ההתעקשות של האורח הובילה להתחייבות ולהצלת חייו מהפיגוע

סיפור שמסעיר בימים אלו את הרחוב החרדי ויצר גל שמועות: מה אירע בשבת שעברה, ברחובה של עיר, שעות לפני שר' הערשי גליק מוויליאמסבורג, נפצע אנושות בפיגוע הירי בקו 3? |  ההתחייבות והקשר בינה למחלקת טיפול נמרץ בה אושפז החסיד מניו יורק. המשפט התמוה שנשמע באמצע השבת, הביקור החריג בדירה הצפופה של משפחה אלמונית והבשורה שהגיעה במקביל למימוש ההבטחה ("הוא התעורר") "תמצאו לי ח"י נפשות", בקעה המשאלה מנשמתו של הרב גליק, ואיתן גם חייו

יענקי פרבר | חרדים 19.8.2022 | 14:23

הרב גליק שנפצע קשה והתעורר | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90/באדיבות המצלם

הסיפור המפעים והמרגש שפורסם השבוע במוסף 'יתד השבוע' של עיתון 'יתד נאמן', כפי שפרסמו ישראל רוזנר ונתן פילמר, על התרחשות מופלאה זו, בה גלום מאמר חז"ל "צדקה תציל ממוות", במובנו הפשוט ביותר.

אז כיצד משפט שיצא מפיו של יהודי יקר מניו יורק, הוביל לביקור חריג ומפתיע בדירה צפופה של משפחה, אלמונית עבורו, בשכונת מאה שערים? ומה להתחייבות של אחרי 'קידוש' כהלכתו - ולמחלקת טיפול נמרץ בה מאושפז פצוע פיגוע הירי בעיר הקודש? שלושה מבני קרתא דירושלים פורסים בשורות הבאות, כל אחד מזווית ראייתו הוא, את השתלשלות הדברים המושלמת, העונה על כל התהיות, בסיפור שהסעיר בימים האחרונים את הרחוב החרדי ויצר גל של שמועות.

הרב ישראל סלומון מירושלים סיפר: "יצאתי בבוקר השבת שעברה מבית הכנסת של חסידי בוהוש ב'גאולה', במה שמוכר כ'רומיינישע שול', שם נערך 'קידוש' לרגל הולדת בת למשפחת ברים. ומולי מגיע חברי הרב מרדכי ולרשטיין, שהוא נהג של 'דרייברים' העוסקים באיסוף צדקה בארה"ב, וככזה הוא גם דואג לכל צרכיהם של הנגידים מסאטמר המגיעים לביקור בארץ. לידו פוסע אדם נוסף עם אשתו ובנו. כששאלתי אותו לשמו, הוא אומר לי: הערש גליק, מוויליאמסבורג".

"בשלב זה פונה אלי ולרשטיין ואומר: 'אנחנו צריכים עזרה'. מה קרה? 'אנחנו מחפשים משפחה עם 18 ילדים, אולי אתה מכיר אחת כזו בסביבה?'. השבתי שאין שום בעיה, וכבר אמצא להם את מבוקשם. לתומי חשבתי שזו משימה קלה, פניתי לעובר אורח אקראי ושאלתי: 'ר' ייד, אתה מכיר פה משפחה עם 18 ילדים?'. האיש חשב מעט, והפנה אותנו לבניין שבו משפחה עם 12 ילדים. אבל הרב גליק מארה"ב מסמן בראשו לשלילה. 'לא, רק ח"י נפשות'. אני ממשיך ושואל עוד יהודי, שמפנה אותנו למשפחה עם 16 ילדים, וגם זה לא היה טוב לגליק. המחזה היה נראה מוזר, הוא לא הסביר תחילה מדוע הוא מתעקש דווקא על 18 ילדים, רק שב ואמר שחייב ח"י נפשות. ואז פגשתי את הרב רוטמן".

הרב עמרם רוטמן מספר: "בסיום הקידוש לרגל הולדת נכדתי, בת לחתני הרב ברים, פוגשת אותנו פמליה אותה הוביל ר' ישראל סלומון, שבמרכזה אדם שנראה כמו חסיד סאטמר אמריקאי, והמשאלה שלה אחת היא: למצוא משפחה ברוכת ילדים, שמספרם מגיע בלע"ר ל-18 בדווקא. לשמע הבקשה, הבן שלי, שהיה עמי, נזכר שלא רחוק משם, בשכונת מאה שערים, אכן מתגוררת משפחה כזו, משפחת פריימן. אותו אדם שמח מאוד, הובלנו אותו ואת מלוויו לבית שם, עליו התנוססה מודעת אבל, והלכנו לנו לדרכנו, כשכל העת אנו שומעים אותו חוזר על המילים: ח"י נפשות, ח"י נפשות".

"ברגע מסוים לא התאפקתי", חוזר סלומון ומספר, "ושאלתי את הרב גליק: 'ר' הערשל, וואס וועסטו געהבן פאר די משפחה?' (מה תיתן לאותה משפחה), ואז הוא עונה לי: 'אלף דולר לראש!'. כששמעתי מפיו את ההבטחה הזו, אמרתי לעצמי שחייבים לעשות מאמץ לסייע למשפחה שכזו לזכות בעזרה הכלכלית המונחת כעת לפתחם. עליתי איתו קומה אחר קומה, תוך שאנו מתדיינים אם מתאים לדפוק כך פתאום בבית משפחה שלכאורה יושבת 'שבעה'. לבסוף, כשהגענו מתנשפים לאחת הקומות העליונות, וראינו על הדלת את השם פריימן, אנחנו מקישים עליה, כשראשנו כבר מסובב...".

"הדלת נפתחת, ואני דבר ראשון שואל: 'גרה כאן משפחה עם 18 ילדים?'. נעניתי בחיוב, אך בנות הבית הבהירו לי כי חלק קטן בלבד מהמשפחה הגדולה נמצא השבת בבית, בין היתר כי אב המשפחה שוהה בבית שמש, בשל היותו אבל על פטירת אחיו שהיה גר בעיר, רבי אברהם ישעיהו פריימן ז"ל (בנו של תלמיד מרן החזו"א רבי שמואל דוד פריימן זצ"ל). בנותיו אפשרו לנו להיכנס פנימה לבית, גליק עשה שם סיבוב עם בנו, שהינו חתן, ואחר כך הפטיר: 'סתם אמרתם. לא יכול להיות שבשניים-וחצי החדרים האלו גדלו 18 ילדים'. אבל אני הסברתי לו שזו האמת, אנשים לא ישקרו בדבר כזה. היה נראה שהוא השתכנע, ומשם הוא הלך לומר 'גוט שאבעס' להגה"צ רבי גמליאל רבינוביץ שליט"א. זהו. חשבתי שבכך מבחינתי נגמר הענין".

במהלך מוצאי השבת מקבל סלומון את הדיווח הראשוני על פיגוע הירי בקו 3 באזור הכותל המערבי, בסמוך לקבר דוד, ואחרי מספר שעות מגיעים גם שמות הפצועים, מתוכם מזדקף לו שם אחד, צבי (הערשי) גליק, שמצבו קשה מאוד. "לא הייתי בטוח שזהו שמו של האדם שליוויתי לסיור המוזר ההוא בשבת, אז התקשרתי לולרשטיין ואני שומע שאכן בו מדובר. 'הוא מורדם ומונשם', הוא מוסיף לי - ואני המום".

"אחרי רגע קפצתי כנשוך נחש, ואמרתי לו: היהודי הבטיח ח"י אלפים דולר למשפחה ההיא, ובדיוק לקיום הבטחתו הוא זקוק כעת כדי לחזור לחיות!. סיכמנו, אני וולרשטיין, שצריך להפוך את העולם כדי לדאוג לזה, לטובת הרב גליק שעדיין נלחם על חייו במחלקת טיפול נמרץ בבית החולים שערי צדק, וזקוק לכל זכות בשביל לשרוד. ואכן התקשרתי לבני משפחת גליק המורחבת, אמרתי להם 'תשמעו סיפור שהשערות שלכם יעמדו', וגוללתי באוזניהם מה הבטיח יקירם, ר' הערשי, שעות לפני שנפצע, ומה הוא חיפש. 'אני רוצה 18 ח"י".

"הם כמובן נרתמו לענין, אך כדי שהכסף המובטח, בסך 18 אלף דולר, יגיע ליעדו, צריך להשיג כמובן את משפחת פריימן. חלף מעט זמן עד שזה קרה, ובראשון בלילה התקשרתי לביתם, האם ענתה לי ושמעה ממני את פרטי המעשה - שאולי לא הספיקו לספר לה עד אותו רגע - וכשהבינה שהמבקר האלמוני נפצע בפיגוע ומצבו כה נורא, היא פרצה בבכי ארוך, נסערת עד עמקי נשמתה. 'תביא לי את השם שלו ונתפלל עליו', היא הבטיחה".

אחד מ-18 ילדי המשפחה סיפר: "כשאחיות שלי פתחו באותה שבת את הדלת, והכניסו לבית הורי את הרב גליק, הוא היה מאוד נרגש לאחר שהבין ששם גדלנו כל 18 האחים והאחיות, הצביע בפני בנו החתן על הרצפה ואמר לו 'תזכור את ה'בלטות' הישנות האלה', והכריז שיתן להורים שלי אלף דולר כנגד כל אחד מאיתנו. רק למחרת, ביום ראשון, נודע לנו שהוא נפצע, ומשפחתי התכנסה במיוחד ועשתה עבורו את סגולת רבי מתיא בן חרש, שכוללת אמירה של כל התהילים, הדלקה של 18 נרות ועוד ועוד, 'ענין' שלם. עברה עוד יממה, ואז קיבלנו את הטלפון שבו שמענו את הבשורה הדרמטית".

"התקשרתי לרב פריימן", משלים הרב סלומון את הדברים, "ביום שני בשעה 18:50, כדי לקחת ממנו את פרטי חשבון הבנק שלו, בשביל ההעברה של הסכום הגדול (שיגיע בקרוב), אותו הבטיח הרב גליק. הוא נתן לי את הפרטים הרלוונטיים, ותוך כדי השיחה, בשעה 18:58, אני מקבל מידידי ולרשטיין הודעה עם המילים 'הוא התעורר' - במענה לשאלתי מוקדם יותר 'מה שלום הערשי גליק'. נעתקה נשימתי. מדהים".

משפחת פריימן, מעניין לציין, עומדת עתה לפני נישואי אחד מילדיה, ה-15 במספר - מה שגורם לכל סיוע כספי שהוא להיות נכון ומתאים, כפי שיודע כל אדם ערב חיתון ילדיו. אך כזו עזרה, הכרוכה בהצלת חייו של מיטיבם, האיש שבחר לפזר הבטחה תמוהה משהו, ברחובה של עיר באמצע השבת, אף אחד לא יכול היה לצפות. "הנשמה של ר' הערשי היא שצעקה 'אני מחפש ח"י'. חיפש חי? קיבל חיים!", מסכם הרב סלומון, האיש שליווה אותו בדרך להשגת המטרה, בסיוע הרב עמרם רוטמן.

כלל המעורבים בסיפור הנדיר, שכולו 'השגחה פרטית' מופלאה, מפצירים בסיום דבריהם, בפניכם הקוראים: המשיכו להתפלל, יחד עם כל בית ישראל, לרפואתו של הרב יהושע צבי בן שרה (גליק), עד להחלמתו המלאה מפצעי המחבל הנתעב.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום