בכיר בשלטון הסודאני תומך בקידום הנורמליזציה עם ישראל

‏חבר בהנהגה החדשה של סודאן אומר כי הוא תומך בנירמול היחסים מול ישראל: "אם הנורמליזציה עם ישראל מגשימה את האינטרסים, צריך לקדם אותה"

יענקי פרבר | מדיני 17.11.2021 | 17:00

אבו אל-קאסם אל-בורטום צילום: דוברות ממשלת סודאן

בימים האחרונים השליט הצבאי של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, מינה את איש העסקים הסודאני, אבו אל-קאסם אל-בורטום, הידוע בתמיכתו בנרמול עם ישראל, לאחד מחברי המועצה הריבונית הזמנית שהוקמה מחדש אחרי ההפיכה נגד הגורמים האזרחיים בשלטון.

בשיחה ראשונה מאז מינויו לחבר בהנהגה החדשה אומר אל-בורטום לרועי קייס ב'כאן חדשות', כי הוא סבור שאל-בורהאן מכיר היטב את עמדותיו בעניין ישראל.

לדבריו, הנורמליזציה היא מבין הנושאים שצריך להתניע בתקופה הקרובה. בשיחה אמר אל-בורטום כי בממשלה הקודמת היו מפלגות שלא אהבו את ישראל ולכן הנרמול התעכב, אבל עכשיו תהיה ממשלת עצמאיים שתראה את האינטרס של סודאן לפני כל אינטרס מפלגתי: "אם הנורמליזציה עם ישראל מגשימה את האינטרסים של סודאן, אז צריך לקדם את זה בצורה ברורה וישירה".

חבר ההנהגה החדשה גם דחה את הטענות שנשמעו שישראל ומדינות ערביות אחרות עמדו מאחורי מהלכיו של אל-בורהאן: "זה אירוע פנימי סודאני ויש לכבד את הריבונות של סודאן. אין פה שום הפיכה. אלא תיקון של המהפכה. הפיכה נגד מי? אל-בורהאן עשה הפיכה נגד עצמו?".

על העמדה הישראלית ביחס למתרחש בסודאן אמר כי "העמדה של ישראל מתקבלת על הדעת. ישראל לא מתערבת במתרחש בסודאן. זה מעיד על כך שישראל מכבדת את האמנות הבינלאומיות ויחסים עם מדינות".

באשר למצב בשטח והמשך המחאות נגד השלטון החדש אמר חבר המועצה הריבונית החדש כי המחאות מצומצמות הרבה יותר ממה שנראה והמצב רגוע ויציב: "מדובר בכמה אלפים לעומת עשרות מיליוני סודאנים שתומכים בנו".

הוא גם הטיל ספק בטענות שהיו הרוגים בעימותים בין המפגינים לכוחות הביטחון. על הביקורת של ארצות הברית ומדינות המערב משמיעות על מהלכיו של אל-בורהאן אמר כי עליהן לשתף פעולה עם סודאן בהתאם לאינטרס של העם ולא של מפלגה כזו או אחרת.

על האפשרות שארצות הברית ומדינות אחרות יקצצו בסיוע הכספי לסודאן בעקבות מהלכיו של השליט הצבאי, אמר כי "אם יש סיוע שמותנה בפגיעה בריבונות שלנו, אז הוא לא מתקבל על הדעת. אם האמריקנים או מישהו אחר מציב לנו תנאים לסיוע, אז לא צריך". הוא הביע תקווה שיוכל לקיים בקרוב ביקור פומבי בישראל.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום