דובר המורדים שערק: "רוצה לבקר תימנים יהודים בישראל"

עלי אל-בוח'ייתי, הדובר לשעבר של המורדים החות'ים בתימן שערק ונמלט עם משפחתו מהמדינה, מספר לתקשורת הישראלית על המהפך בעמדותיו, הקרע עם אחיו שעד היום מדברר את החות'ים, הטרגדיה בתימן שלא מעניינת את העולם והרצון לבקר בישראל ולהיפגש עם יהודי תימן

יענקי פרבר | חדשות בעולם 10.1.2022 | 07:18

עלי אל-בוח'ייתי צילום: מתוך שידורי כאן 11

עד לפני כמה שנים עלי אל-בוח'ייתי היה הדובר של המורדים החות'ים בתימן ששולטים בבירה צנעא, אבל אז החליט לערוק מהם ונמלט מארצו. אחיו עד היום משמש כדובר בשורות החות'ים ומסרב לסלוח לאחיו שסרח. בריאיון לרועי קייס ב'כאן חדשות', הוא מספר מבריטניה, שם קיבל מקלט מדיני על שאיפותיו, ועל המהפך בעמדותיו, הקרע במשפחתו, הטרגדיה הנוראית בתימן שלא מעניינת את העולם וגם על רצונו לבקר בישראל ולהיפגש עם קהילת יוצאי יהדות תימן.

הדובר לשעבר אמר כי הוא היה מאד רוצה לפגוש יהודים תימנים בישראל, וכי הוא יודע שאין סיכוי לשלום בין ישראל לתימן במצב הנוכחי, הוא סיפר כי השאיפה של המורדים להגיע לישראל בסופו של דבר, אחרי שהם יכבשו את סעודיה ואת ירדן.

חשוב להכיר את המספרים שמאחורי הטרגדיה בתימן שנמשכת יותר משש שנים. במדינה שמאכלסת 30 מיליון בני אדם, יותר מ-70% סובלים מתת תזונה וסכנת רעב, 80% חיים מתחת לקו העוני ו-377 אלף בני אדם מתו מאז תחילת המלחמה ב-2015 באופן ישיר או עקיף.

לפני עשור אל-בוח'ייתי היה שם בכיכרות בצנעא כחלק מהמחאה הגדולה להפלת הנשיא, עלי עבדאללה סאלח, מהמנהיגים ששילמו בכיסאם בעקבות האביב הערבי. במקור הוא מהמפלגה הסוציליסאטית ממפלגות השמאל בארצו, אבל בזמנו אחרי הפלת עלי עבדאללה סאלח, החליט להצטרף לשורות החות'ים כדובר פוליטי שלהם בדיאלוג בין הפלגים השונים בתימן בתקווה להצעיד את ארצו לעתיד טוב יותר.

אלא שמהר מאוד הוא גילה שהחות'ים, המיעוט המדוכא מצפון המדינה, החליטו להשתלט על המדינה בתמיכת איראן ולהתנהל כמו השלטון שדיכא אותם. "הגשנו חזון לשלטון חילוני בתימן שיש בו הפרדה בין דת למדינה. אבל החות'ים זרקו את המסמך הזה שהוצג מטעמם בוועידת הדיאלוג", סיפר. "הייתי עם החות'ים בברית פוליטית כשהם היו המדוכאים, המסכנים והתנהלו נגדם מלחמות. כשהם עלו לשלטון הם עשו את אותם פשעים שעשו נגדם" סיפר לרועי קייס.

הוא סיפר בריאיון ל'כאן חדשות' כי ארגן בצנעא הפגנה למען שחרור של אחד מבכירי האחים המוסלמים. אלא שהחות'ים תקפו אותו ואת עמיתיו ואף כלאו אותם. לאחר שהשתחרר החליט לעזוב את תימן עם משפחתו.

"החות'ים הפכו את תימן לבית קברות. הם הפכו את צנעא, העיר היפה וההיסטורית שקיימת אלפי שנים לבית אבלים פתוח" אמר.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום