מחלימים ואוספים: כך יגייסו כספים בעולם הישיבות בפורים תשפ"א

נזכרים ונעשים: סקירה מיוחדת על איסוף הכספים בעולם הישיבות ביום הפורים ולא בלילה, עקב העוצר. כיצד יעבדו בחברון? לכמה רוצים להגיע ב'באר התלמוד'? הקבוצות הקטנות של מיר בי-ם, המכתב של ר"י וולפסון לבחורים, ומי הבחורים שיישארו לעשות טלפונים בחפ"ק? | רוצים לפרסם את הת"ת שלכם? פנו אלינו

משה ויסברג | חרדים 24.2.2021 | 19:06

בחורים אוספים כסף בשנים קודמות צילום: משה גולדשטיין

בצל השפעת נגיף הקורונה ועמו החיסונים לצד המחלימים של עולם הישיבות, יוצאים הת"תים (קופות הצדקה בישיבות שעוזרים לבחורים בחתונתם) למערך איסוף הכספים בימי הפורים. 

יצאנו לשמוע כיצד מתכוננים בישיבות למערכה הקשה ובמיוחד בשנה מאתגרת זו בצל החיסונים והמחלימים.

נדמה ששום דבר לא יצליח להוות מכשול בדרכם של הישיבות ובראשם מנהלי הת"תים שברוחם הנחושה לדאוג לא לענות לשום פניה שתבוא במהלך השנה בתשובה שלילית. 

בישיבת חברון בגבעת מרדכי בשנה זו חלק מהמגבית נעשה מרחוק בחפ"ק טלפוני גדול במיוחד. אך לטענת גבאי הת"ת הדבר אינו מספיק "מגבית טלפונית על שלל מורכבויותיה לא מתחילה לענות על הצרכים הכבדים ולא מכסה את התקציב השנתי. רבים מהתורמים רוצים לתרום בפורים הן בגלל ההלכה של בו ביום, גם אנו – בני הישיבה רוצים לעלות לבתיהם, לכבד אותם ולשמחם כפי שראוי לתורמים, כולנו היינו חולים ו/או מחוסנים, ועקב כך כמדי שנה יתקיים האיסוף בימי הפורים עצמם בבני ברק ובירושלים בבתי התורמים.

אף שבעבר הבחורים יצאו בקבוצות של ארבעה עד חמישה בחורים ברכבים אך עקב האיסור בשנים האחרונות בהחזקת רישיון בישיבה  והעליה במספר הנתמכים והצורך ביותר בחורים שיאספו יוצאים הבחורים גם בטנדרים לבתי התורמים. מלבד הקבוצות שיוצאות ברכבים פרטיים.

בישיבת 'בית מתתיהו' בראשות ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר חבר מועצת גדולי התורה נערכים לאיסוף מורכב יותר מכל שנה אחרת שידעו בתולדות הישיבה. בשל הצפי לירידה של כ30%  מסך התרומות באופן ההגעה הישירה לבתים. יש לציין שישיבת בית מתתיהו חוותה התפרצות קורונה משמעותית וכתוצאה מכך הגיעה הישיבה לחסינות עדר ובשל כך מתאפשרת היציאה לאיסוף ללא חשש לשלום הציבור.

הישיבה פנתה לכלל התורמים בטלפונים מוקדמים האם יפתחו בימי הפורים או שחוששים שאינם מחוסנים, לצורך כך הישיבה הקימה חפ"ק טלפוני מוקדם לימים שלפני פורים שבכך יתרימו את כלל תורמי הישיבה שלא יפתחו בימי הפורים, ולכך הישיבה נתנה לכל בחור יעד אישי של 500 שקל שעליו לאסוף לפני ימי הפורים וכך לכסות את הגירעון שייווצר בימי הפורים

לצורך זאת אף השיקו סרטון תדמית על מוסד הת"ת ופעילותו הענפה בו מתוארת מצוקתו של בחור העומד לפני חתונת אחיו ואין לו דרך להלביש עצמו כראוי לחתונה ומשולבים בו קריאות רבני הישיבה לטובת המגבית בשנה זו. בנוסף כמדי שנה יתקיים טיש פורים במוצאי שבת ליל ט"ז עם טובי הזמרים.

בנוסף הוקם חפ"ק טלפוני ייעודי לימי הפורים שישלוט מלמעלה על כל הבחורים שיוצאים לאסוף אחת הסיבות היא שתורם שאינו מעוניין שיכנסו לביתו יוכל לתרום מרחוק ע"י גבייה טלפונית.

השנה, הסלוגן שמלווה את גיוס הכספים הוא 'הסתערות', כשהמיצג שהוצב בחדר האוכל היה גבעת הקפיטול העתק מוושינגטון לאחר המהומות שהיו במקום ב-6 בינואר השנה.

מיצג גבעת הקפיטול נבנה על ידי הבחור החשוב שמואל שמני בכישרון גדול, והרעיון הוא שכעת צריך להילחם נגד כל העולם בגלל הקורונה, השנה צריך להסתער יותר מתמיד ובשונה מטראמפ אנחנו נלחמים על מה שאנחנו מאמינים, וגם אם המטרה נראית רחוקה אנחנו צריכים להסתער בכל הכוח ולדאוג שלא יהיה שקל פחות, ואנחנו מגיעים ליעד לא למרות הקורונה אלא בגלל הקורונה.

ישיבת תפרח בראשות ראש הישיבה הגר"א פילץ חבר מועצת גדולי התורה יוצאים לאיסוף בבתי התורמים ולאיסוף יצאו אך ורק מחוסנים ומחלימים שיבררו קודם הגעתם לבתי התורמים אם הם מעוניינים להכניס בחורים או להתרים מרחוק ע"י חמ"ל טלפוני.

מי שלא היה חולה נותר בישיבה בחפ"ק טלפוני כאשר ההתמקדות ביום י"ד תהיה באזור הדרום עקב כך שיום הפורים יוצא ביום שישי ולא יוכלו להגיע לאזור המרכז, אין לנו יעדים אישיים לכל בחור והבחורים לא יכנסו לבתים ללא אישור מבעל הבית וללא עטיית מסכה וכנגד מי שלא רוצה לפתוח יהיה חמ"ל טלפוני.  וביום ראשון ליל ט"ז ובט"ז ביום יאספו בקבוצות בירושלים כמידי שנה.

בישיבת 'נתיבות חכמה'-וולפסון בראשות הגר"ד וולפסון באיסוף שהשנה יתקיים כרגיל ובהוראת רבני הישיבה יצאו רק מחלימים או מחוסנים לאסוף בין הבתים.

במכתב שפרסם ראש הישיבה הוא כותב: "ע"כ הקפדה יתירה שבני הישיבה יצאו לאיסוף רק מחלימים או מחוסנים, ובתנאי גמור שהכתובות המיועדות תואם ונבדק אצלם שאין שום חשש להדבקה, הן בהיותם מחוסנים או מחלימים, וגם בתנאי שאין להם שום קפידא ויקבלו את בני הישיבה הקד' בשמחה ובסבר פנים יפות כראוי לשמחת פורים, ובהקפדה שיוודע תנאים אלו ויתקדש שמו יתברך בעולם".

לכך נערכים ב'וולפסון' הערכות מוגברת לתיאום עם התורמים בהגעה לבתיהם. מלבד זאת מתקיים בישיבה מערך ההתחייבויות האישיות שאף הוא נעשה כבר בשנים האחרונות ונחל הצלחה מרובה. ולצרכי הקמפיין הייעודי הושק אף סרטון המיועד לתורמים שלא יהיה ניתן לבוא לבתיהם.

בישיבת סלבודקה בבני ברק, ראש הישיבה הגרמ"ה הירש חבר מועצת גדולי התורה נכנסו ראשי הת"ת למעונו של ראש הישיבה לשאול על דרכי האיסוף השנה, ראשי הת"ת שטחו בפניו את מצוקתו של התת הנמצא בקשיים גדולים עקב כך שהצרכים של הבחורים בשנה האחרונה גברה על שנים עברו ושהשנה הבאה עלינו לטובה שנה מעוברת שמעלה את הביקוש משמעותי, ראש הישיבה כאב את המצב והורה על יציאה לאסוף כמידי שנה והוסיף שיש בתים שחוששים ולכן לנקוט בחשיבה ושייצאו אך ורק מחוסנים או חולים.

בישיבת 'באר התלמוד' בירושלים הישיבה הספרדית הנחשבת בעולם התורה הספרדי יצאו גם השנה לאסוף כסף בסיירות לאחר שבערב פורים כבר גייסו  למעלה ממאה אלף שקל כשהיעד בימי הפורים חצי מיליון. בחורי הישיבה עבדו בשעות בין הסדרים ובטלפונים שעשו לבוגרי הישיבה.

ביום פורים הם יצאו לאסוף כסף בכל הארץ וביום ראשון רק בירושלים. בחור שהביא מעל 450 שקל נכנס להגרלה על חליפה וכובע. ביום ראשון ייערכו בישיבה את סעודת הפורים בהשתתפות מאות בני הישיבה עד אז מקווים ראשי הת"ת להגיע לחצי מיליון שקל. 

בישיבת הסניף של 'באר התלמוד' בנתיבות הלכו על יעד של 170 אלף שקל לישיבה שם כבר אספו 70 אלף שקל שנאסף בעיקר על יד ציונו של סדנא 'בבא סאלי' זצ"ל. 

בישיבת 'קול תורה' בבית וגן ירושלים בראשות הגרמ"י שלזינגר חבר מועצת גדולי התורה, שם הוחלט שככל הנראה אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון מבחינת הרשויות ייצאו לאסוף כרגיל בפורים בתיאום מראש עם התורמים, כמו כן בישיבה עורכים זה כבר שנה שלישית איסוף טלפוני קודם פורים בכדי למקסם את הצלחת המגבית לאור הצלחת המהלך בשנים קודמות.

כמו כן בישיבה פועלים במרץ רב ובאחריות עצומה על כך שכל האיסוף יתבצע על הצד הטוב ביותר הן מבחינה בריאותית ובהקפדה מליאה על שמירת כל כללי הבריאות במהלך איסוף הכספים והן מבחינת עצם המגבית עצמה ותכנונה לפרטי פרטים עם בדיקת כל התרחישים האפשריים.

בישיבת מיר בירושלים הגדולה בישראל מתכוננים לאיסוף בקבוצות קטנות של חמשה בחורים מחוסנים ובעטיית מסכות. אך בתיאום מראש עם התורמים שמאשרים את ביאת הבחורים לביתם. בלילות הפורים יתקיימו סדרי לימוד לאורך כל הלילה ולאחריהם יצאו הבחורים לאסוף.

לפני חג הפורים תתקיים התרמה טלפונית ובכדי למעט בביטול תורה הישיבה יצאה במיזם מצ'ינג כאשר כל תרומה שתגיע ע"י הבחורים הישיבה תדאג להכפילה ע"י תורם חיצוני.

בישיבת מיר ברכפלד בראשות הגר"נ אלון החליטו לצמצם בצורה דרסטית את כל מערך האיסוף כאשר השנה בשונה מכל שנה לא יתקיים איסוף כלל בימי הפורים אלא כל האיסוף ייערך רק  בצורה טלפונית. בעקבות כן צופים בהנהלת הת"ת ירידה בהצלחת המגבית מה שייתכן מאד שיוביל לצמצום בפעילות הת"ת בשנה הקרובה, וקיצוץ בפעילותו של הת"ת.

יש לציין שישיבת מיר ברכפלד פועלת בשונה מרוב רובם של הישיבות שנערכות רובם ככולם לאיסוף המקובל גם השנה חרף הקשיים הכרוכים בכך אך בברכפלד כאמור לא תתקיים השנה המגבית המסורתית והמקובלת אלא רק איסוף טלפוני מה שכבר מביא את ראשי הת"ת להיערכות לכך שכמות התרומות ויעדים השנתיים תרד משנה רגילה.

בישיבת "דרך חכמה" בהר נוף בראשות הגר"א סילבר והגר"י וילנסקי גם הוחלט על איסוף רגיל בבתי התורמים ע"י רכבים כמדי שנה  כאשר נערך בירור מראש אצל התורמים לתיאום איתם על הכנסתם לבתים במהלך הפורים. מהלך האיסוף יתבצע כמובן אך ורק ע"י מחוסנים ומחלימים מתוך הקפדה ברורה על שמירת כללי הבריאות ומתוך אחריות לשלום הציבור.

בישיבת 'מאור יצחק' חמד בראשות הגר"מ יעקבזון נערכת לאיסוף הכספים השנה כבכל שנה כאשר השנה לאור העובדה שפורים י"ד יוצא ביום שישי שכרה הישיבה מתחם בקרית הרצוג בבני ברק שם ישהו הבחורים במהלך השבת, מערך האיסוף עצמו יתנהל כרגיל כאשר בליל יד' וליל טו' יוצאים רק סיירות בודדות לאיסוף בבתים ובימים יצאו כל בחורי הישיבה לאיסוף בבתי התורמים.

להזכירכם: ישיבות המעוניינות לפרסם את הת"ת ללא עלות, ניתן לפנות למייל: kollrega2@gmail.com ואנו נשמח לסייע לכם לשמור על בריאותכם בלי לפגוע בכמות התרומות (-:

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום