פקידים אמריקנים: "התקפות ישראל לא משמעותיות"

המאבק בתוכנית הגרעין האיראנית מביא את ישראל לנסות ולמנוע ככל האפשר את התקדמותה ועל פי פרסומים זרים הניסיונות הישראלים כוללים התנקשויות בחיי מדענים וביצוע פעולות הרואיות במתקני הגרעין | אך בעיני פקידים אמריקניים אין לכך שום משמעות

יענקי פרבר | מדיני 22.11.2021 | 07:55

אילוסטרציה צילום: Pixabay

פקידים אמריקאים הזהירו את ישראל כי ההתקפות החוזרות ונשנות על מתקני גרעין איראניים עשויות להיות טובות מבחינה טקטית, אך בסופו של דבר הן לא מביאות שום תועלת.

במהלך 20 החודשים האחרונים, ישראל התנקשה במדען גרעין ראשי של איראן וגרמה לפיצוצים גדולים בארבעה מתקני גרעין וטילים איראניים, בתקווה לשבש את הצנטריפוגות המייצרות דלק גרעיני ולעכב את היום שבו הממשלה החדשה של טהראן תוכל לבנות פצצה. כך על פי פרסומים זרים.

אבל גורמי מודיעין אמריקאים ומפקחים בינלאומיים אומרים שהאיראנים החזירו את המתקנים במהירות לפעולה, לעתים קרובות התקינו מכונות חדשות יותר שיכולות להעשיר אורניום בקצב מהיר הרבה יותר. כאשר מפעל שיצר חלקים מרכזיים בצנטריפוגות סבל בסוף האביב ממה שנראה כמו פיצוץ גדול. אך חלק גדול ממלאי החלקים שנפגע, התחדש בסוף הקיץ.

פקיד אמריקאי בכיר אחד כינה זאת תוכנית Build Back Better של טהראן. (בניה טובה חזרה). כך מדווח ה'ניו יורק טיימס'.

על אף הביקורת מצד ארה"ב, מספר גורמים שמכירים את הדיונים מאחורי הקלעים. אמרו, שפקידים ישראלים אמרו שאין להם כוונה להרפות, ודחו אזהרות שייתכן שהם מעודדים בנייה מואצת מחדש של התוכנית, אחד מתחומים רבים שבהם ארצות הברית וישראל חולקות על היתרונות של שימוש בדיפלומטיה ולא בכוח.

איראן, כמו תמיד, מכחישה שיש לה כל כוונה לבנות אי פעם נשק גרעיני. אבל התרחיש הסביר יותר הוא שהיא רוצה "יכולת סף", כזו שתשאיר אותה מסוגלת לייצר נשק תוך שבועות או חודשים, אם היא תרגיש צורך. ארצות הברית רמזה שאם איראן תתנגד לחתום על הסכם בשיחות שיתקיימו בסוף החודש בווינה, ייתכן שארה"ב תצטרך לשקול סנקציות חדשות.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום