יו"ר איחוד ברסלב על אומן: "הסימנים שאנחנו מקבלים - חיוביים"

לקראת ימי ראש השנה הקרבים ובאים, ובעיצומן של ההכנות לקיבוץ הגדול באומן, שיערך השנה בצילה של המלחמה הקשה באוקראינה, הרב נתן בן־נון, יו"ר "איחוד ברסלב באומן" מדבר עם 'בחדרי חרדים', על אומן, ראש השנה, והכי חשוב: האם שוב יתקלו החסידים בגבולות סגורים?

משה ויסברג | חדשות בעולם 19.8.2022 | 13:39

הרב בן נון מברסלב | צילום: באדיבות המצלם

הרב נתן בן־נון הוא איש שיחה מרתק, אדם מאיר פנים ונעים הליכות. הוא התחיל את תפקידו כיו"ר 'איחוד ברסלב באומן' כמעט בטעות, ונמצא שם כבר תשע שנים, מסור בלב ונפש לציון רבי נחמן מברסלב. לקראת ימי ראש השנה והשאלה הגדולה שמרחפת - האם השנה יזכו החסידים להגיע בחג לקברו של רבי נחמן, הוא משוחח עם 'בחדרי חרדים' ומתייחס לכל השאלות. 

נתחיל מההתחלה: כיצד השפיעה המלחמה על פעילות האיחוד באומן, ובכלל, איך מתמודדים עם החזקת הציון במצב מלחמה?

ר' נתן בן־נון: למעשה, 4 ימים אחרי שפרצה המלחמה כשכולם עדיין ברחו מאומן, אני חזרתי לאומן. למי שזוכר, הלחץ והפחד בימים הראשונים היו חמורים, אומן התרוקנה, והייתי חייב להיות בשטח כדי לעזור במה שאפשר ולשמור על מה שצריך.

כשבאתי לשם ראיתי פאניקה, בלבול ואולי אפילו ייאוש. הייתה אנדרלמוסיה. אומן הפכה לנקודת מעבר עצומה לפליטים מכל רחבי אוקראינה. אנחנו, מאידך, ראינו בזה גם הזדמנות לשיפור היחסים עם התושבים המקומיים ולקידוש ה' גדול.

הקמנו מיד מפעל קליטה לפליטים שהגיעו לאומן בהמוניהם, הקומות התחתונות של הקלויז הפכו למקלטים ציבוריים, נתנו למקומיים סיוע בתרופות, מזון ולינה.

היינו גם בקשר רציף עם המשטרה, כוחות הצבא וה"הגנה הטריטוריאלית", גם כדי להגביר את השמירה באזור פושקינה, וגם כדי למנוע מקרים של נזק לציון, לקלויז, לרכוש וכדומה.

ב"ה יש לנו קשר פורה ומועיל עם הממשל הצבאי (שמאז תחילת המלחמה מתפקד לצד בממשל האזרחי בכל מחוז ובכל עיר), וקשר רציף ממש עם המושל הצבאי של אומן ועם המושל הצבאי המחוזי (של מחוז צ'רקס, שאומן היא חלק ממנו).

כמובן, שהחזקת הציון הפכה להיות קשה הרבה יותר. מעבר לעובדה הפשוטה שאנחנו אחרי שנתיים של קורונה וכעת כבר כמה חודשים במצב מלחמה (שבהן ההכנסות מתרומות בציון צנחו כמעט לאפס), הרי שכידוע לכל מי שמכיר את אוקראינה, כל ההוצאות זינקו בחדות.

אבל ב"ה הציון ממשיך לתפקד. גם במלחמה מנקים כל יום, מתקנים ומשפצים מה שצריך כדי לשמור על כבוד הציון, ולמען מי שכן מצליח להגיע. הצוות הנפלא שלנו באומן נשאר שם למרות המלחמה וממשיך לעשות נאמנה את עבודת הקודש.

מאז תחילת המלחמה ועד עכשיו, הייתי יותר באומן מאשר בארץ, שכן הנסיעה הפכה להיות ארוכה בהרבה, וגם ראש השנה המתקרב, על שלל הבעיות שצריך לפתור ולהתמודד איתן, אילצו אותי לשהות באוקראינה.

אם הזכרת כבר את ראש השנה, נעבור לשאלה הבוערת: יהיה או לא יהיה? האם הגבולות יישארו פתוחים, או ששוב נראה חלילה מחזות קשים בגבולות?

הרב בן נון: מזה כמה חודשים שאנחנו בקשר עם כל הגורמים הרלוונטיים באוקראינה, בכל רמות השלטון. לפי כל מה שאנחנו שומעים מהם, אין כוונה לסגור את הגבול.

כמובן, אנחנו חייבים לזכור שאוקראינה במצב מלחמה. זו לא בדיחה ואסור לזלזל בזה. אבל למי שמוכן לקחת את הסיכון, לקיים את ציווי רבינו ולעלות לקיבוץ הקדוש - הרי שכאמור, על פי כל המידע שאנחנו מקבלים, הגבול לא ייסגר, והרשויות הרלוונטיות באוקראינה נערכות לקיום הקיבוץ.

אני חייב לחזור ולומר, צריך לזכור שאוקראינה במלחמה קיומית ונמצאת במצב חירום ותחת חוקי חירום, כך שברור שתהיינה הגבלות במהלך השהות באומן. לא ברור למשל איזה בתי כנסת יוכלו לפעול (בגלל שאין בהם מרחב מוגן), כך גם לגבי מלונות ומתחמים אחרים, וכך גם לגבי הוראות אחרות, כמו האפלה בלילה, העוצר הלילי, איסור הפעלת מוזיקה, איסור מכירת מזכרות ומשקאות אלכוהוליים, וכדומה. אנחנו נפרסם בע"ה בקרוב את ההגבלות הסופיות, לאחר שנקבל אותן מהממשל באוקראינה.

מלבד זה, כאמור, כל הסימנים וכל המידע שאנחנו מקבלים הם חיוביים.

אני חייב לסייג ולומר שכמובן המידע נכון לעכשיו והוא עלול להשתנות אם חס ושלום תהיה הרעה במצב המלחמה, או שיקרה משהו חלילה. ובכל מקרה עלולים להיות שינוים והפתעות חלילה, אבל אי אפשר לצפות את זה מראש.

איך זה מסתדר עם הידיעה שפורסמה בכלי התקשורת באוקראינה, והידיעה שפורסמה בישראל (בשם שגריר ישראל באוקראינה), שהשלטונות באוקראינה מתכוונים לסגור את הגבול?

הרב בן־נון: השגריר, מר ברודצקי, הוא אדם מוכשר וחכם שעושה מלאכתו נאמנה. איני הדובר שלו ואיני יכול לדבר בשמו, אבל מלאכתו היא לייצג את המדיניות הרשמית של ממשלת ישראל, שאומרת בפירוש שמבחינתה הנסיעה מסוכנת והיא ממליצה לא לנסוע השנה.

זו גם מדיניותה המוצהרת של ממשלת אוקראינה: המצב לא בטוח, אנחנו מעדיפים שתוותרו. אבל, עבור אלה מכם שמודעים לסיכון ומתכוונים לבוא בכל מקרה - אנחנו נתארגן ונארגן את זה בצורה הכי בטוחה שאפשר.

אלה לא המילים שלי, אלא מה שאמר למשל, המושל הצבאי של מחוז צ'רקס בראיונות לתקשורת באוקראינה.

ההמלצה היא שלא לבוא, אבל מתוך הכרת המציאות שישנם רבים מאנ"ש שיבואו בכל מקרה, ומתוך כך שאין כוונה לסגור את הגבול - ממשלת אוקראינה מתארגנת לקיבוץ הכי טוב שאפשר במסגרת המגבלות.

אלה, כאמור, הדברים שאנחנו שומעים בכל דרגי הממשל שאנחנו בקשר איתם.

הזכרת את העוצר הלילי. איך זה ישפיע א. על המגיעים לאומן לאחר שעת העוצר, או היוצאים מאומן אחרי ר"ה לאחר שעת העוצר, ו-ב. איך יתקיימו התפילות אם יש עוצר?

הרב בן־נון: לגבי הנסיעות, אנחנו במגעים להסדיר את העניין מול הממשל הצבאי, ואנחנו מקווים שנמצא פתרונות טובים ומתאימים.

לגבי התפילות, תראה: העוצר הוא מהשעה 11 בלילה ועד 5 בבוקר. לכתחילה, הרי התפילות בר"ה לא מתנגשות בשעות האלה (לכל היותר יצטרכו לקצר בסעודת הלילה, וגם זה, רק אלה שאוכלים שלא במקום בו הם לנים) כך שהבעיה היא רק ב"סליחות" ומתפללי מנייני הנץ בר"ה. אלא שגם בעניין הזה אנחנו במגעים מתקדמים לגבי פתרונות. איני יכול לפרט אותם עדיין, אבל אני מקווה שבקרוב ממש נוכל להביא לידיעת הציבור את ההגבלות והתנאים שמציב השלטון, ושהפתרונות לשאלות הללו יפורסמו גם הם.

לאחרונה שמענו על עיכובים ובעיות בגבולות מולדובה. מה הסיבה לכך?

הרב בן־נון: איני יודע מה הסיבה. אני כן יודע שאלה הגבולות היחידים, עד כה, שבהם עשו בעיות ועיכבו אנשים (כולל תושבים ובעלי אישורים).

יש אומרים שזו יוזמה מקומית. הבעיות בגבולות האלה הרי ידועים. הפננו את זה לגורמים הרלוונטיים, בתקווה שזה יטופל. אנחנו וגם גורמי הממשל באוקראינה לא רוצים לראות פעולות הנוגדות את החוק האוקראיני והחוק האוקראיני מאפשר לכל אזרח זר שמגיע לביקור לפי כללי החוק להיכנס לאוקראינה.

תכל'ס, איך מתארגנים לראש השנה?

הרב בן־נון: זה באמת אתגר עצום, ההוצאות החודשיות של הציון וסביב הציון הם מאות אלפי שקלים (כ-40-50 אלף דולר), וההוצאות של ההתארגנות לקיבוץ הקדוש מגיעים לסכומים גדולים בהרבה.

מלבד החזקת הציון, אוצר הספרים, גניזה, ניקיון, שמירה, עירוב וכו', אנחנו גם מחזיקים באוקראינה 'מערכת הסברה מקומית' כדי לשפר את היחסים עם התושבים המקומיים ולהציג להם מידע על הנעשה באומן, 'מחלקה משפטית' כדי להגן על האינטרסים של חסידי ברסלב ולהתמודדות עם מקרים של אנטישמיות וכו', 'מחלקה לקשרי ממשל' כדי לשמור על קשרים ולהתנהל מול ממשלת אוקראינה באופן שוטף. זה לא מעט עבודה, וכמו כל דבר, זה עולה כסף...

להמשיך ולעשות את כל זה ולהתארגן לראש השנה תוך כדי מלחמה עם קופה ריקה זה באמת אתגר עצום, אבל בעז"ה אנחנו אף פעם לא מרימים ידיים. זה גדול הרבה יותר ממני, זה כבוד רבנו הקדוש, זה הציווי של רבנו, זהו כבודם של חסידי ברסלב, אני משמש כשליח ציבור ורץ מקרב לקרב, מאתגר לאתגר.

הרב בן־נון מסיים: ראשית אנצל את הבמה לקרוא לכלל אנ"ש של ברסלב: תמשיכו להתפלל, כל יום, גם למען שלומה של מלכות אוקראינה וכמובן, גם למען הקיבוץ הקדוש. שלא תהיינה הפתעות, שלא יהיו בעיות, ובכלל, שהקיבוץ הקדוש יעבור בשלום ושלווה. שנית, אם אתם נוסעים לאומן, תקפידו על ההגבלות. אל תפרו את העוצר, אל תעברו על החוקים, גם כדי למנוע מעצמכם עוגמת נפש וגם כדי שלא להיות "חב לאחריני" ולגרום נזק לכלל אנ"ש.

ואני תפילה, שהמלחמה תיגמר וישוב השלום לאוקראינה, ושנזכה להתקבץ יחד ברננה בציון רבינו הקדוש בראש השנה, וגם באמצע השנה, ללא שום חשש ופחד.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום