אבל בעולם הישיבות: הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל ראש ישיבת איתרי

הגאון המובהק רבי שלמה פישר זצ"ל, ראש ישיבת איתרי ומזקני ראשי הישיבות בדורנו, שהעמיד אלפי תלמידים בדרך התורה, הסתלק לבית עולמו בבית החולים 'שערי צדק' • מסע הלוויה הערב בשעה 21:00 מהישיבה בבית צפפה להר הזיתים שם ייטמן | 'כל רגע' עם קיצור תולדות חייו

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 18.11.2021 | 17:14

הגאון רבי שלמה פישר צילום: קובי הר צבי

אבל בעולם התורה והישיבות: מבית החולים 'שערי צדק' בירושלים מגיעה הבשורה על הסתלקותו לשמי רום של הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל, ראש ישיבת 'זהב מרדכי' איתרי מגדולי תלמידיה חכמים ומרביצי התורה בדורנו והוא בן 90 בפטירתו. 

הגר"ש פישר אושפז בשנים האחרונות מספר פעמים לאחר קשיי נשימה מאז מצבו ידע עליות ומורדות, באחרונה אושפז שוב בבית החולים והיום לפנות ערב השיב את נשמתו ליוצרה שסביב מיטתו נמצאים בני המשפחה. 

קיצור תולדות חייו

הגאון רבי שלמה יהונתן יהודה פישר זצ"ל נולד בכ"ט שבט תרצ"ב בירושלים, לאביו הרב החסיד רבי אהרן פישר זצ"ל הי"ד מאנשי "הפרושים" בירושלים ולאימו מרת דבורה ע"ה. סבו הגאון רבי רבי שלמה פישר זצ"ל, שעל שמו נקרא הוא, היה רב קהילת הסטטוס קוו אנטה של קרלסבורג ותלמידם של בעל ה'כתב סופר' ורבי יצחק דב במברגר זצ"ל.

בגיל צעיר התייתם רבי שלמה מאביו ובהקדמה לספריו "בית ישי" מספר רבי שלמה זצ"ל, כי הרב יחיאל מתתיהו דיוויס גידל אותו ואת אחיו וטיפל בהם במסירות. בבחרותו למד בישיבת מיר בירושלים, שם היה לתלמידו של ראש הישיבה הגאון אליעזר יהודה פינקל זצ"ל. 

בהגיעו לפרק האיש מקדש נישא לרעייתו הרבנית הצדקנית מרת לאה פישר ע"ה, בתו של הגאון רבי אליעזר דוד ברנד זצ"ל, והיא שימשה כמנהלת בית הספר 'בית ברכה' בירושלים וכן בקרית בנות. רעייתו הקדישה את כל חייה כדי שבעלה יוכל לשקוד על תלמודו, במשך כל השבוע בעלה היה לומד ומרביץ תורה בישיבת איתרי בשכונת בית צפפה, והיא גידלה את הילדים במסירות. היא נפטרה בב' תמוז תשע"ז במיתת נשיקה.  

במשך שנים כיהן כדיין בבית הדין הרבני האזורי בירושלים לצד היותו ר"מ בישיבת "לפלגות ראובן". לפני עשרות שנים מינה אותו הגאון רבי מרדכי אליפנט זצ"ל לר"מ בישיבת איתרי ולפני עשרים שנה מונה לכהן כראש ישיבה.

תלמידיו של ראש הישיבה מספרים ל'בחדרי חרדים' כי במשך השבוע היה בישיבה והיה מגיע לביתו רק לימי שישי ושבת. במשך רוב שעות היום והלילה היה לומד בחברותא עם בחורים ואברכים מתלמידי הישיבה, וכן עם אנשים שהגיעו במיוחד ללמוד במחיצתו.

דרכו הלימודית הייתה מבוססת על בירור של מושגי יסוד, על בקיאות רחבה ועל ביקורתיות. ר' שלמה היה ממליץ על עיון מרובה בספרי האחרונים וכן היה מרבה לעסוק בספרי קצות החושן ורבי עקיבא איגר, ואף היה מוסר בביתו שיעור שבועי בספריהם. הוא גם בקיא בפילוסופיה היהודית, וההדיר את ספרו של רבי חסדאי קרשקש, "אור השם".

דרכו באגדה דומה לדרכו בהלכה. בדרשותיו הוא מלבן את משמעותם של רעיונות יסוד תוך שימוש במקורות מגוונים, לרבות תורת הקבלה, שאותה למד מפי מקובלים, כך גם בדרשותיו ניכרות ידיעותיו בפילוסופיה, בתולדות עם ישראל ובהיסטוריה כללית. פעמים רבות התבטא כי זה על פי דרך הדרש שבתורה.

"הוא היה אבא לכל תלמיד ותלמיד" מספר הרב א.ו אחד מבוגרי הישיבה ל'בחדרי חרדים' "גם אחרי החתונה התלמידים היו איתו בקשר, הוא היה מגיע למסור שיחות ביוצאי איתרי ברחוב רש"י בבני ברק ותמיד הרבה להוקיר את עמלי התורה ולומדיה". 

בחיי חיותו חיבר את הספרים בית ישי - דרשות על התורה,  חידושים וביאורי סוגיות, ירושלים, תשס"ה כמו כן השתתף בעריכת הספרים "קובץ ביאורים" ו"קובץ שמועות" ממרן הגאון הקדוש רבי אלחנן וסרמן הי"ד שם מופיע תחת הכינוי ישי"ש, בנוסף היה גם ממהדירי הספר "אור השם" של רבי חסדאי קרשקש וכן פירושי הגר"א על מזלות ותורת הקבלה וכן על תורת כהנים וספרא דצניעותא. 

אחת מהופעותיו האחרונות בציבור הייתה במסע הלווית גיסו הגאון רבי לייב מינצברג זצ"ל, רב קהל עדת ירושלים המתמידים לפני שלוש שנים. 

הותיר אחריו דורות ישרים מבורכים בנים וחתנים וצאצאים הממשיכים את דרכו הרוחנית שהנחיל. בנו הרב מאיר פישר, פעיל בהוראת יהדות בתל אביב. חתנו הגאון רבי חיים קוק, ראש ישיבת "תורת רפאל" בירושלים. בתו חנה קהת מייסדת ארגון קולך.

אחיו המפורסם מגדולי פוסקי הדור האחרון הגאון רבי ישראל יעקב פישר זצ"ל בעל 'אבן ישראל' וראב"ד 'העדה החרדית'. 

מסע הלוויה הערב בשעה 21:00 מישיבת איתרי בשכונת בית צפפה בירושלים דרך ישיבת מיר בשכונת בית ישראל בשעה 22:30 להר הזיתים שם ייטמן.

וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה' 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום