אושר סופית: הצע"ח הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה

על פי הצעת החוק שעברה הלילה בכנסת, הורים לילדים יקבלו תוספת של נקודות זיכוי במס הכנסה כך גם הורים שעובדים יקבלו תוספת של 40% במענק העבודה | מנתונים שהוצגו בפני ועדת הכספים עולה כי רוב הכספים שישולמו להורים עובדים יקבלו המשתייכים לעשירונים העליונים בלבד

חזקי ניימן | כלכלי 17.5.2022 | 11:47

אילוסטרציה | צילום: unsplash

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגדלת נקודות זיכוי להורים במס הכנסה והגדלת מענק עבודה, התשפ"ב- 2022. 57 חברי כנסת תמכו בהצעה ו-49 התנגדו, תוספת נקודת הזיכוי היא הנחה במס הכנסה להורים לגילאי 12-6. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 שקלים בחישוב שנתי, והיא נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים שמרוויחים מעל לשכר הממוצע במשק. העלות הכוללת של ההטבה היא 2.1 מיליארד שקלים.

על פי הצעת החוק שעברה כאמור בקריאה שניה ושלישית נקבע כי בשנת המס 2022 תינתן נקודת זיכוי אחת נוספת להורה בעד ילדו שגילו בין 6 ל-13 שנים. בנוסף, מוצע להגדיל את מענק העבודה בשיעור של 40% בשנת המס 2022 . כמו כן, מוצע לקבוע כי מי שהיה זכאי למענק עבודה בשנת 2021, ישולם לו סכום בשיעור 30% מסכום המענק כמקדמה על חשבון המענק לשנת 2022.

החלק הראשון בחוק נוגע לנקודות זיכוי להורים, תוספת של נקודה לכל אחד מההורים לילד שמלאו 6 עד 12. התוספת נוגעת ל-610 אלף הורים עובדים, בהיקף של 2.1 מיליארד ₪. אלה מצטרפים להטבות המס הקיימות כבר היום. שוויי כל נקודת זיכוי הוא 2,796 ₪ בחישוב שנתי.

חלקו השני של החוק נוגע למענק עבודה, כאשר התוספת תעמוד על 40% למענק הקיים, כך תעמוד התוספת על 1,600 ₪ בממוצע לזכאי, במקום 800 ₪ במתווה הקודם, בעלות כוללת של 500 מיליון ₪. במצב בו שני בני הזוג זכאים למענק העבודה, הסכום יכול להגיע עד ל-3,200 ₪. הצעד נעשה במסגרת מקדמה עבור שנת העבודה 2022, כדי לייצר תמריצים לתעסוקה.

נזכיר כי באחד הדיונים בועדת הכספים שקדמו לאישור הצעת החוק, נציג משרד האוצר חשף נתון מטריד בנוגע להטבת המס ולפיה כשליש מההטבה (31%) תגיע לעשירון השכר העליון, משקי בית בהם ההכנסה היא גבוהה, מעל 55 אלף שקל.

נציג האוצר הציג את החלוקה של הטבות המס לפי עשירונים, ממנה עולה כי לצד עשירונים 1-3 שיהיו זכאים למענק העבודה, עשירון 4 יקבל - 1% מעלות הצעד של הוספת נקודות זיכוי, עשירון 5 - 3%, עשירון 6 - 5%, עשירון 7 - 12%, עשירון 8 - 21%, עשירון 9 - 28% ועשירון 10 - 31% מעלות הצעד.

חברי הכנסת מהאופוזיציה ומספר חברי כנסת מהקואליציה תקפו במילים קשות את החלוקה הזאת. יו"ר ועדת הכספים לשעבר ח"כ משה גפני טען: "הבנתי שזה חלק מתוכנית של מאבק ביוקר המחיה, עכשיו זה משתנה לעידוד תעסוקה. לא הבנתי איך הגיע השינוי. בעבר כשהייתה בעיה במשק הבאנו כספים לכולם, ולא רק לחלק. האוצר מביא פתרון שלא פותר את בעיית יוקר המחיה. ההוצאות של ילד בן 13 גבוהות יותר מילד בגיל 8, גם אם הוא לא מהווה בעיה ליציאה לעבודה של הוריו. עיקר הסיוע הולך לעשירונים העליונים, לא רוצים לעזור לאנשים, אלא לקדם אג'נדה מסוימת".

נציג האוצר השיב על רקע הביקורת כי "רף המס בישראל הוא גבוה, עד לסכומים מסוימים לא משלמים מס, לכן ההשפעה היא רק מהעשירון הרביעי, לכן גם הצד השני של מענק העבודה, הוגדל והוכפל לבקשת הוועדה. מצד ההטבה, ככל שהעשירון גבוה יותר, ההשפעה גדלה".

יו"ר הוועדה השיב לטענות: "הכלי הזה הוא חלק מתוכנית כלכלית כוללת ובה פרקים נוספים שמטרתם סיוע לאותן אוכלוסיות מדוברות: הורדת המכסים על מגוון מוצרים, הגדלת הסבסוד בצהרונים עבור רשויות באשכול 4 ו-5 שלא הייתה בעבר, ואותה אישה תקבל תוספת של 500 שקל גם כאן. מסקנות יש להסיק כשמסתכלים על שלושת המרכיבים יחד, ורק בחלק הזה של התוכנית, אנחנו מגדילים את ההכנסה ל-610 אלף משפחות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום