רגעי הקסם בחיים / טורה של אפרת ברזל

מה קורה בתוכנו ברגע הזה, בו יורדת הבנה חדשה אל תוכנו. מה מרגישים בזמן שפתאום אנחנו מקבלים הסבר על חיינו שלנו? | אפרת ברזל בטור על רגעי קסם בחיים

אפרת ברזל | חינוך ומשפחה 24.12.2021 | 12:47

אורות צילום: pixabay

אלה הם רגעי קסם שבאים אל תוך האדם. ונשארים בו. רגעי קסם - הסופרת ליבי קליין ואני, יודעות ש'רגעי קסם' הם מסורת אהובה מבית אבא.

רגעי קסם, רשת ב', של אחרי הצהריים אל תוך בין הערביים, אני יודעת שאני נשמעת עכשיו כמו חידת חמיצר,

אבל יש עוד כמה אנשים מהדור הישן שיש להם גם מסורת כזו, יודעים על מה אני מדברת. רגעי קסם בכללי, הם רגעים שמחכים להם לפעמים חיים שלמים. תיכף אסביר. אלה הם רגעים שבאים אל תוך האדם, אלוקים שולח אותם, משם,

חייב להיות למטה לב של בן אדם, שיקלוט את רגעי הקסם, כאן.

אלה הם רגעי רוגע. רגעי שקט. רגעים שמורידים דמעה. כי לפעמים הם יכולים להתעכב זמן רב. מבחוץ, לא רואים על אותו האדם שהגיע אליו רגע של קסם, כלום.

אבל האדם על עצמו יודע שהגיע רגע כזה. באותו הרגע הוא נראה אדם רגיל לחלוטין. אבל בתוכו מתרחש קסם. רגעי קסם לא מודיעים מתי הם באים.

כמו שיוסף הצדיק היה צריך להיות בבור בלי מים כך וכך וכך מספר מצטבר של ימים, וברגע אחד, הוא יצא משם, כך רגע של קסם מתרחש בתוך האדם בדיוק באותו רגע שבורא עולם מחליט שהסתיימה תקופת ההצקה של אותו אדם.

המקסימום שאפשר לראות על אדם ב'רגע של קסם' הוא חיוך, יש כאלה שאפשר לראות עליהם עיניים בוהקות, פתוחות לרווחה, הנועזים במיוחד יגידו באותם רגעים "די", די של פליאה ואיזה יופי, לא די של מספיק, המוקצנים יותר יכולים גם לזעוק אל החלל שסביבם "אאוריקה", אחד חזק כזה של "מצאתי", של זהו, עכשיו הבנתי.

רגעי קסם של הבנות רגשיות. לפעמים אפשר שנים רבות להתעסק מחשבתית עם מישהו, לדאוג, לדבר שוב ושוב על משהו, לנסות לתקן, לברר, להיות מוטרדים.

רגע קסם, הוא רגע בו בורא עולם אומר: מספיק. תשתחרר מלהתעסק עם הקושי הזה, מלהרגיש את הבעיה הזו, מלהיות בלא נעים הזה, מתחושת הבושה הזו, מהעיסוק המחשבתי העיסתי הזה.

זה לא שהמציאות בהכרח תשתנה. זה אומר שמשהו בתוכנו ידע להסתכל על הדבר שהציק, באופן אחר. המיקוד יעבור לדבר הבא, תמיד נזכור את תקופת המחשבות ההן, כואבות אבל פחות. זה רגע של קסם.

בעברית קוראים לו רגע של הבנה. הבנה שעושה טוויסט בעלילה הפנימית שלך. טוויסט מרגיע.

איך זה קורה. איך מגיע רגע של קסם? קודם כל, כדי שרגע של קסם, של הבנה חדשה יבוא בנו,  חייבים שייקדימו לו  בתוכנו זמנים רבים של סימני שאלה, חוסר הסכמה, אזור בלתי פטור, עסק לא סגור, לא גמור.

אז זה התנאי הראשון לרגעי קסם. להתחיל עם שרשרת רגעים שאינם קסם כלל.

התנאי השני הוא, חוסר יכולת להבין.

חוסר יכולת להבין למה. למה זה קרה לי, למה כולם כן ואני לא, למה כל כך קשה, למה ככה. חייב להיות נעלם במשוואה. משהו שאת לא מבינה.

אה, עוד משהו, זה חייב להיות משהו מתמשך, משהו שחוזר על עצמו, התנסות רגשית רפטטיבית, כזו שבאה שוב ושוב, במופעים שונים, בתפאורה אחרת, משהו שקרה לא רק פעם אחת, שכמה אנשים העירו לך על זה, או כמה אנשים שנפגעו ממך בגלל זה, או שאת נעלבת מזה, התנהגות שחוזרת על עצמה.

ממשיכים? אתם עוד כאן?

 השלב הבא הוא חשיבה בלתי מודעת שהיתה נעלמה מעצמך שנים רבות והופכת לחשיבה מודעת.

"אה, הנה זה קורה לי שוב", "אה, הנה אני מרגישה את זה", "זה זה?"

חזרתיות רגשית. אתם איתי? כשרגע של קסם מבקש להיכנס אלינו,

אסור להיות שיפוטיים, כי מחשבות שבאות לסדר הבנה, זקוקות לקרקע לבנה ונקיה. צריך לזוז הצידה עם כל הדעות הקדומות המפריעות.

 אם נכניס לרגעי הקסם שיפוטים ישנים, על עצמנו או על אחרים, להבנה החדשה לא יהיה מקום  להיכנס בתוכנו. שיפוטים ישנים דוחים הבנות חדשות. הם סתירה אחד לשני, לא יכולים להתקיים יחד.

אפשר לשאול את עצמנו, כדי לתרגל,  איפה הבנו את ההבנות הישנות שלנו, או איך הבנו את ההבנות הישנות שלנו, או מי עזר לנו להבין אותם, ולחשוב עליהן שוב.

ברגע מסוים, ללא הודעה מוקדמת, הוא מגיע אלינו, רגע של קסם, מכבד את ההבנות הישנות שעזרו לנו לבנות עולם יציב בתוכנו, אומר להם בעדינות "'סליחה' פג תוקפכן", מפנה אותם ומוסיף מעליהם עוד קומה של הבנה חדשה.

ההבנה החדשה היא איכות של מחשבת פרימיום. היא מחשבה בונה. בגוף לפעמים מרגישים את הלב פועם במהר, מרגישים התרגשות ברגליים, חום עז מתפשט בלב, עיניים מורמות מיד לחפש את התכלת שבשמיים, לפעמים מתוך התלהבות רוצים לשתף אחרים, לא תמיד הם מבינים, בכל אופן זה,

זה רגע של קסם.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום