אבסורד: המחבלת דורשת ניתוח פלסטי; שב"ס בוחן

אשתו של השוטר שנפצע בפיגוע, הגיבה להחלטת שב"ס לשקול לממן ניתוח פלסטי למחבלת שנפצעה באפה כשהפעילה מטען נפץ, "לבעלי לא מימנו ניתוח, למה לה מגיע?" | היועץ המשפטי של 'רופאים לזכויות אדם': "כלול בסל הבריאות"

חזקי ניימן | חרבות ברזל 24.5.2022 | 19:34

אילוסטרציה | צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שירות בתי הסוהר הודיע בתחילת השבוע כי הוא בוחן את האפשרות לממן ניתוח לשחזור אף למחבלת ממזרח ירושלים, שנפצעה בפיגוע בו פוצצה בלון גז ליד מעלה אדומים. בקשתה לניתוח אף קוסמטי נדחתה פעמיים, אך כעת הגישה בקשה עם חוות דעת חדשה, שמצביעה על היתכנות לפגיעה בתפקוד בהיעדר ניתוח. ג'אבאס מרצה עונש מאסר של 11 שנים ועברה טיפולים רפואיים שונים אותם מימן לה שירות בתי הסוהר, בהם שני ניתוחים בכף ידה.

ג'אבאס ביקשה ששב"ס יממן לה גם ניתוח לשחזור אפה, אך בוועדת חריגים דחו את בקשתה בטענה כי לא מדובר בניתוח שנועד לשמירה על בריאותה וכי הטיפול אינו כלול בסל הבריאות. לאחר שעתרה נגד החלטת הוועדה לבית המשפט המחוזי ונדחתה, ג'אבאס לא ויתרה והגישה עתירה לבית המשפט העליון. כחלק מהתשובה לעתירה, הודיע שב"ס כי יבחן מחדש את בקשתה.

אשתו של השוטר שנפצע בפיגוע ליד מעלה אדומים ב-2015 קראה לשב"ס ולבית המשפט העליון לא לאשר את הניתוח לשחזור האף, אותו מבקשת המחבלת אסראא ג'אבאס, שנפצעה באפה במהלך הפיגוע. "זה פשוט ביזיון", טענה א' בריאיון ב-103FM וסיפרה כי משה, בן זוגה, מתמודד עם פוסט טראומה מאז האירוע. "אני לא חושבת שזה הגיוני שאנחנו צריכים לממן אותה ואף לשקם אותה אחרי שהיא עשתה מעשה כה קשה, שמשה חווה אותו ברמה היומיומית".

 מאז הפיגוע, משה יצא לפנסיה ונמצא בטיפול. לדברי זוגתו, הוא מתמודד עם הפוסט טראומה באופן יומיומי. "הוא חווה את הפיגוע באופן קשה, זה בא לידי ביטוי בהתפרצויות, באמצע הלילה הוא מתעורר עם רעידות, אבל הוא מקבל טיפול ומתמודד מאוד יפה", סיפרה א'. לדבריה, לא מתחשבים כרגע בדעתם מול בית המשפט. "גם המשטרה כרגע לא נתנה אפילו אישור למשה לשוחח ולהגיד את עמדתו בעניין", טענה.

אשתו של השוטר שנפצע הוסיפה כי לא אושרו לו ניתוחים פלסטיים, על אף שביקש. "הוא ממש נשרף בכל גופו, יש לו ממש צלקות באזור בית החזה ובאזורים אחרים בתוך הגוף", תיארה. "יש צלקות שהוא חווה עד היום ולא אושר לו שום ניתוח פלסטי כזה או אחר".

בהמשך, הצטרף לשיחה תמיר בלנק, היועץ משפטי של ארגון "רופאים לזכויות אדם", והסביר מדוע יש מקום לאשר את הניתוח הפלסטי באפה של המחבלת. בפתח דבריו אמר: "המדינה מסרבת לממן את הניתוח, בגלל זה הדיון הגיע לבית המשפט העליון. השאלה שאנחנו העלינו קשורה לזכויות של אסירים בכלל, אנחנו טוענים שאסירים זכאים לזכויות בריאות בדומה לשאר התושבים במדינה"

"שב"ס סירב כי הוא טוען שכל האסירים בכלל לא זכאים לשירותי בריאות שיש לשאר התושבים. אם את עכשיו או גולן חס וחלילה עושים איזושהי עבירה, עבירת מס, ואתם מגיעים לכלא במצב רפואי מסוים, זה אומר שנשפטתם לא רק לשנה-שנתיים בכלא, אלא גם נשפטתם למניעת שירותי בריאות מכם", הוסיף. 

בתגובה, אמרו המגישים כי ממקרה הנדון מדובר בניתוח פלסטי ולא בריאותי. עו"ד בלנד כפר בכך ואמר: "הניתוח הזה הוא לא ניתוח פלסטי. הניתוח הזה נמצא בסל שירותי הבריאות וזו הסיבה שפנינו לשב"ס. הסיבה שבכלל היא מועמדת לניתוח, כיוון שהוא כלול בסל הבריאות והחליטו שהוא ניתוח חיוני לאנשים שנכוו. זו לא החלטה שלי אלא של ועדת סל הבריאות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום