זעם בבאפלו: "איך הרוצח הצליח לצאת בחיים?"

תושבים בעיר באפלו בניו יורק זועמים על המשטרה שהצעיר הגזען שירה למוות בעשרה אנשים, יצא בחיים לאחר שהשוטרים הופיעו: "אם לאדם שחור היה מברג בידו, הוא היה נהרג"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 17.5.2022 | 11:03

הרוצח מובל למעצר | צילום: מתוך הסרטון

בעוד המשטרה זכתה לשבחים על תגובתה המהירה לירי ההמוני הקטלני בבאפלו ניו יורק, חלק מחברי הקהילה האפרו אמריקנים מביעים כעס על כך שהרוצח הלבן הצליח להיכנע, תוך הימנעות מגורלם של אפרו-אמריקאים רבים שנורו על ידי שוטרים.

כזכור, הצעיר מהעליונות הלבנה פייטון ג'נדרון, בן 18, ביצע טבח ב-10 בני אדם ופצע שלושה אחרים בהתקפה על רקע גזעני בסופר מרקט Tops Friendly Market ביום שבת האחרון. ראש עיריית באפלו, ביירון בראון, וגורמי אכיפת החוק הבכירים אמרו כי התגובה המהירה של המשטרה כנראה הצילה חיים רבים - וכי השוטרים לא היו צריכים לירות בצעיר מלא השנאה כדי להכניע אותו, כך דיווח אתר "באפלו ניוז".

"משטרת באפלו הגיבה תוך פחות משתי דקות לאחר תחילת התקרית", אמר בראון לכתבים ביום ראשון. "אלמלא התגובה המהירה והפעולות האמיצות שלהם, כנראה היו הולכים לאיבוד חיים נוספים". שריף המחוז, ג'ון גרסיה, שיבח את השוטרים שהתעמתו מיד עם היורה החמוש בכבדות. "הגבורה של שוטרי משטרת באפלו להתעמת עם אדם לבוש עם אפוד מגן ורובה סער, עם אקדחים, אני פשוט לא יכול לומר מספיק שבחים על מעשיהם", אמר.

אבל תושבים אפרו אמריקאים שהגיעו למקום לאחר מרחץ הדמים ביום שבת, הביעו תסכול מכך שהחשוד הלבן הורשה להיכנע ללא שנורו לעברו יריות. תושבת באפלו, בטי מקלין, אמרה לתקשורת המקומית כי "אם הוא היה שחור, הוא היה מת לפני שהוא יצא מהדלת".

תודה מקומי אחר, ג'פרי ווטקינס, ציין כי שוטרים ברחבי ארה"ב ירו למוות בגברים שחורים צעירים שלא היו חמושים והיוו פחות איום מג'נדרון. "אנחנו לא יודעים איך לעזאזל הוא הצליח לצאת מכאן בחיים", אמר. "אם לאדם שחור היה מברג בידו, הוא היה נהרג".

קתרין קרופטון, כבאית בדימוס שהייתה עדה לטבח, אמרה שכשהחשוד יצא מהסופרמרקט, "השוטרים רק צרחו עליו, והוא פשוט עמד שם, זה היה כאילו הוא רצה שהם יירו בו". ג'נדרון שהיה חמוש ברובה חצי אוטומטי, ורובה ציד שוכנע להיכנע על ידי השוטרים, כך אמרו גורמים רשמיים. "הם צרחו עליו, והוא הוריד בשלווה את הציוד ואת שריון הגוף שלו, כי היו לו כל כך הרבה דברים", אמרה קרופטון, בהתייחס לציוד הצבאי שלבש במהלך הטבח.

מפקד משטרת באפלו, ג'וזף גרמאגליה, אמר כי השוטרים שלו "הגיבו כפי שהוכשרו". הוא הוסיף כי "כל הזדמנות שיש לנו להרגיע את המצב, כך אנו עושים, אנחנו לא מחפשים לירות באף אחד", אמר, והוסיף שג'נדרון כיוון את הרובה כלפי עצמו, לא לעבר המשטרה, לפני שצעקו לו להיכנע.

אחותה של הקורבן שנהרגה קתרין מאסי אמרה ל'ניו יורק פוסט' שהיא שמחה שג'נדרון עדיין בחיים. "אני לא רוצה שהוא ימות", אמרה ברברה מאפס, בת 64, על החשוד. "בבקשה אל תיתנו לו למות. תנו לו לסבול".

"כשהוא יהיה בכלא, הוא צריך להיות עם שחורים, עם יהודים, עם אסיאתים בתא, לא יהיו לו אנשים לבנים, רק שחורים, יהודים, אסיאתים. חלב שוקולד, חלב שוקולד, חלב שוקולד - כל סוג של שוקולד", אמרה מאפס. וזאת כדי שהם יטפלו בו. מאחר והצעיר כתב פוסטים מבחילים נגד שחורים, יהודים ואסיאתים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום