תכנית המגירה להפלת הממשלה; דרעי או לוין כראש ממשלה

שיתוף הפעולה בין הרשימה המשותפת למחנה הלאומי הביא להצלחה ראשונה כשנתניהו הסכים לזוז מהפרונט ולכהן כאדם הראשון בהיסטוריה שיכהן כיו"ר וועדה במעמד ראש ממשלה • סמוטריץ מעריך על פרישה של נתניהו בקרוב ופותח בקרבות בציונות הדתית • דרעי מתחבט בעסקת טיעון בשוויץ, מתי תגיע ההתלבטות על הירש | כתבינו הפוליטי ארי קלמן בטור פרשנות

ארי קלמן | פוליטי 27.11.2021 | 22:30

יריב לוין ואריה דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מידי יום ראשון מקיימים בנימין נתניהו, יריב לוין ואריה דרעי שיחת טלפון ממושכת, היא נועדה גם לאפשר לצוות ששימר את גוש הימין במשך השנתיים החולפות לעשות את עבודתו בתפקיד הלא רשמי, כפסיכולוגים של ראש האופוזיציה, אלא גם לתכנן את מאבקים מול הממשלה לשבוע הקרוב.

יריב לוין ודרעי עוברים יחד עם נתניהו על סדר היום השבועי, מתאמים את ההתקפות, ומחפשים פרצות בתקווה שבאותו השבוע יצליחו להפיל את הממשלה, זרוע נכבדת מאוד שמוכיחה עצמה היא שיתוף הפעולה בין מחנה הלאומי לבין הרשימה המשותפת, אותה מתחזק באופן שוטף אריה דרעי עם איימן עודה ואחמד טיבי.

לשותפות בין המחנה הלאומי לרשימה המשותפת קדמו שיחות הכנה רבות, הנציגים הערבים שבאופוזיציה התחבטו רבות בשאלת הפלת הממשלה, מה תועיל להם הפלת ממשלת בנט והקמת ממשלת נתניהו מחדש, וגם קינן בהם חשש מקיום בחירות בזמן שסיעת האחות שלהם 'רע"מ' תגיע למצביע הערבי עם הישגים רבים והתחייבויות לעתיד שעלולות לפגוע בכוחה של הרשימה המשותפת. הדיונים הללו התקיימו במשך ימים ארוכים בין המשותפת לליכוד באמצעות המתווך דרעי והם התעצמו לקראת העברת התקציב והניסיונות להפלת הממשלה שבמבחן התוצאה כשלו.

התועלת היחידה שיצאה מאותן שיחות, זו תכנית המגירה שגיבשו יחד הצמד לוין, דרעי מול טיבי ועודה, תכנית להפלת הממשלה בבוא העת, בעיתוי שבו הם יזהו חולשה בממשלה ויצליחו להביא עוד שני עורקים שיתמכו בהקמת ממשלה חלופית בתוך הכנסת הנוכחית על ידי הצבעה בהצעת 'אי-אמון קונסטרוקטיבי', הצעה שדרושה לה רוב מיוחד שיתן אמון בהקמת ממשלה חדשה.

המשותפת השתכנעה לתמוך בבוא היום בהצעת אי האמון שתעמיד את יריב לוין או אריה דרעי בראשות הממשלה לתקופה קצרה, ואז לאחר מכן הכנסת תתפזר לבחירות חדשות, בעיתוי שיוסכם עם הרשימה המשותפת, כשאלה יגיעו לבחירות עם הישג משמעותי מבחינתם, בכך שהצליחו להפיל את ממשלת בנט וגם מנעו את חזרתו של נתניהו למשרד ראש הממשלה.

לפי אותה תכנית, בתקופה הזו יכהן בנימין נתניהו כיו"ר ועדת חוץ וביטחון ויהיה הראשון בתולדות המדינה שישמש בתפקיד כחבר כנסת במעמד ראש הממשלה. רק לחשוב שאם היו מצליחים לשכנע את נתניהו לזוז הצידה לפני חצי שנה, אולי החרדים היו בקואליציה.

ההערכות של סמוטריץ' 

לתכנית המגירה הזאת דרושים שני חברי כנסת אמיצים, ואם לא מצאו אחד בזמן התקציב אז איך ימצאו שניים כאלה כעת? אם ההערכות של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ׳ יתגלו כנכונות, אזי יימצאו אולי שניים ואפילו יותר שימהרו לפרק את הממשלה הנוכחית. סמוטריץ׳ נשמע מעריך בשיחה עם כמה חברים כי הוא צופה שבנימין נתניהו יפרוש בטווח הקרוב מהחיים הפוליטיים, שמא לפסק זמן או שמא לצמיתות, הפוליטיקאי הצעיר עם החושים הפוליטיים המחודדים ניחש או העריך שזה עלול לקחת שבועות או חודשים. אם אכן זה יקרה, הימים עד לפירוק הממשלה יהיו קצרים במיוחד.

בדיוק ברוח זו פועל בצלאל סמוטריץ׳ שנמצא כבר עמוק בקמפיין הבחירות הפנימיות, בכדי לנצל את הוואקום שנוצר ממאוכזבי בנט וימינה ולהציב עצמו כמנהיג הציונות הדתית ומפלגת הדגל שלה, ולכן הוא פותח בימים אלה בקמפיין התפקדות ל'ציונות הדתית', ולצד זה הוא פותח את המאבקים הפנימיים במפלגה שצלחה את אחוז החסימה בחיבור עם שתי מפלגות נוספות, 'נעם' בראשות אבי מעוז ו'עוצמה יהודית' בראשות איתמר בן גביר.

סמוטריץ׳ שואף שכל המפלגות יתמודדו בהתפקדות תחת 'הציונות הדתית' מבלי לקבל שריונים פוליטיים. איתמר בן גביר כבר החל במו"מ על מקומו, והתבטא השבוע כי מפלגת 'עוצמה יהודית' תעבור את אחוז החסימה גם אם תתמודד לבד, בן גביר למעשה מאיים להתמודד בנפרד ולהחזיר אותנו לאותן לילות, ערב הגשת הרשימות, כשעתיד גוש הימין תלוי בריצה המשותפת של סמוטריץ׳ עם בן גביר.

בעוד בן גביר מגיע למו"מ עם סמוטריץ' בעמדת כוח, חברו לסיעה אבי מעוז ממפלגת 'נעם' יעבור ימים ארוכים כדי להבטיח את מקומו גם בכנסת הבאה. סמוטריץ' אמר השבוע על מפלגת 'נעם' כי קיומה של המפלגה אינו מוצדק, וכי לטענתו לא לכל ישיבה צריך לתת מקום במפלגה. לדידו, שירוצו ויתמודדו במפקד של הציונות הדתית ואולי יזכו למקום במפלגת ׳הציונות הדתית׳. קצת על היחסים בין סמוטריץ׳ למעוז ניתן לראות בהתקפות הדדיות ביניהם, כך מעוז החליט שעדיף להתקזז עם מיכל רוזין מ'מרצ', לפני הצבעה על הצעת חוק שהעלה ראש הרשימה בצלאל סמוטריץ׳ לביטול המנהל האזרחי.

צומת הדרכים של אריה דרעי

את הימים בהם מתחבט יו"ר ש"ס, אריה מכלוף דרעי בפרטי הצעת הפרקליטות, לעסקת טיעון שתכלול קלון, שימנע ממנו לכהן כחבר כנסת הוא משקיע ברוחניות, תפילה מתוך הסידור ושעות רבות של לימוד תורה. את סוף השבוע עשה דרעי עם רעייתו בז'נבה שבשוויץ, לצד הראשל"צ הגר"י יוסף.

בסוף השבוע פורסמו דיווחים סותרים לגבי החלטתו של דרעי, כשהוא בינתיים שומר את ההחלטה קרוב קרוב לחזה. עיתונאים שנצפו יושבים עם דרעי בלובי של מלון מוכר בתל אביב, דיווחו כי דרעי החליט לוותר על עסקת טיעון, אך כותרות אחרות דיווחו כי דרעי יפרוש ויסלול את חזרתו של יוסי טייב לכנסת.

פרישה של דרעי תרעיד את ש"ס, הוא אמנם ימשיך לשלוט בתנועה כל עוד יחפוץ בכך, אך האיש הקרוב שלו עשוי להחשיב עצמו כיורש, ודרעי יחליט על זהות איש אמונו בכנסת בצורה קפדנית, שמא יהיה זה חיים ביטון שרואה עצמו כיורש פוטנציאלי, או שמא מיכאל מלכיאלי שלא רואה עצמו מנהיג את ש"ס או לפחות לא מעז לדבר על זה מפני יראת כבוד, אך להחלטה יהיה משקל כבד לכאן ולכאן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום