במערב מקדמים: ליווי צבאי לספינות סוחר שייצאו חיטה

מספר גורמים מערביים החלו לקדם בימים האחרונים מגעים לקראת הקמתה של יוזמה צבאית משותפת למדינות הים השחור המזוהות עם המערב, לצורך ליווי צבאי שיוצמד לספינות הסוחר המייצאות דגנים מאוקראינה

ישראל לפקוביץ | חדשות בעולם 26.5.2022 | 15:42

ספינת מלחמה: אילוסטרציה | צילום: התעשייה האווירית

גורמים מערביים מקדמים יוזמה לליווי צבאי לספינות סוחר שייצאו חיטה מאוקראינה. ההצעה באה על רקע המצור הימי שמטילה רוסיה על אוקראינה כחלק מההתקפה שלה על שטחי המדינה. העובדה שאוקראינה ורוסיה הן יצואניות החיטה הגדולות בעולם, גורמת לכך שהמדינות השונות מתחילות לאגור כמויות של דגנים לעת צרה, מחשש פן ייווצר בקרוב מחסור כלל עולמי.

בין היתר הודיעה ממשלת הודו כי החליטה לאסור לחלוטין ייצוא של דגנים משטחה, על מנת לוודא שהיא עצמה לא תסבול ממחסור בדגנים עם הפסקת היבוא מאוקראינה ורוסיה, ועם התייקרות מחירי הדגנים בעולם כולו.

בימים האחרונים הציעה ליטא להקים ברית ימית של כמה מדינות החברות בנאט"ו והשוכנות לחופי הים השחור, ואלו ילוו בליווי צבאי כל ספינת סוחר שתצא מאוקראינה כשהיא עמוסה בחיטה או בדגנים אחרים. הרעיון הוא למנוע מרוסיה להיטפל לספינות הללו ולשבור את המצור. בין היתר נראה שטורקיה תיקח חלק ביוזמה הזאת, אם אכן תצא לפועל, ואף תהיה מדינה מרכזית במהלך.

אתמול (רביעי) אמר שר ההגנה הבריטי בן וואלאס שבריטניה תומכת מאוד במהלך, וסבורה שאכן מדובר בפתרון יעיל שצפוי להביא להקלה במחסור בדגנים. וואלאס גם קרא לרוסיה להימנע מלהגיע למצב בו היא מאוימת על ידי חילות הים של מדינות אחרות, ובמקום זאת שתאפשר מעצמה ומיוזמתה ייצוא דגנים מאוקראינה. בכל מקרה, אמר וואלאס, המצור הימי על אוקראינה והמחסור בחיטה שהוא מייצר, אינו מצדיק הקלה בסנקציות שהוטלו על רוסיה.

אדרבה, הקלה בסנקציות רק תעניק פרס לטרור הרוסי, ותבהיר לרוסיה שמעתה היא יכולה לעשות ככל העולה על רוחה, משום שבכוחה להטיל מצור על נתיב הסחר המרכזי של המזון העולמי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום