הלך לעולמו אחד מאחרוני היהודים במצרים

הקהילה היהודית באלכסנדריה במצרים שבית הכנסת שבה מונה כ-700 מקומות ישיבה, הולכת ומתמעטת. בימים האחרונים ליוותה הקהילה למנוחות יוסף בן גאון ז"ל מאחרוני יהודי הקהילה והמבוגרים שבה

יענקי פרבר | ברוך דיין האמת 17.11.2021 | 07:41

יוסף בן גאון צילום: מתוך שידורי כאן חדשות

‏בימים האחרונים הלך לעולמו באלכסנדריה שבצפון מצרים, ראש הקהילה היהודית הקטנה במקום, ר' יוסף בן גאון, כבן 70 בפטירתו. ממתפללי  בית הכנסת הגדול ע"ש 'אליהו הנביא' אשר בשנים האחרונות שופץ בידי השלטונות.

בית הכנסת המפואר "אליהו הנביא" באלכסנדריה נוסד במאה ה-19 ושימש את הקהילה היהודית הגדולה שהתגוררה אז בעיר. על פי הדיווח של רועי קייס מ-2017, כשהוקם המבנה המפואר במאה ה-19, הייתה באלכסנדריה קהילה יהודית מפוארת. עד שנות ה-30 של המאה העשרים היא מנתה למעלה מ-20 אלף יהודים. כיום, ככל הידוע, מונה הקהילה מספר יהודים בודדים בלבד, והיא מנסה כמיטב יכולה לתחזק את בית הכנסת המפואר ולסייע לחבריה הנזקקים.

בתמונה מימין: שגריר ישראל במצרים לשעבר והיום במרוקו, דוד גוברין, עם גאון בבית הכנסת ב-2016. מתוך כתבה ב'כאן 11'.

בית הכנסת נסגר לפני שלוש שנים לרגל שיפוצים לאחר שהתקרה בעזרת הנשים קרסה והוחלט על שיפוץ בעלות של כ-2 מיליון דולר. בחודש יולי 2017 משרד העתיקות המצרי אישר תוכנית בעלות של 22 מיליון דולר לשחזור ושיקום בית הכנסת העתיק 'אליהו הנביא' באלכסנדריה, הממשלה שילמה את שיקום בית הכנסת, למרות שהחוק המצרי מחייב את הקהילה היהודית לשלם על השיפוץ.

בית הכנסת 'אליהו הנביא' מכיל יותר מ-700 מקומות ונחשב לאחד מבתי הכנסת הגדולים ביותר במזרח התיכון. זהו בית הכנסת הפעיל האחרון באלכסנדריה. בעבר מנתה הקהילה בין 20 ל-40 אלף יהודים. כיום ההערכה היא כי בכל מצרים מתגוררים פחות מ-50 יהודים.

כאמור אחד מאחרוני היהודים שעדיין חיים בה הלך לעולמו.

תהי נשמתו צרורה בצרור החיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום