מחסור בטיפול בנפגעי-חרדה מהפיגועים האחרונים

בדיון בוועדת העבודה והרווחה, עלה כי קיים מחסור בטיפול בנפגעי חרדה מהפיגועים האחרונים | ממלא-מקום יו"ר הוועדה ומיוזמי הדיון, ח"כ מופיד מרעי: "הפיגועים מחייבים את המערכות הממלכתיות לבדיקה"

קובי עוזיאלי | בריאות 15.6.2022 | 11:56

אילוסטרציה | צילום: pexels

נושא המענה הנפשי לנפגעי החרדה מהפיגועים האחרונים הגיע אתמול (שלישי) לוועדת העבודה והרווחה. ממלא מקום יו"ר הוועדה ומיוזמי הדיון, חבר הכנסת מופיד מרעי מ'כחול לבן', הדגיש כי הפיגועים מחייבים את המערכות הממלכתיות לבדוק אם ניתן מענה לכל האזרחים הנפגעים, במעגלים השונים, ולצרכיהם השונים – ובמיוחד לצעירים שבהם. הוא קרא למוקדי הטיפול להעסיק מתנדבים גם באמהרית, רוסית וערבית, להקמת מרכזי-חוסן נוספים בפריסה ארצית ראויה.

יוזמי הדיון הנוספים, לימור מגן-תלם מ'ישראל ביתנו' ומיכל וולדיגר מ'הציונות הדתית', הדגישו כי לפני כחודשיים התקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה על מערכות הסיוע והטיפול בפצועים ובנפגעים מאירועי הטרור. במהלך החודשיים האחרונים, גל הטרור התרחב ומתנהל ברחבי הארץ והצטרפו מספר של נפגעים אשר אינם מקבלים מענה פסיכוסוציאלי, לא מהרשות המקומית ולא מהמשרדים האמונים על הנושא.

לדבריהם "כל אלו מצביעים על הקיים והחסר בפריסת המענים ברחבי הארץ. בשל העובדה שגל הטרור ממשיך, כלל הציבור הישראלי חשוף לכך וכיוצא מכך עולה מספר האזרחים שעשויים לפתח תסמינים המעידים על מצוקה נפשית. יש להסדיר מענה בתקופה מתוחה שכזו עבור כלל אזרחי המדינה".

בלה בן גרשון, מנהלת מחלקת טראומה נפשית במשרד הבריאות, סיפרה על מענה ראשוני הניתן בבתי החולים, כולל מערך פסיכיאטרי לנפגעי הלם, וכן צוות הנשלח לבית חולים שאין לו מערך כזה. פעם בשנה מתרגל כל בית חולים הקמת אתר ייעודי שכזה. בנוסף, בקופות החולים, מוענק שירות דומה, וכן במוקד ער"ן. היא הודתה כי בבתי וקופות החולים חסר מענה בשפות הרוסית והערבית, וסיפרה על מרכזי-חוסן בעוטף עזה וביהודה ושומרון, אך ציינה את המחסור של התקציב למרכזים אלו.

ענבר דוד, מנהלת אגף נפגעי פעולות איבה בביטוח הלאומי, הדגישה את הצורך במטפלים ייעודיים לקהילות חרדיות, טל רוזין, נציגת הקואליציה הישראלית לטראומה, קראה להכשרת מטפלי-חרדה ברשויות המקומיות, ודוד קורן, מנכ"ל ער"ן, הדגיש את 1,600 המתנדבים בעמותה העונים לכ-1,000 פניות ביום, מתוכן כשלוש ביום של הצלת חיים מידית.

ד"ר תמר לביא, נציגת עמותת נט"ל, סיפרה על קו סיוע טלפוני, גם ארוך-טווח, ואילו אייבי מוזס הזהיר מתווית-שלילית המוענקת למי שנזקק לטיפול נפשי בעקבות פיגוע. לדברי מירה בן שאנן, סגנית מנהלת אגף הרווחה בעיריית ירושלים, באירוע רב נפגעים, העובדים הסוציאליים יוצאים למקום הפיגוע ומטלפים בנפגעי החרדה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום