הפיילוט החדש: תקצוב פרויקטים של פינוי בינוי בכספי שיווק קרקעות

בימים הקרובים יפורסמו מכרזים ליזמי פינוי בינוי שיגישו הצעות למיזמי התחדשות עירונית שיזכו למימון מכספים שמקורם בשיווק קרקע משלימה בערים לוד ורחובות

יוסי ריינר | כלכלי 19.6.2022 | 13:35

פינוי בינוי | צילום: pixabay

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מוציאה לפועל את מודל הקרקע המשלימה החדש בתקציב של מאות מיליוני שקלים.

הפיילוט לתקצוב פרויקטים של פינוי בינוי בכספי השיווק של קרקעות עובר לשלב הסופי, לאחר שיווק קרקעות מוצלח בערים לוד ורחובות, אשר הכניס מאות מיליוני שקלים שישמשו כעת לסבסוד המיזמים.

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית קוראת ליזמים להגיש הצעות לקבלת כספי מדינה שיאפשרו כדאיות כלכלית למיזמי פינוי בינוי שהם מבקשים לקדם בשכונת קריית משה ברחובות ובעיר לוד, במתחמים שאין בהם כדאיות כלכלית, וזאת כדי לאפשר את מימושם של מיזמים אלו, אשר יוסיפו אלפי יחידות דיור חדשות. 

הפיילוט מכוון ליזמים העומדים בתנאי הסף שנקבעו, לרבות התקשרות בהסכמי פינוי בינוי עם רוב בעלי הדירות במתחמים אלו.

המודל החדש העושה שימוש בהכנסות משיווק קרקעות נוצר נוכח הקושי לעשות שימוש בהקצאה פיזית של קרקע משלימה, ככלי ליצירת כדאיות כלכלית לפרויקטים של התחדשות עירונית.

לפי מודל זה, הכנסות המדינה משיווק הקרקע בתחומי רשות מקומית ישמשו את הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית לסבסוד מיזמי פינוי בינוי בשטח אותה רשות מקומית.

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפעילה את המודל החדש בערים רחובות ולוד תחילה, כאשר במהלך הימים הקרובים יפורסם מכרז גם עבור מיזמי פינוי בינוי בעיר אשקלון.

מתן מימון המבטיח כדאיות כלכלית הוא בעל יתרונות רבים אל מול הקצאת קרקע משלימה. זאת, בין היתר, מאחר והמימון ניתן בהתאם לחוסר הכלכלי המדויק של כל מתחם והוא מונע הקצאה של מגרשי השלמה שאינם תואמים חוסר זה. 

כתוצאה מכך, הסדר זה מאפשר מתן מענה למימוש של פרויקטים רבים יותר שאין בהם כדאיות כלכלית. בנוסף, המודל מאפשר לשווק קרקעות ולבנות בהן בלא תלות במימוש מיזמי פינוי בינוי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום