פרשת תצוה תשפ"ב, רזרב, יקב דלתון

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: קברנה סוביניון רזרב 2018, יקב דלתון

שרגא גבהרד | יין ואלכוהול 11.2.2022 | 02:42

צילום: באדיבות המצלם

פרשת תצוה תשפ"ב, קברנה סוביניון רזרב 2018, יקב דלתון

כותרת הפרשה: "וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד" (שמות כז/כ). על פתיחה זו אומרים חז"ל, שעם ישראל נמשל להרבה עצים ופירות [המדרש מביא פסוקים ודוגמאות], בכל אופן נבחר שמן הזית, בגלל שאת התאנה והרימון קוטפים ואוכלים, ואילו השמן מגיע רק אחר פעילות מרובה. כך גם עם ישראל, יופי מעשיו בא לידי ביטוי, אחר מאמץ ומיצוי (שמות רבה לו/א).

השבוע בפרשה מוצאים אנו לראשונה את הנסכים, והמדרש מציין שעם ישראל נמשל גם לגפן: "גֶּפֶן מִמִּצְרַיִם תַּסִּיעַ, תְּגָרֵשׁ גּוֹיִם וַתִּטָּעֶהָ" (תהילים פ/ט). אכן גם היין כמו השמן, אינו תוצרת מוגמרת של הכרם, אלא נדרשת פעילות מאומצת, מאז שענבים בשלים תלויים על זמורות הגפן, עד שיין משובח מגיע לשלחן השבת והחג.

לא במקרה נבחרו דווקא השמן והיין להתלוות אל הקרבנות. השמן הוא כידוע סמל החכמה, מפני שהוא מאיר בלילה, וזהו הזמן השקט לשקוד על התורה בשלווה. מבחינה זו עומד היין לצידו של השמן, כמובן בשתיה מבוקרת, כפי שאומרים חז"ל: "יין גורם לפיקחות" (ב"ב יב/ב). גם החיטה אינה נאכלת כפי שהיא, ואכן היא מוצאת מקום של כבוד על המזבח, בכל המנחות, וגם היא קשורה לדעת האנושית, כְּפִי שאומרים חז"ל: "אֵין הַתִּינוֹק יוֹדֵעַ לִקְרֹא 'אַבָּא וְאִמָּא' עַד שֶׁיֹּאכַל דָּגָן" (ברכות מ/א). אפילו השעורה, שהיא מאכל בהמה (פסחים ג/ב), אבל סוף סוף איש אינו כוסס שעורים, אלא כשצריך, טוחנים ואופים אותן, על כן אפילו לשעורה יש מקום על המזבח, ולמרבית הפלא אפילו היא קשורה ל'דעת', ואותה צריך להביא המסכן שאשתו איבדה את דעתה [קרבן סוטה]. הנה דוגמא לכל המוצרים הנלווים לקרבן, עם ישראל נמשל אליהם, גם מהם וגם מאיתנו נדרש מאמץ, כדי להגיע אל התוצרת הרצויה, והצד השווה שזה מאיר את העיניים ואת הלב.

פה לא המקום להמליץ על שמנים משובחים והמגוון הרחב של הטעמים שיש בהם, אף על פי שבכמה וכמה יקבים שאני פוגש, אני רואה שהם מתמחים גם בסוגי שמן זית למיניהם. הסיבה לכך פשוטה, גם הגפן וגם הזית גדלים טוב בצלעות ההרים, על כן ליד הכרם יש לפעמים מטע זיתים, וביקב מוצא המוסק פינה להציע את התוצרת שלו.

אני ברשותכם מתמקד ביין, והשבוע אנו כבר נקבל את פורים קטן [ביום שלישי], גם בו יש מצוה לעשות קצת משתה, אולי בשביל זה מספיק מה שנשאר משבת, אבל בתנאי שניקח זאת מראש, נפתח בשבת דברים טובים, ובכמות קצת יותר מרובה.

הנה המלצה ליין שפתחתי לכבוד שבת שעברה 'קברנה סוביניון רזרב 2018'של'יקב דלתון', היין מורכב מ 100% ענבי קברנה סוביניון מכמה כרמים בגליל העליון, כפר שמאי, אלקוש וכרם בן זמרה.

היין התיישן בס"ה כ-22 חודשים בחביות עץ אלון חדשות וישנות בשני חלקים, החלק הראשון היה כשנה, שבו הענבים של כל כרם בנפרד, התיישנו בחביות. לאחר מכן איחדו את החביות של שלושת הכרמים יחד ונתנו להם להתיישן עוד כעשרה חודשים.

היין בצבע אדום עז וגוף בינוני\מלא. בטעם, פירות אדומים כמו דובדבנים, טאנינים עדינים מעט טבק ושוקולד הרבה תבלינים, וסיומת נעימה.

14.5% אלכוהול כשרות: רבנות מקומית, הרב מחפוד O.U  והרב אונגוואר. המחיר 115₪.

לחיים ושבת שלום

פורים קטן שמח

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום