חוקרים טוענים: זו התרופה שתמנע את מחלת הסרטן

ברחבי בריטניה, ישנו שימוש גובר בתרופות המכונות "מעכבי פארפ", המסייעות לחולים בסרטן תורשתי. כעת חוקרים סבורים כי ייתכן ובקרוב יהיה אפשר להשתמש בתרופות לא רק כטיפול למי שחלה בסרטן, אלא גם כטיפול מניעתי שיסייע למניעת המחלה

קובי ברקת | בריאות 18.8.2022 | 23:17

אילוסטרציה | צילום: unsplash

חוקרים סבורים כי ייתכן ובקרוב יהיה אפשר להשתמש בתרופות המכונות "מעכבי פארפ" (PARP inhibitors), המסייעות לחולים בסרטן תורשתי, לא רק כטיפול למי שחלה בסרטן, אלא גם כטיפול מניעתי שיסייע למניעת המחלה, כך פורסם היום (חמישי) ב'חדשות 12'.

פרופ' הארבי ניול מאוניברסיטת ניוקאסל ששותף במחקר טען כי "מעכבי פארפ ישמשו כתרופה מונעת כדי לעצור גידולי סרטן מסוימים מלהופיע", לדבריו "אנו עוברים לשלב הבא במאבק נגד הסרטן".

למעשה, הפארפ הוא אנזים שנמצא בכל התאים שלנו ומשחק תפקיד מרכזי בסיוע לתאים לתקן DNA פגום - וכך לשמור על עצמם. מעכבי הפארפ משמשים כטיפול נגד גידולים בכך שהם עוצרים את האנזים בתאי הסרטן מלתקן את התא בעצמו וכך תאי הסרטן מתים.

ניול הסביר כי "חשיפת הדרך שבה אנזים הפארפ עוזר לתא הסרטן לתקן את עצמו הוביל לגילוי הכימיקלים שיכולים להפריע לתהליך הזה. זוהי תוצאה של עשרות שנות מחקר במעבדות הביולוגיה ברחבי בריטניה – מה שסייע לפיתוח התרופות החדשות הללו".

פרופ' סטיב ג'קסון מאוניברסיטת קיימברידג', מומחה לסרטן העומד בראש קבוצת חוקרים שהיה לה תפקיד מרכזי בגילוי ובפיתוח, הסביר כי "מצאנו את העקב אכילס של תאי גידולי הסרטן ולמדנו איך להשתמש במידע הזה כדי להרוס אותם", עוד הוסיף כי "כשפיתחנו לראשונה את 'מעכבי הפארפ' נתנו אותם לאנשים שחולים בשלב מתקדם של סרטן", סיפר, "לא היה להם מה להפסיד. "היום נותנים אותם בשלב יותר ויותר מוקדם של המחלה. אחת מהנשים שטיפלתי בה והייתה בשלב מתקדם של סרטן החלה לקחת את 'מעכבי הפארפ' לפני 9 שנים. היום היא נקייה לחלוטין וללא שום סימפטומים", אמר סטיב.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום