טיפול בבגדיו של מעשן עלול לגרום למחלת הסרטן

בעוד עישון פסיבי ידוע כמביא השפעות בריאותיות רעות, מסתבר כי אפילו טיפול בבגדים של מעשן עלול לגרום לסרטן. כך עולה ממחקר חדש שנערך על ידי מעבדה שגילתה נוכחות של עשן על פריטים ובגדים שעלול לגרום לסרטן בשל זיהום מורעל

אלי קליין | בריאות 19.8.2022 | 09:38

עישון סיגריות | צילום: Abir Sultan /Flash 90

מחקר חדש שנערך על ידי המעבדה הלאומית לורנס ברקלי, גילה שרידי עשן על פריטים ובגדים הנקרא עישון יד שלישית, ועלול לגרום לסרטן בשל זיהום מורעל. המעבדה היא מעבדה לאומית של ארצות הברית הנמצאת בבעלות הממשל, ועורכת מחקר מדעי מטעם משרד האנרגיה של ארצות הברית, וממוקמת בגבעות של ברקלי, קליפורניה, ומנוהלת על ידי מערכת אוניברסיטת קליפורניה.

צוות המחקר חקר את ההשפעות של עישון, ומצא שמשטחים יכולים לספוג את השאריות, הנושאות רעלים מסוכנים. ניטרוזמינים ספציפיים לטבק, נוצרים כתוצאה מהתגובה של הרעלים עם חומצה חנקתית באוויר, הם נבדקו במסגרת המחקר שפורסם בכתב עת רפואי מדעי.

נגיעה במשטחים ובאוויר, שאיפת חלקיקים או בליעת אבק הם בין הדרכים שבהן הרעל יכול להיכנס לגוף, שם הם יכולים להישאר ימים לאחר המגע. שינה על מצעים ספוגי עישון, למשל, היא שיטה אחת לחשיפה לרעל. חוקרים השתמשו במידע שנאסף בעשור האחרון "כדי להעריך את המינונים היומיים שאליהם אנשים עלולים להיחשף כשהם חיים בבתים המזהמים בעישון שלישי".

"ניקוטין משתחרר בכמויות גדולות במהלך העישון, והוא מצפה את כל המשטחים הפנימיים בבית, כולל עור אנושי", אמר שיאוצ'ן טאנג, חוקר מוביל, הוא הוסיף כי שמני עור וזיעה למעשה "הובילו לתפוקה גבוהה יותר של הרעל עם חומצה חנקנית".

חוקרים בדקו על עכברים, חולדות ואוגרים, וציינו כי עישון צד שלישי גרם לסרטן, כולל של הכבד, הריאות והלבלב, מה שמצביע על כך שנוכחותו עלולה להיות בעלת השפעה רעילה על בני אדם. גם לאחר שלא היו ליד עישון פסיבי, החוקרים גילו שהרעלים יכולים להישאר בדם במשך ימים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום