודאות היא לא טובה לכלכלה. הכלכלה צריכה ודאות מכל הסיבות. ראינו מה קרה ששנתיים לא היה תקציב. אנחנו בפיגור תכנוני ביחס להרבה תשתיות ורפורמות. ברור שאי יציבות, שתביא לעצירה של הליך תקציבי ותכנוני - היא לא טובה". 

הפעם הקודמת שעלתה הריבית הייתה בנובמבר 2018. מייד עם תחילת הקורונה הוריד בנק ישראל את הריבית לעשירית האחוז, כדי להוזיל את הכסף ולאפשר לכלכלה הישראלית להחזיק את הראש מעל המים ולהתמודד טוב יותר עם המשבר. אך כעת המטרה הפוכה – לייקר את הכסף כדי להתמודד עם האינפלציה שהגיעה בחודש מארס ל-3.5%, למתן את עליות המחירים ולנסות לצנן גם את שוק הנדל"ן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום