איראן חוזרת על הדרישה להסרת כל הסנקציות לפני הסכם גרעין

השיחות העקיפות בין ארה"ב ואיראן אמורות להתחדש בווינה ביום שני הקרוב | בתווך יעמדו בריטניה, סין, צרפת, שיעבירות את המסרים לאמריקנים בעקבות סירובם של האיראנים להתנהל ישירות מול ארה"ב | מנהל המשא ומתן הראשי של איראן  דורש כתנאי קודם לשיחות, להסיר במיידית את הסנקציות

יענקי פרבר | חדשות בעולם 26.11.2021 | 08:26

אילוסטרציה צילום: Pixabay

מנהל המשא ומתן הראשי של איראן בשיחות הגרעין חזר והדגיש כי שיחות הגרעין הקרובות יצליחו רק אם ארה"ב תסיר את כל הסנקציות הכלכליות באופן גורף, אחרת אין איך להתקדם.

עלי באגרי-קאני, שהוא גם סגן שר החוץ של איראן, אמר גם כי על ממשל ביידן לספק ערובה שוושינגטון לא תפרוש שוב מהסכם. בשיחה עם ה"אינדיפנדנט" מספר ימים לפני חידוש שיחות הגרעין בווינה שיחלו ב-29 לנובמבר, הוא התעקש כי מדיניות הלחץ המקסימלי של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על איראן נכשלה, ו"ממשל ביידן לא צריך לחזור על אותה טעות".

טראמפ פרש מהסכם הגרעין ב-2018, לאחר שאמר כי ההסכם לא יכול למנוע מאיראן לייצר נשק גרעיני והחל להטיל סנקציות כמדיניות 'לחץ מרבי'.

למרות שטהרן טוענת שהביסה את הסנקציות של ארה"ב, כלכלתה נמצאת במשבר חמור עם אינפלציה של כמעט 50 אחוז, גירעון תקציבי של 50 אחוז ומטבע שנמצא בירידה, משכורת ממוצעת באירן היא 100-200 דולר בחודש.

המעצמות ניסו מוקדם יותר השנה שישה סבבים של שיחות בווינה, אך הממשלה החדשה של איראן שהוקמה באוגוסט נשלטת על ידי גורמים קיצוניים יותר שהציבו תנאים חדשים לחתימה על הסכם גרעין חדש.

השיחות העקיפות בין ארה"ב ואיראן אמורות להתחדש בווינה ביום שני הקרוב עם שאר החברות בהסכם הגרעין מ-2015. בריטניה, סין, צרפת, גרמניה ורוסיה, שיעברו בין שני הצדדים מכיוון שגורמים רשמיים איראנים מסרבים להיפגש ישירות עם עמיתיהם מארה"ב.

איראן אימצה עמדת משא ומתן קשוחה יותר בשבועות האחרונים, ודרשה את הסרת הסנקציות של ארה"ב בבת אחת לפני שיושג הסכם בשיחות בווינה. היא גם דרשה ערבויות מממשל ביידן שממשלות ארה"ב עתידיות לא יחזרו מהסכם, הצעה שהבית הלבן לא יכול לספק בהתחשב בתהליכים החוקתיים בארה"ב.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מנסה להחיות את הסכם הגרעין מ-2015, במסגרתו הסכימה איראן להגביל את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה מהסנקציות של ארה"ב, האו"ם והאיחוד האירופי. קודמו של ביידן, דונלד טראמפ, נטש את ההסכם ב-2018 והטיל מחדש סנקציות, מה שגרם לאיראן להתחיל להפר את מגבלות הגרעין שלה על ידי העשרת אורניום ברמות גבוהות יותר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום