חשיפה: בעלה של מנכ"לית משרד התקשורת ייצג עותרים נגד הקומה הכשרה

איתי בן חורין – שותף במשרד בן חורין אלכסנדרוביץ שייצג העותרים נגד הקומה הכשרה, הוא בעלה של מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין | לירן לא הצהירה על כך מול הייעוץ המשפטי | בעבר אף ייצג המשרד את המרכז הרפורמי לדת ומדינה במתווה הכותל | המנכ"לית בראיון לדה-מרקר: "נבחרתי לשליחת העלייה הראשונה של התנועה הרפורמית" | גורם משפטי בכיר ל'בחדרי': מדובר בחוסר שקיפות ציבורי מוחלט

יוסי ריינר | פוליטי 25.5.2022 | 17:40

טלפון כשר | צילום: נתי שוחט פלאש 90

חשיפת "בחדרי": מנכ"לית משרד התקשורת הגב' לירן אבישר בן חורין שהובילה את ביטול ה'קומה הכשרה' ומקדמת בפועל כ"גורם מקצועי" את הרפורמה ההרסנית של השר הנדל, מול דרישות הרפורמים וארגוני התועבה בעתירתם לבג"ץ, שימשה בעבר כ"שליחת עליה" של התנועה הרפורמית.

יתרה מכך, משרד הייעוץ האסטרטגי והתקשורתי "בן חורין אלכסנדרוביץ'" שבעלה שותף בה, ייצג בשנת 2019 חלק מהעותרים נגד הקומה הכשרה, שכזכור דרשו באופן רשמי בעתירתם לחרב את הקומה הכשרה - לטובת קידום תכני תועבה בקרב הנוער החרדי.

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', את העתירה לבג"ץ נגד הקומה הכשרה, הגישו 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה, יחד עם שורה של ארגוני תועבה ושחץ. אחד מהם הוא ארגון 'בת קול' שהשתמש בשירותי המשרד - בן חורין אלכסנדרוביץ כחלק ממערך לקידום העתירה ומטרותיה. 

בדיקת 'בחדרי' העלתה, כי רעייתו של בן חורין, משמשת בתפקיד מנכ"לית משרד התקשורת ומקדמת מתוקף תפקידה את רפורמת הקומה הכשרה - שמיישמת בפועל את מטרות ודרישות עתירת הרפורמים וארגוני התועבה, שכאמור מיוצגים בחברה שבעלה שותף בה. 

גורם משפטי בכיר שנחשף לדברים אמר ל'בחדרי חרדים', כי על גברת בן חורין היה להימנע מטיפול בנושא ולפרוש מהתיק ולא להיות חלק מהמטפלים בנושא – כאשר בן זוגה של המנכ"לית הוא שותף במשרד בן חורין, שייצג את העותרים, כאשר אף לא ניתנה הצהרת גילוי נאות מצידה על עסקיו של בעלה עם העותרים.

במקום זאת בחרה המנכ"לית להמשיך ולטפל ביישום רפורמת הקומה הכשרה שמשרתת את מטרות העתירה, ללא שקיפות ציבורית ומבלי לדווח על יחסי בעלה עם עמותת 'בת קול' שקיבלה מלגה ממשרד בן חורין אלכסנדרוביץ ויוצגה במסגרת כך ע"י המשרד.

משרד בן חורין אלכסנדרוביץ מעניק מלגה לארגון השחץ בת קול ומייצג אותה במקביל לעתירה נגד הקומה הכשרה

כאמור ארגון 'בת קול', שכאמור משתייך לחלק מארגוני השחץ והתועבה העותרים לבג"ץ נגד הקומה הכשרה – ויוצגו ע"י המשרד כחלק ממערך העתירה בחודש דצמבר 2019, קיבלה ממשרד בן חורין אלכסנדרוביץ מענק מלגה לארגון בת קול מקרן מלגות שהקימה החברה.

באתר של הקרן מסבירים בעלי החברה כי "מטרת הקרן היא לסייע לגופים חברתיים לקדם מטרות חשובות. במסגרת הקרן, יוענקו מלגות לסטודנטים בתואר ראשון אשר ילוו עמותה ויעניקו לה שירותי ייעוץ תקשורתי ויחסי ציבור ללא עלות לקידום מטרה חברתית-ציבורית, תוך שהם מקבלים הנחיה מקצועית צמודה ע”י יועצי תקשורת מובילים בבן חורין ואלכסנדרוביץ’– זאת על מנת להשיא לה ולהם ערך".

גורם משפטי ציין ל'בחדרי' כי העובדות הן פשוטות: בשנת 2019 יוצגה בת קול ע"י משרד בן חורין אלכסנדרוביץ כאשר במקביל החלה עמותת בת קול בעתירותיה נגד הקומה הכשרה בסוף 2019. בחודש יוני 2020, מספר חודשים לאחר מכן נכנסת לירן אבישר בן חורין לתפקידה כמנכ"לית משרד התקשורת, ומאז מקודמת ביטול הקומה הכשרה וקידום רפורמת הנדל, כאשר בעלה חפץ לכאורה בהצלחת הארגון בת קול להם העניק במסגרת הקרן – מלגה וייצוג. 

מבדיקת 'בחדרי' עולה, כי גם 'המרכז הרפורמי לדת ומדינה' שהובילה את העתירה נגד הקומה הכשרה, יוצגה בעבר ע"י משרד בן חורין אלכסנדרוביץ עד שנת 2019, בשנה זו (מס' חודשים מאוחר יותר) החל המרכז הרפורמי בהגשת העתירה נגד הקומה הכשרה. בשנת 2017 למשל, הוביל המשרד קמפיין חוצות ("יהודי לא מגרש יהודי") נרחב של התנועה הרפורמית לקראת דיון בבג"ץ בנושא מתווה הכותל.  

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין" נבחרתי להיות שליחה העלייה הראשונה של התנועה הרפורמית"

אך מסתבר שלא רק מר בן חורין חש לכאורה הזדהות ערכית ואידיאולוגית עם ערכיה של אחד ממובילי העתירה שמטרתה המוצהרת – לחרב את הקומה הכשרה עד היסוד במטרה להטמיע בנוער החרדי את ערכיהם, גם הגברת בן חורין, מסתבר, שמחזיקה בדעות מזוהות ואוהדות מאוד של התנועה הרפורמית, שכאמור הייתה ממובילי העתירה נגד הקומה הכשרה. 

בראיון ל'דה מרקר' בשנת 2016, מספרת לירן אבישר בן חורין מנכ"לית משרד התקשורת, רעייתו של בן חורין, ששימשה אז כמנכ"לית 'ארגון מסע' על הקשר האישי שלה לרפורמים, לאחר שבחרה לא להתקדם בתחום המשפטי (לאחר שעשתה התמחות אצל השופט מני מזוז ושימשה כיועצת המשפטית שלו) ולעסוק דווקא כמנכ"לית ארגון מסע. 

"החשיפה שלי לשירות המדינה היא מהצדדים היפים", אמרה בן חורין לדה מרקר, והוסיפה כי "למדתי שם הכול על השירות הציבורי. כשנבחרתי להיות שליחת העלייה הראשונה של התנועה הרפורמית, מני (השופט מני מזוז) לא חשב שזה נכון בשבילי, אבל אני לא רציתי להיות יועצת".

בהמשך הריאיון היא נשאלה מה למדה בעבודה עם יהדות צפון אמריקה. בן חורין השיבה כי "זאת הייתה שליחות עוצמתית מרתקת ומורכבת — איך להציל את יהדות אמריקה. אבל כמו שאמרתי קודם, שיח העלייה לא פשוט ואני חושבת שמה שאני עושה היום במסע הוא ערוץ יותר משמעותי.

לדבריה, "חלק גדול מהשבר קשור לפלורליזם היהודי, ליחס שלנו לרפורמים, לכפייה הדתית, למעמד האישה בסוגיות דת — זאת הבטן הרכה. זה כבד יותר מהסכסוך (הישראלי פלסטיני), וזה מטריד מאוד ומקומם את יהדות צפון אמריקה. לכן היחס שלהם לישראל אמביוולנטי. הייתי לא מזמן בבית כנסת בפארק אבניו בניו יורק, הרב הזכיר את ישראל, שמחתי, ואז הוא סיפר להם שבישראל לנשים אסור להדליק חנוכייה בכותל וממליץ להם לחתום על עצומה של יו"ר נשות הכותל ענת הופמן, שמציעה להחרים את טקס הדלקת הנרות הממלכתי. זאת יהדות שלמה מעבר לאוקיינוס שתופסת את יהדותה בדרך אלטרנטיבית ומרגישה שאין לה מקום אצלנו".

לאור דעותיה של מנכ"לית בסוגיית הרפורמים והזרם האורתודוקסי בישראל, שנוטות יותר לעמדות הרפורמים בסוגיות השונות (כותל מעמד האישה ועוד) ועקב העובדה שבני הזוג בחרו לפגוע בשקיפות הציבורית ולא להצהיר על גילוי נאות עולה חשש מההוגנות בהחלטותיה של מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין כלפי הקומה הכשרה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום