בישראל חוששים: מעצר הזוג יהפוך לעימות מדיני

חשש בישראל כי מעצרם של בני הזוג אוקנין בטורקיה יוביל למשבר דיפלומטי חריף. מחר יתקיים דיון מכריע בערעורם של בני הזוג ובישראל מתכוננים לכל תרחיש כולל הבטחה כי החוק להכרה ברצח העם הארמני לא יעבור בכנסת

ארי קלמן | מדיני 14.11.2021 | 21:53

נשיא טורקיה ארדואן צילום: מתוך הפייסבוק שלו

מחר (שני) צפוי בית המשפט לערעורים בטורקיה, לדון בערעור שהגישו עורכי דינם של בני הזוג נטלי ומורדי אוקנין נגד המעצר שהוערך ביום שישי ב-20 יום והאישום נגדם בעוון ריגול, לאחר שנתפסו מצלמים את בית הקיט של נשיא המדינה רג'יפ טאיפ ארדואן.

לאחר שבישראל הבהירו באופן חריג כי הזוג אינם עובדי אף סוכנות ישראלית, עוקבים בדאגה אחרי הדיון בטורקיה, וגורמים מדיניים אומרים כי היומיים הקרובים עם קריטיים כדי להבין האם הפרשה תלך לקראת עימות בין המדינות.

בשעות האחרונות מקיימים בישראל מגעים חשאים עם הטורקים, ראש המוסד וראש המל"ל פועלים בנושא, כמו גם מנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז שהקים צוות מיוחד לטיפול במעצר הזוג.

בישראל חוששים כי ארדואן צפוי לדרוש תמורה מדינית עבור שחרור הזוג, והועלו כמה אפשרויות, אחת מהן היא סיכול הצעת החוק לציון יום לרצח העם הארמני על ידי הטורקים, שייתכן ויאושר בכנסת.

מדובר בהצעת חוק שהגישו חברי כנסת מסיעות ש"ס והליכוד להכרה ברצח העם הארמני – הצעה שהוגשה יום לפני מעצר בני הזוג אוקנין. הטורקים מודאגים מכך שמפלגת 'מרצ', שהובילה יוזמות דומות בעבר, תחבור לאופוזיציה ותסייע להעביר את החוק, אולם בכירים בממשלה מבהירים כי ההצעה לא תעבור.

בשעה זו מקיים ראש הממשלה נפתלי בנט דיון נוסף בעניין, לאחר שמוקדם יותר היום הוא נועד בנושא עם שר החוץ
יאיר לפיד וגורמים נוספים כדי לתאם עמדות.

כזכור עם היבחרו של נשיא המדינה יצחק הרצוג, היה נשיא טורקיה ארדואן מבין הנשיאים הראשונים לברכו על בחירתו וכניסתו לתפקיד בשיחת טלפונית שארכה זמן רב. מעשה שגרם לישראלים לחשוב כי היחסים העכורים מסתיימים ונרקמים יחסים חדשים וחמים בין המדינות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום