בשורה חדשה ופורצת דרך למטופלי אף אוזן גרון

מכשיר ה-CBCT הינו מכשיר מתקדם בענף הדימות שעד לאחרונה נתן מענה נקודתי ויעיל עבור מטופלים הנדרשים לבצע בדיקות פה ולסת בלבד. במרכז הרפואי א.ר.ם פעלו על מנת להכניס לארץ דגם מתקדם של המכשיר, בהכוונה ובמיקוד בתחום אף אוזן גרון ומהיום, מטופלים הזקוקים לבדיקת CT באזורים אלו יוכלו לבצע את הבדיקה ביעילות, בבטיחות, במהירות ועם רמת קרינה מינימלית בהשוואה לכל מכשיר CT רגיל

קובי עוזיאלי | בריאות 22.6.2022 | 10:29

מכשיר ה-CBCT ה | צילום: המרכז הרפואי א.ר.ם

בדיקותCT הן כלי שכיח וחשוב בעולם הרפואה ומטרתן לתת תמונה תלת ממדית של פנים הגוף לצורך אבחון רפואי. היתרון האבחוני של הבדיקה הוא משמעותי, אך במקביל ידועים סיכונים בריאותיים עקב רמת הקרינה הגבוהה של המכשיר.

כמקובל ברחבי העולם, כשמדובר במקרי פה ולסת קיימת חלופה לבדיקות ה CT הרגילות והיא על ידי שימוש במכשיר ה-CBCT. מדובר במכשיר CT קטן ממדים, בעל דיוק רב המבוסס על טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת אשר פועל עם קרינה מופחתת משמעותית, בהשוואה למכשיר CT רגיל.

בישראל עד לאחרונה, שימש מכשיר CBCT דומה את רופאי הפה ולסת בלבד. ביוזמת א.ר.ם המרכז הרב-תחומי לרפואת א.א.ג, נרכש דגם CBCT משודרג אשר נועד לצרכים הייעודיים של תחום האף אוזן גרון. את הפעילות הקלינית מובילים פרופ' רועי לנדסברג ופרופ' עודד נחליאלי ובכדי להעניק את השירות המיטבי יחד עם פיענוח איכותי ומהיר, הורחב הצוות הרפואי וצורפו למערך טכנאי CT ומומחה לרדיולוגיית ראש-צוואר, שהוכשרו במיוחד לתחום הא.א.ג.

המכשיר. צילום: המרכז הרפואי א.ר.ם

המשמעות היא שמטופלים הזקוקים לאבחון רפואי באזורי א.א.ג יכולים לבצע אותם בצילום ממוקד אזור, וברמת קרינה נמוכה משמעותית (בין 10% - 30% מצילום דימות רגיל - תלוי בסוג הבדיקה). "היתרון בשירות החדש הוא קודם כל בקרינה הנמוכה של המכשיר, אך גם בנוחות ובזמינות הבדיקה", מסביר פרופ' רועי לנדסברג. "באופן רגיל, אם חולה נזקק לבדיקתCT הוא צריך לקבל התחייבות מקופת החולים ולקבוע תור. זה יכול לקחת שבועות ארוכים, ומעבר לטרחה שבדבר, הזמן יכול להיות קריטי כשמדובר במקרים חמורים שזקוקים לטיפול בדחיפות. מכשיר ה-CBCT החדש מאפשר לנו להגיע לאבחנה בסמוך לביקור של המטופל אצל הרופא המפנה, וב"זמן אמת" - כאשר קיימים תסמינים. המשמעות היא שאנחנו יכולים לקבל אבחון כאן ועכשיו ולהמליץ על טיפול מתאים באופן מיידי".

שירות מסודר ובזמינות מרבית של בדיקות במכשיר ה-CBCT לצרכי תחום האף אוזן גרון, כמו למשל בדיקות דימות של האוזניים, הסינוסים ונתיבי האוויר העליונים, ניתן להשיג כיום רק במרכז הרפואי א.ר.ם. דגם המכשיר הינו המתקדם בתחומו, ובין השאר יתרונו במפתח הבדיקה הרחב שלו -של 20*17 ס"מ, השונה מהמכשירים הקיימים היום לרפואת פה ולסת, שהינם בעלי מפתח סריקה של 5 - 8 ס"מ בלבד. טווח הצילום מאפשר לרופא המטפל לקבל תמונת מצב איכותית יותר של האזור המצולם ולאבחן אותו בדיוק מרבי.

"אנחנו יודעים שמרכזים רפואיים נוספים מתחילים להתעניין בשימוש במכשיר וזו בשורה נהדרת. מדובר בתחילתה של מהפכה. אנחנו מצפים שבכל הארץ יתחילו לעבוד עם המכשיר כי למעשה זה האינטרס של כולנו הן עבורנו והן עבור המטופלים", מסכם פרופ' לנדסברג.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום