פרשת בא תשפ"ב, קברנה פרנק, יקב גוש עציון

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: קברנה פרנק-האלון הבודד 2014, יקב גוש עציון

שרגא גבהרד | יין ואלכוהול 7.1.2022 | 09:03

צילום: באדיבות המצלם

פרשת בא תשפ"ב, קברנה פרנק-האלון הבודד 2014, יקב גוש עציון

שבוע שעבר היה יום עיון לכורמים במושב נחלים, הגיעו כמאה כורמים יראי שמים, המבקשים לשמור שמיטה כהלכה, כבר מעכשיו זה מתחיל להיות אקטואלי. עונת הזמירה כבר בפתח, זו בעיה של כרם בשביעית, זמירה חשובה לכל כרם, ובפרט לענבי יין. את הזמירה לא ניתן להקדים לפני ראש השנה, הכרם עדיין לא שקוע בתרדמה, וזה יעשה לו פצע שיזלוג ממנו מוהל, הכרם ירצה להתחיל להצמיח ענפים חדשים מיד אחר הזמירה, וכמובן שלא יצאו מהם שום דבר. עכשיו אסור לזמור, אלא לאפשר לענבים לצמוח בדיוק כמו שהברכה של שנת השמיטה מכתיבה.

בעוד כחודשים יתחילו לבקוע פקעות הגפן ולבצבץ מהם הזמורות והעלים כשהפריחה תגיע מיד אחריהם, וצריך לדעת מה עושים בשנת השמיטה.

העיתוי בדיוק עכשיו לעשות יום עיון בנידון הוא ממש מתאים. מי שלא ראה כרם בימים אלה, לא יודע מה זה נקרא 'עלוב'. הכרם עצמו ערום לגמרי, ענפים כהים, מסוקסים, מחוספסים וחרוצי סדקים, עומדים רטובים בגשם. סביב עדיין לא התפוררו העלים שנשרו בתחילת החורף, הם עדיין בשלבי ריקבון והתפוררות. אבל השבוע אנו כבר בחודש שבט, חז"ל מגדירים אותו שהשרף מתחיל לעלות באילנות (רש"י ר"ה יד/א: 'הואיל'). זאת אומרת שמתחת לפני השטח כבר רוחשים חיים תוססים. זה הזמן שגם הכורמים בעצמם מתעוררים, הגפן כבר לא בתרדמה, זה רק נראה כך, וגם הכורמים כבר עומדים הכן, לספק לנו בעזרת ה' את מיטב התוצרת, במיטב הכשרות.

ישנם כמה וכמה יקבים שקיבלו על עצמם לשמור שמיטה כהלכה, בלי להתחמק ולא לקלוט ענבים, ולא להסתמך על היתרים אלה ואחרים, אלא לקלוט ענבי אוצר בית דין, ולספק לנו יין שיש מצות עשה מדאוריתא לשתות אותו, ככתוב בתורה "וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה" (ויקרא כה/ו).

והשבוע טעמתי יין קברנה פרנק של "יקב גוש עציון" מסדרת האלון הבודד (סדרה זו קרויה על שמו של עץ האלון הגדול והבודד שנמצא במרכז הגוש ומעריכים את גילו בכ- 600 שנה).

היין עשוי מ 100% קברנה פרנק מכרם שנטוע על טרסות באיזור נחל הפירים שבגוש. הכרם מדוללת ל600 קילו בדונם במטרה להגיע ליבול נמוך ומרוכז.

היין התיישן בחביות עץ אלון צרפתי במשך 21 חודשים.

היין בצבע אדום כהה, ריחות מגוונים מרגישים קצת ירקרקות, מתובל בריחות של ציפורן, אניס ואקליפטוס. גוף מלא חמיצות עדינה וסיומת ארוכה.

אחוז אלכוהול: 14.5%. כשרות:רבנות מקומית, בד"ץ בית יוסף וO.U

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום