עדות חפץ: הדרמה מאחורי סרטון "הערבים נוהרים לקלפיות"

עד המדינה ניר חפץ בעדות שלישית במשפט נתניהו: סיקור ההפגנה נגד בנימין נתניהו בערב בחירות 2015, הלחץ ביום הבחירות וסרטון "הערבים נוהרים לקלפיות"

חיים שמואלי | פוליטי 24.11.2021 | 13:49

ניר חפץ בבית המשפט צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

עד המדינה ניר חפץ עלה הבוקר (רביעי) בפעם השלישית להעיד במשפט נתניהו. עדותו של חפץ, מי שהיה דוברו ויועץ התקשורת של ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ומשפחתו, בבית המשפט המחוזי בירושלים נחשבת לעדות מפתח.

ביום שני השבוע התחיל חפץ את שלב מתן העדויות שצפוי להימשך במשך שבועות ארוכים. הוא אמור להעיד בעיקר לגבי תיק 4000, בו נאשם נתניהו בשוחד מרמה והפרת אמונים. עם זאת, חלקים מעדותו צפויים לגעת גם בתיקים 1000 ו-2000.

העדות השלישית של ניר חפץ

התובע אמיר טבנקין הציג התכתבויות מפברואר 2015, חודש לפני הבחירות, כשנתניהו התמודד "ראש בראש" מול יצחק הרצוג, אז יו"ר 'המחנה הציוני' יחד עם ציפי לבני.

חפץ שלח לאילן ישועה בקשה לפרסום כתבה ביקורתית על הארגונים היהודיים שלחצו על נתניהו לבטל את הנאום בקונגרס, וכתב: "תוכלו לעשות מזה אייטם". ישועה השיב בחיוב וחפץ מודה לו. "שאלת ממי קיבלתי?", שאל חפץ את התובע. "זה נתניהו. כל העיסוק בבחירות והעניינים האמריקנים הם רק מנתניהו. היחיד שעסקו בכל מה שקשור לארה"ב זה נתניהו. הוא אישית, ובנוסף עסקו מול שני יועצים אסטרטגיים אמריקאים".

הוצגה גם התכתבות אחרת בין ישועה לחפץ, בה העביר עד המדינה למנכ"ל וואלה מספר טלפון של עורך דין שמייצג מתלונן נגד מני נפתלי. ישועה השיב לחפץ כי העביר את הפרטים לאחד הכתבים, וכתב לאחר מכן: "לא שמים אצלי כסף בקמפיין, תעזור לי שם". ככל הנראה, מדובר בבקשה שהליכוד ירכוש מודעות באתר לקראת הבחירות.

התובע טבנקין הציג גם התכתבויות מהערב שבו נערכה הפגנה נגד נתניהו, ימים ספורים לפני בחירות 2015. חפץ כתב לאלוביץ': "שידור חי באולפן מהפגנת 'רק לא ביבי' זו ממש תעמולת בחירות. אין אפילו באולפן מישהו שלנו". אלוביץ' השיב: "אין לי מושג, אבל זו ממש תעמולת בחירות. אני מטפל".

חפץ טען בעדות: "למיטב זכרוני, זה נעשה בהוראת ראש הממשלה. זאת הייתה טרוניה שהעברתי לבקשת בנימין נתניהו". כשנשאל אם הבקשה הועברה גם לכלי תקשורת אחרים, הוא אמר שהוא לא זוכר.

אילן ישועה כתב בהמשך הערב לחפץ: "ניר, חטפתי על הראש מהבוס שלי. אף אחד לא תומך בנתניהו כמונו". ישועה כתב גם: "תסביר גם לבוס שלך (נתניהו) כי שאול (אלוביץ') השתולל עליי עכשיו בשביל לשים ידיעות תומכות. צריך לשמור על אמינות, אי אפשר לא לשדר אירוע חדשותי. מסכים שאפשר לשים כותרות יותר ידידותיות ועשיתי זאת, אפשר לאזן עם תגובות ועובדים על זה עם שי חייק (דובר הליכוד) שלכם. בסופו של דבר הנחתי לקטוע את השידור החי לפני כולם ממש בדקות אלו. השידור החי ירד".

עד המדינה חפץ נשאל גם לגבי הסרטון "הערבים נוהרים לקלפיות" שעורר סערה ביום הבחירות של 2015, בו צולם נתניהו כשהוא מזהיר מפני הגעה מסיבית של מצביעים ערבים לקלפיות. חפץ השיב: "קשה לשכוח את זה. בבוקר הבחירות הדאגה הייתה כשנתניהו קיבל נתונים מהשטח של הליכוד, באמצעות שלמה פילבר, שאחוזי ההצבעה במגזר הערבי גבוהים יותר בשברירי אחוזים, ובערים הגדולות ובפריפריה שיעור ההצבעה נמוך יותר לעומת הבחירות הקודמות".

הוא המשיך לתאר את הדרמה ביום הבחירות: "יש הרבה שיחות טלפון בין נתניהו ופילבר, ואני נוכח ושומע את נתניהו מדבר ומעביר לי נתונים לפי ערים. ככל שמתקדמים, אנחנו נוסעים לאשדוד, אשקלון אולי גם לבאר שבע, הדאגה גוברת. מצב רוחו של נתניהו הופך גרוע. הוא קוטע את הסיור מודאג. זה הופך להיות כל עולמנו ואנחנו חוזרים לבלפור. נכנסים לחדר העבודה, הוא, אני וראש מטה הניו מדיה של הליכוד, טופז לוק. הוא מצלם באייפון שלושה טייקים של הסרטון, ואני עומד עם שתי ידיים על הדלת. רגע דרמטי בעיניו, שאיש לא ייכנס. נתניהו בוחר בין הטייקים את הסרטון שנראה לו הכי טוב, ואנחנו רוכשים דרך חברות הסלולר שהסמסים יגיעו תוך 20 דקות משיגור הסרטון. פילבר מדווח לנו ש-700 אלף מכשירים ניידים קיבלו את זה באזורים שסומנו על ידינו עד לרמה של שכונה שבה יש שיעור גבוה של מצביעי ליכוד. כולם מקבלים את זה".

לדברי חפץ, כעבור 20 דקות מספר הטלפונים שקיבלו את הסרטון עמד על מיליון וארבע מאות אלף: "הסרטון הופץ כמו אש בשדה קוצים. יש תורים בקלפיות, זה המריץ את הציבור לצאת. לא ראיתי אף פעם הפצה דרמטית כל כך של הסרטון".

בתשובה לשאלת התובע לאילו כלי תקשורת הסרטון הופץ - חפץ השיב: "לכל העולם ואשתו". טבנקין אמר כי בחקירתו טען חפץ שביום הבחירות כלי תקשורת שנמצאים בפיקוח המדינה לא יכולים לפרסם סרטונים שכאלה, ולכן פרסום דרך אתר אינטרנט עם תפוצה רחבה זה חשוב מאוד. חפץ השיב כי הוא לא זוכר, אך זה נשמע לו הגיוני ומדויק.

בהתכתבות נוספת מאותו יום שאל ישועה את אלוביץ' מה הכותרת שנתניהו רוצה, ובעלי בזק כתב: "נתניהו: חייבים לסגור את הפער ולהצביע ליכוד. הטלפון הראשון שלי יהיה לבנט". חפץ הוסיף כי "בסוף, אלה המסרים הכי חשובים. הייתה חשיבות למי תהיה המפלגה הגדולה ביותר, היה מאמץ גדול לשתות מבנט קולות בקשית, לכן הועברו מסרים של חיבוק לבנט ולהבליט שלבני אוחזת בגרון של הרצוג ולא תהיה ממשלת שמאל. הקלדתי את זה ליד נתניהו והוצאתי לכל כלי התקשורת. נתניהו ניסח את כל המסרים".

תיק 4000

חפץ שימש כיועץ תקשורת של נתניהו ומשפחתו משנת 2014, עת היה ראש הממשלה. קודם לכן עבד חפץ בקבוצת התקשורת "ידיעות אחרונות" בשורת תפקידים, וכן מילא תפקידי דוברות והסברה שונים בלשכת נתניהו ובמפלגת הליכוד. הוא אמור להעיד בעיקר על הקשר בין נתניהו לבני הזוג אלוביץ' הנאשמים אף הם בתיק 4000.

הפרקליטות טוענת כי היחסים בין הצדדים היו יחסי שוחד, ולפי כתב האישום, במסגרת תיק 4000, כחלק ממערכת היחסים ההדדית של "תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ' החל קשר אינטנסיבי, תדיר וחריג בניהם. במסגרת קשר זה הפנו נתניהו ובני משפחתו דרישות מסוגים שונים אל אלוביץ', ולרעייתו איריס, ישירות ובאמצעות מתווכים, אלה עסקו באופן הסיקור של נתניהו ובני משפחתו באתר 'וואלה', ואף נגעו לסיקור של יריביו הפוליטיים של נתניהו, הדרישות להתערבות בפרסומים נעשו באמצעות גורם שלישי מתווך, אחד מהגורמים הללו היה חפץ.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום