הוויכוח התלהט: הפרשן הואשם בעירוב אג'נדת ימין וניתק את הקו

פעיל השמאל יריב אופנהיימר הטיח בפרשן צבי יחזקאלי כי הוא משלב אג'נדה ימנית בפרשנויותיו | יחזקאלי השיב, "אתה בתור אדם מערבי שלא יודע ערבית, אתה לא קורא את הכתבים של החמאס, גם אני הייתי במקום שלך. אתה לא יודע מה זה חמאס"

חזקי ניימן | תקשורת 3.4.2022 | 22:16

צבי יחזקאלי ויריב אופנהיימר | צילום: רשת 13 // טוויטר

פרשן חדשות 13 לענייני ערבים, צבי יחזקאלי, שוחח הבוקר (ראשון) עם אראל סג"ל ויריב אופנהיימר ב-103FM ברקע גל הטרור הפוקד את ישראל. במהלך הראיון התפתח עימות בין יחזקאלי ואופנהיימר על המדיניות הרצויה מול הפלסטינים.

"בעל הבית בעזה הוא חמאס, וחמאס לא יילך לכל מיני גחמות של ג'יהאד, זה היה לנו גם במקרים הקודמים, אתם זוכרים, אמר יחזקאלי. חמאס לפעמים נתן לג'יהאד להתכתש עם ישראל באבו אל־עטא ונסחף, ולפעמים גם מנע מהם. לג'יהאד אסלאמי יש אג'נדה אחרת, הוא יותר מופעל איראן והם היו רוצים לראות שם את ההידלקות הזו, ואני חושב שעכשיו יש לשלטון חמאס מה להפסיד בזה שהוא ייכנס לעימות".

"שאלת אותי מה ההיגיון, אז אני אגיד לך שחמאס כרגע לא רוצה להיכנס לעימות עם ישראל בגלל ההתכתשות של הג'יהאד האסלאמי. ההתכתשות של הג'יהאד האסלאמי בג'נין זו לא סיבה שחמאס יירה טילים. עכשיו, אתה יושב ואתה אומר, 'הנה, צבי אמר שבעצם לחמאס יש מה להפסיד. יוצאים פועלים וסוחרים מרצועת עזה באופן תקדימי, מה שלא היה במשך שנים, והחמאס רואה כבר שיש לו מה להפסיד'. אז יגיע היום שיקרה משהו עם חמאס ויחיא סנוואר שוב ייקח את החלטת הג'יהאד. תדע, כל קילו של מלט שנכנס לרצועת עזה, בסופו של דבר, העדיפות היא ג'יהאד", הוסיף.

"זה מזכיר לי את הדיונים על מפעלי 'קוקה קולה' שרצו לבנות בעזה אחרי 'צוק איתן'. רצו להביא השקעות לעזה, שעזה תטבע בהשקעות, בהייטק אפילו, ולא יהיה לה שווה לצאת למלחמה. יחיא סנוואר אמר, 'קחו בחשבון, ביום שאני אירה טיל, לא תלכו לעבודה' וההשקעות הללו נפסקו. חמאס, יש לו אינטרס טקטי כרגע לא לעשות את זה (להסלים את המצב). אתה יודע מה חלק מהשיקולים שלו? זה בוער היטב בגדה. היום ראיתי ציטוט של גורם ביטחוני, 'חמאס עומד מאחורי ההסתה וכל הגל הזה'. וואלה אחים, איפה ישנתם? זה חמאס כבר הרבה זמן, זה חמאס מאז 'שומר החומות', זה חמאס כל הזמן. למה שחמאס ייכנס עכשיו לעימות טילים עם ישראל ויפסיד רבע הישג שיש לו?", המשיך יחזקאלי.

בשלב זה החלו אופנהיימר ויחזקאלי להתעמת:

אופנהיימר: "אם החמאס היה עושה את מה שהוא עשה ב־2015-2014, בעצם יאפשר לג'יהאד האסלאמי לנקום על ההרג של השלושה, זה היה מייצר גם הרתעה אצלנו. גם את ישראל יש דברים שמרתיעים. כרגע חיסלנו שלושה פעילי ג'יהאד. הג'יהאד באופן תקדימי לא יורה, כל הפעמים הקודמות ירו". 

יחזקאלי: "זה לא נכון עובדתית. חיסלת הרבה פעמים בגדה ולא ירו מעזה".

אופנהיימר: "בניגוד לממשלה הקודמת שחנקה את עזה, הממשלה הזאת לא חונקת את עזה ועובדה שעזה לא בוערת. חמאס לא התעצם גם כשהם היו תחת סגר? ודאי שהוא התעצם. לא 20 אלף הפועלים גורמים לחמאס להתעצם".

יחזקאלי: "הם עכשיו נושמים עד לעימות הבא. תקרא את הטקסטים שלהם". 

אופנהיימר: "את השיטה שלכם ניסו, ביבי ניסה, הרעבתם את עזה, ואזרחי ישראל שילמו את המחיר. יש ממשלה שלא מרעיבה את עזה ואנחנו לא משלמים את המחיר". 

יחזקאלי: "יריב, אתה קורא ערבית? אתה יודע ערבית?".

אופנהיימר: "הניתוח שלך בתחילת התוכנית שנבהלת מעצמך, מהדברים שאמרת, זאת המציאות. אני אולי לא יודע ערבית, אבל אני מבין בני אדם. כשאתה מרעיב אנשים, אתה מחזק את הקיצוניים, וכשאתה מאפשר להם קיום סביר, בסיסי, פתאום יש להם מה להפסיד. ופתאום, אתה יודע מה? החמאס לא מתחזק, הוא נחלש, כי פתאום הוא צריך לבוא בשאלות לציבור שלו, 'למה נכנסתי למלחמה'". 

יחזקאלי: "אני מבין את הנסיבתיות הקטנה הזו שכרגע לחמאס יש אינטרס, למה? הוא מנהל מאבק מולך של עשרות שנים, ואתה בתור אדם מערבי שלא יודע ערבית, אתה לא קורא את הכתבים של החמאס, אתה לא יודע מה יש בספרי הלימוד. גם אני הייתי במקום שלך. אתה לא יודע מה זה חמאס". בשלב הזה יחזקאלי התעצבן וניתק את השיחה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום