שידור הפיגוע בתקשורת: "הייתה פה חציית קו אדום"

על רקע שידורי הטלוויזיה בערב יום הפיגוע בתל אביב ביום חמישי האחרון וכחלק מהפקת לקחים בעקבות האירוע, התכנסה היום הוועדה לביטחון פנים לדיון פגרה משותף עם ועדת הכלכלה בנושא התנהגות תקשורתית בעת אירוע ביטחוני | שר התקשורת יועז הנדל בוועדה "הייתה פה חציית קו אדום"

יוסי ריינר | תקשורת 11.4.2022 | 19:17

זירת הפיגוע בת"א | צילום: ישי ירושלמי

על רקע שידורי הטלוויזיה בערב יום הפיגוע בתל אביב ביום חמישי האחרון והנזק הרב שנגרם בעקבות השידורים, בין היתר, חשיפה בציבור של הכוחות המיוחדים ושידור דרכי פעולה של כוחות הביטחון, התכנסה היום הוועדה לביטחון פנים לדיון פגרה משותף עם ועדת הכלכלה בנושא התנהגות תקשורתית בעת אירוע בטחוני.

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן ארי מ'יש עתיד' אמרה בפתח הישיבה: "השידורים מאירוע הירי בתל אביב הידרדרו במהלך הערב והפכו למחזה לא ברור ודי סוריאליסטי". עוד אמרה כי היא מצפה מכתבים שיפעילו שכל ישר וישקלו מה לשדר ומה לא. לדבריה, "צילמו את הפנים של אנשי הכוחות המיוחדים, הצנזורה שישבה במערכות החדשות לא אסרה על פרסום התמונות". עוד הוסיפה כי השידורים אף גרמו לצופים לנזק נפשי ולבהלה. "לא בכדי הוגשו אלפי תלונות לרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו. עלינו לעשות הכול כדי שאירוע שכזה לא יחזור על עצמו" סיימה בן ארי.

יו"ר ועדת הכלכלה, מיכאל ביטון, הוסיף ואמר: "כינסנו דיון דחוף כי אנו במציאות של גל פיגועי טרור. אנו רוצים שתהיה הפקת לקחים מצד המשטרה וגופי התקשורת. אנו לא מחפשים אשמים. התרוצצות בשטח של כתבים בין אנשי כוחות הביטחון מפריעה לפעילות הביטחונית". לדברי ביטון הנזק לביטחון הוא ממשי: "הייתה חשיפה של כתובות ומידע. השידורים האלו יכלו לשמש את המחבל או לחילופין גורמי מודיעין של האויב שיכולים להזין אותו במידע בזמן אמת" אמר ביטון.

ח"כ נירה שפק אמרה במהלך הדיון כי "אחת המשמעויות של מוכנות העורף היא החוסן של החברה האזרחית". לדבריה, בידוד הזירה זה הדבר הבסיסי והראשוני באירועים מסוג זה. עוד הוסיפה כי בעת פיגועי טרור התקשורת עשויה לשרת את רעיון הפחדת האזרח, וכי אותם פרסומים מצלקים את נפשם של צופים רבים. 

ח"כ יצחק פינדרוס: "אני כופר כי זכות הציבור לדעת פירושה להוציא מיד הודעה ולספק את יצר הסקרנות. לא יכול להיות שילד בבני ברק רואה איך אבא שלא נהרג בסרטון שמסתובב ברשתות".

תנ"צ מוריס חן, סגן ראש אגף מבצעים במשטרה: "אנו פועלים למען זכות הציבור לדעת ולשם סיקור אמין ומדויק בזמן אמת. מטרה נוספת היא למנוע הפצת מידע שיפגע בביטחון המדינה. אחד האתגרים הגדולים בפיגוע בתל אביב היה לייצר שליטה, ואנו מתחקרים את האירוע. היו פעולות שבוצעו אל מול הכתבים בצורה יחסית סדורה, אבל לא כולם נשמעו להוראות".   

היועץ המשפטי של חדשות 12, עו"ד ישגב נקדימון, אמר כי המטרה היא להביא סיקור מדויק ואנושי. בנוסף, הדגיש כי אסור להגיע למצב של רגולציה כופה מצד המחוקק, שכן זהו התפקיד של מועצת העיתונות – להסדיר כללים אתיים בעיתונות. עוד הוסיף כי הלקחים בערוץ מופקים והתנהלות באירוע שכאלו בעתיד תהיה אחרת.  

סמנכ"ל תוכן בערוץ 13, רותם דנון, ציין כי המציאות בישראל שונה מזו של רוב מדינות העולם, וכי מדובר היה באירוע נדיר שהתרחש בלב זירה אורבנית. עוד הוסיף כי ערוץ 13 ערך דיון פנימי והוציא הודעה ביחס לצעדים אותם הוא מתכוון לנקוט. דנון הדגיש כי על אף האירוע החריג הרגולציה הנכונה ביותר היא רגולציה עצמית. 

יו"ר הוועדה לביטחון פנים, ח"כ מירב בן-ארי, סיכמה את הדיון ואמרה: "נקיים במושב הקיץ דיון משותף נוסף על מנת לוודא שכלל גופי התקשורת יתנהלו בצורה אחראית יותר. אנו כחברי כנסת נמשיך לעקוב ולפקח, גם בהיבט החקיקה אם צריך, וזאת על מנת שאירוע כזה לא יחזור בשנית". 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום