בג"ץ בביקורת חריפה על שיפוץ ביתו של בנט

העתירות שהוגשו בבג"ץ נגד רה"מ התקבלו בחלקן והשופטים מתחו ביקורת חריפה על התנהלות המדינה. הוא ציין חוות דעת שהוגשה באיחור וקידום עבודות בנייה ללא הליך תכנוני: "גרירת הרגליים גרמה סבל רב לדיירים תמימים" | סוגיית המעון אם דינו כפרטי הוא רשמי לא הוכרעה

חזקי ניימן | פוליטי 18.5.2022 | 22:46

במליאת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שופטי בג"ץ מתחו הערב (רביעי) ביקורת חריפה על התנהלות עבודות הבנייה בסביבת ביתו של ראש הממשלה נפתלי בנט ברעננה, וקבעו כי "קשה להצדיק ביצוע עבודות בנייה ללא היתר על ידי המדינה במעון ברעננה". השופטים מתחו ביקורת גם על עיכוב השיפוצים במעון ראש הממשלה הרשמי בירושלים וקבעו כי "מצב זה אינו ראוי ולא תקין".

הדברים נכתבו בפסיקה של השופטים נעם סולברג יוסף אלרון ועפר גרוסקופף הנוגעת לעתירות שהגישו עיריית רעננה ושכניו של בנט נגד מתווה שקבעה המשטרה לקיום הפגנות סמוך לביתו ברעננה. בפסיקה בעניין העתירות, אותן קיבלו השופטים חלקית, כתבו השופטים כי במהלך הדיונים התברר כי עבודות הבנייה נעשו "מבלי שקדם להן הליך תכנוני כנדרש".

השופט עופר גרוסקופף, הצטרף גם הוא לדברים וכתב: "קשה להבין את גרירת הרגליים בנוגע לשיפוץ המעון הרשמי בירושלים (וזאת בין אם ראש הממשלה יבחר להתגורר בו דרך קבע, ובין אם לאו), ויותר מכך קשה להצדיק ביצוע עבודות בנייה ללא היתר על ידי המדינה במעון ברעננה. הדברים טעונים בדיקה, ויש לקוות כי יבדקו".

באשר לשיפוץ המעון הרשמי בירושלים, השופטים הזכירו כי נציגי המדינה טענו כי המקום "זקוק לשיפוץ אבטחתי ותחזוקתי, שיימשך לפחות שישה חודשים. ואולם, הלכה למעשה, עד כה לא חלה כל התקדמות בעניין זה, בתירוצים מתירוצים שונים". לדברי השופטים המשמעות היא כי "עד להסדרת העניין, לא ניתן לאפשר לראש הממשלה להתגורר במעונו הרשמי, אף אם רצונו בכך; מצב זה אינו ראוי ולא תקין".

העתירות עצמן התקבלו בחלקן. בנוגע ל"זמן" ו"מקום" ההפגנות, קבע השופט נועם סולברג, כי מעדכון שנמסר עולה שמאז הגשת העתירות חל שינוי באופי ההפגנות, המלמד על היעדר הצדקה להתערבות שיפוטית. בין היתר עלה כי ההפגנות נערכות בהיקף נמוך יותר, בעצימות פחותה, וככלל, הן מתקיימות במוצאי שבתות בלבד. גם העותרים לא חלקו על הנתונים הללו. לפיכך, נקבע כי אין מקום להתערבות בהיבטים אלו.
 
לצד זאת צוין, כי אם תדירות ההפגנות ועצימותן היו נמשכות כבתחילה, היה מקום לקבוע מתווה מצומצם יותר מזה הקיים - הן בכל הנוגע לתדירות ההפגנות והן בנוגע למיקומן ביחס לבתי המגורים באזור. זאת, משום שמתן אפשרות להפגין במקום שלוש פעמים בשבוע, בצמוד לבתי מגורים, בסביבה שקטה ושלווה, איננו מתחייב מפסקי הדין שניתנו עד כה במקרים דומים, שבהם הותר לקיים הפגנה חד-שבועית, באזור מרכז מסחרי, שאינו צמוד לבתי מגורים. מכל מקום, משהודיעה המשטרה כי בכוונתה לשוב ולבחון בעתיד את הוראות המתווה, אם יתעורר הצורך, הובהר בפסק הדין כי על המשטרה לשקול במסגרת זו גם את צמצום המתווה. זאת, מחמת הפער הברור שנמצא, בין נסיבות מקרי העבר, לנסיבות מקרה זה.
 
השופטים קבעו כי לא נמצא מקום להכריע בשאלה אם בית ראש הממשלה ברעננה הוא מעון פרטי או מעון רשמי, משום שהדבר אינו דרוש לצורך הכרעה בהליך זה. כמו כן נקבע כי אין מקום להידרש לטענות שהועלו לגבי עבודות הבנייה ומגבלות התנועה בסביבת בית ראש הממשלה ברעננה.

כזכור, העתירות הוגשו כנגד המתווה שקיבלה המשטרה לקיומן של הפגנות בקרבת הבית ברעננה. לפיו, ההפגנות שיתקיימו בסביבת הבית יהיו בתדירות של עד שלוש פעמים בשבוע. כמו כן, השכנים ביקשו להפסיק את עבודות הבינוי והגבלות התנועה בסביבת בית המגורים ברעננה, אך הסכימו לוותר על טענות אלו

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום