בד"ה: שורד השואה שהיה שש שנים במחנות נפטר

‏בגיל 98 הלך לעולמו ר' יעקב זילברשטיין ז"ל, ששרד שש שנים במחנות ההשמדה בוכנוולד ואושוויץ. היה יקיר העיר ראשון לציון חבר ביד ושם 

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 24.11.2021 | 20:05

ר' יעקב זילברשטיין ז"ל צילום: הקרן לרווחת נפגעי השואה

ברוך דיין האמת: בראשון לציון הלך לעולמו בשיבה טובה ר' יעקב זילברשטיין ז"ל ניצול השואה המפורסם ששרד שש שנים במחנות ההשמדה והוא בן 98 בפטירתו. 

ר' יענקל כך כונה, שריד לדורות קודמים, בצעירותו למד בישיבת גור ובישיבת חכמי לובלין בפולין, הוא היה כלוא במחנה ההשמדה בוכנולד בין השנים 1939 – 1942 משם הועבר למחנה ההשמדה אשוויץ שם שרד עד לשנת 1945 בה השתתף בצעדת המוות בחזרה למחנה בוכנולד עד לשחרור במאי 1945.

בעבר סיפר \"הכול התחיל ב–13 בספטמבר 1939, ערב ראש השנה. שבועיים לפני כן פלשו הגרמנים לפולין, אבל נוכחותם עדיין לא הורגשה. הייתי אז תלמיד ישיבת "חכמי לובלין", וחזרתי הביתה מקניות לקראת החג. לפתע צצו ברחוב עשרות חיילים גרמנים, שאספו את כל העוברים והשבים, לרבות פולנים לא יהודים, והעמיסו אותם על משאיות שיצאו לעיר צ'נסיטוכוב, שם הוכנסנו למחנה שהוקם באחד הפרברים. נשארתי שם כמה ימים ולאחר מכן נשלחתי לכלא רביץ. ביום כיפור הוצאו כל האסירים היהודים מתאיהם. נצטווינו להקים גדר תיל מסביב לבניינים. בעיצומה של העבודה ניגש אלינו קצין גרמני ואמר: "הרי זה היום הקדוש ביותר שלכם, אז מדוע האלוהים שלכם, שעליו אתם סומכים כל כך, לא בא לעזרתכם?".

"בסוף אוקטובר הועלינו, כל היהודים, על קרונות משא ונשלחנו לבוכנוולד. הצפיפות הייתה איומה וכך גם תנאי המחיה. למזלי לקח אותי אחד מוותיקי המחנה תחת חסותו. שמו היה הרב פרנקפורטר, והוא נעצר בברלין ב"ליל הבדולח" בנובמבר 1938. הוא היה חולה מכדי לצאת לעבודה, וזה לא מצא חן בעיני הגרמנים, שנהגו להכות אותו מכות קשות מדי בוקר".

"התחלנו ללמוד יחד תלמוד. בלילה, בסתר. ימים אחדים לפני שנפטר, ממש בידיי, אמר לי: "תראה מה שהם עושים לי. ממש גומרים אותי. אבל אתה צעיר וחזק, ובעזרת השם תצא מכאן, ואני רוצה שתבטיח לי שלא תיתן לאף אחד לשכוח. תספר לכל העולם מה היה כאן". הבטחתי לו, ומאז זה מה שאני עושה - מקיים את הנדר שלי. לא נותן לשכוח ועוזר לזולת".

לאחר המלחמה עלה לארץ הקודש והתיישב בראשון לציון, כאן בארץ הקודש דאג לכל ענייני הדת בעיר, היה עסקן גדול בעיר והיה ממקימי שיכון הפועל המזרחי שעד היום לא נוסעים שם בשבת קודש, לאחר מכן הקים את בית הכנסת המרכזי בעיר ושימש \יו"ר הנהלה. 

מר זילברשטין הינו יקיר העיר ראשון לציון, חבר הועד של יד ושם, יושב ראש העמותה של אסירי מחנות הנאצים וחבר ועד במרכז הארגונים. חבר בוועד הבין לאומי של אסירי מחנה אשוויץ וחבר הועד של הפועל המזרחי. מר זילברשטיין עבד בסוכנות היהודית, קרן היסוד ובהסתדרות הפועלים המזרחי.  היה  מייסד וחבר בוועד המנהל של הקרן לרווחת נפגעי השואה משנת 1994. 

במשך עשרות השנים דאג להנציח השואה היה מסתובב בכל האוניברסיטות באירופה ומדבר על השואה. 

במסע הלוויה שיצא היום מבית העלמין הישן בראשון שם נטמן במסע הלוויה ספד לו רב הקהילה החרדית הגאון רבי משה נחשוני ספד לו שסיפר ממה ששמע מהמנוח בעת שהיה בשואה היה יחד עם הרב פרנקפורטר שידע את הש"ס בעל פה והנאצים ימ"ש היו מפליאים בו את מכותיהם ולמורת הכל לאחר מכן ישבו ולמדו דף גמרא בעל פה כל לילה אחרי המכות, ר' יענקל סיפר לי כי הרב פרנקפורטר אמר לי אני לא ישרוד פה מהמכות אבל אחרי שאני אלך בעולם ואתה תשרוד תסתובב בעולם וזכור אל תשכח את השואה.  

השאיר אחריו בן ובת. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום