כמה כסף הוציאה המדינה במסגרת המאבק בנגיף קורונה

במסגרת המאבק בנגיף הקורונה מוציאה המדינה סכומי עתק שבסופו של דבר ייפגעו בכיס של כולנו. משרד האוצר מפרסם על המספרים מאחורי המשבר

כלכלי 3.5.2020 | 16:14

משיכת כסף מכספומט צילום: קובי גדעון, פלאש 90

נגיף הקורונה פגע קשות בכיסים של כולנו. רבים איבדו את פרנסתם ומטה לחמם, עסקים רבים נכנסו לקשיים כלכליים, וכמובן ואולי בעיקר את הנזק הגדול חטפה המדינה, כשתקציב גדול הוקדש לטובת המאבק בנגיף, הרבה מאוד מספרים נזרקו עד היום, והמספרים המבהילים נותנים מושג על הגזירות שמחכות ביום שאחרי הקורונה.

משרד האוצר פרסם את הערכות המשרד לאבדן התוצר והמספרים בהחלט מדאיגים. ע"פ הערכות שפרסם, רק החלק הזה של ה'תוצר' יוביל עד סוף השנה להפסד של 117 מיליארד שקלים במקרה של התאוששות מהירה, או 133 מיליארד שקל אם החזרה לפעילות תתעכב עוד. כשנחלק את הסכום האדיר במספר האזרחים שחיים בישראל, נגיע לנזק אישי של כמעט 15 אלף שקלים לאדם.

גם ההערכות לגבי האבטלה מדאיגות מאוד, ע"פ ההערכות גם אחרי השיבה של מאות אלפי ישראלים מהחופשה ללא תשלום, בין 8% ל-11% מהישראלים לא ימצאו עבודה לפחות עד חודש דצמבר 2020. אם ניכנס לסגר נוסף, השיעור עוד יזנק ל-16% - פי ארבעה מהמציאות שהכרנו לפני הקורונה.

יתרה מכך, בגלל הצמצום בקניות ובשכר, הבור בגביית המיסים יהיה 70 עד 81 מיליארד שקלים. יחד עם זינוק בתשלומי הקצבאות לשכירים ועצמאים שנפגעו מהמשבר - הגירעון, שגם כך גדל מידי בשנה שעברה, עלול להגיע הפעם לשיא של 173 מיליארד שקלים - יותר מ-10%מהתוצר. זה אמנם פחות גרוע מארצות הברית, אבל עמוק דרמטית מהחור בקופות של ספרד, יוון, טורקיה, גרמניה ושוודיה, שנכנסו מראש למשבר בנקודת פתיחה טובה בהרבה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום