אהרן ברק תוקף את רפורמות לוין: "תחילת חורבן הבית השלישי"

נשיא העליון לשעבר שידוע כמחולל המהפכה החוקתית, התראיין לערוצי החדשות וסיפק אמירות חריפות נגד הרפורמה שמקדם השר לוין: "מה נשאר מזכויות האדם? תישאר דמוקרטיה, אבל זאת תהיה דמוקרטיה חלולה. תהיה דמוקרטיה טורקית". השר לוין: "ברק המיט אסון על ישראל"

שלו שינברג | פוליטי 7.1.2023 | 21:38

שופט העליון בדימוס אהרון ברק | צילום: Yonatan Sindel/Flash90

נשיא בית המשפט העליון בדימוס פרופ' אהרן ברק התראיין בסוף השבוע לשלושת ערוצי הטלוויזיה, הזהיר מפני הרפורמה המשפטית המתהווה של שר המשפטים יריב לוין והזהיר כי המהלך יוביל את ישראל מדמוקרטיה ליברלית לדמוקרטיה חלולה.

ברק התייחס למגעים שערך עם נתניהו על הסדר טיעון במשפטו ואמר כי הוא הסכים בעבר לעסקת טיעון והודאה בעבירות מרמה והפרת אמונים, אך אז תפס רגליים קרות. לכך הגיבה לשכת נתניהו: "רה"מ נתניהו מעולם לא הסכים להודות בעברות של מרמה והפרת אמונים, ואם היה מסכים לכך, כבר הייתה נחתמת עסקת טיעון מזמן והמשפט היה מסתיים. כל יום שעובר במשפט חושף את האמת וממחיש מדוע רה״מ סירב להודות בעבירות כלשהן".

על הפנייה של הפלסטינים לבית הדין וההשלכות הצפויות ברק אומר: "רמטכ"ל שלנו ושר שלנו שייסעו לחוץ לארץ, מייד יעצרו אותם, יעמידו אותנו, את מדינת ישראל, את ראשי המדינה, יעמידו בפני בית הדין הבין-לאומי הפלילי בהאג. הרבה דברים יקרו בינתיים. זכויות של בני אדם יילקחו על ימין ועל שמאל".

אהרון ברק הוא לא רק השם המזוהה ביותר עם בג"ץ אלא גם עם הטענות על אקטיביזם. ויש לו הרבה מה לומר על הביקורת. "צר לי שרואים בי אויב העם. אני תמיד חשבתי שאני משרת את העם הזה, שאני עושה כל מה שביכולתי ושפסקי הדין שנתתי, אלפים, הם פסקי דין שמתחברים עם ההיסטוריה שלנו, עם הציונות שלנו, עם הביטחון שלנו. אני לא רואה את עצמי כאקטיביסט בכל מקרה, אני לא רואה את עצמי כשמרן בכל מקרה. אז צר לי שחושבים שאני הבאתי את התקלה הזאת. אם היו חושבים שלהרוג אותי זה יפסיק את כל הטלטלה הזאת, אז אני מוכן לעמוד לפני כיתת יורים".

על הדיווחים שהיה מעורב במגעים לעסקת טיעון עם ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "הייתי חלק מגורמים שעסקו בשאלה הזאת. הייתי בעד עסקת טיעון, אני חושב שזאת לא הייתה טעות, אני חושב שהמציאות כפי שאנחנו רואים אותה עכשיו רק מוכיחה שזאת לא הייתה טעות. ולבסוף, אני בעד עסקת טיעון גם היום הזה, גם הרגע הזה".

נשיא העליון לשעבר אמר כי יהיה מוכן לתווך שוב בעסקה כזו גם היום: "אם היו מבקשים ממני ואם כל הצדדים שמבקשים ממני היו מוכנים שאני אעשה זאת, כן, הייתי עושה את זה. בהחלט. משום שהמדינה יותר חשובה לי מכל דבר אחר".

בריאיון לחדשות 12 אמר ברק כי "מי שייפגע בראש ובראשונה זה כל יחיד ויחיד - הזכויות שלהם, כבוד האדם שלהם, החיים שלהם, הגוף שלהם, הקניין שלהם, החופש האישי שלהם, התנועה שלהם, חיי היום-יום שלהם", בהתייחסו לרצונו של שר המשפטים לוין לבטל את עילת הסבירות.

"אני חושב שיש סכנה ברורה ומוחשית לדמוקרטיה הישראלית. אם התוכניות האלה יתגשמו, תהיה לנו דמוקרטיה פורמלית, דמוקרטיה שאין בה איזונים. יהיו לנו למעשה, רק רשות אחת - ראש הממשלה, משום שבית המשפט יחדל למלא את הפונקציות הרגילות שהוא ממלא בחברה דמוקרטית. וזה לא דמוקרטיה", אמר בהתייחסו לסעיפי התוכנית שהציג לוין בשבוע שעבר.

בריאיון לערוץ 13 אמר ברק: "הרפורמה של לוין היא מחרוזת רעל, אם תוגשם במלואה זה תחילת חורבן הבית השלישי. ההצעה של לוין תביא למלחמת אחים. אם הרפורמה תיכנס לתוקף - הזכות לכבוד, חירות וחיים של כל האזרחים תיפגע".

על תיזמונה של הצגת הרפורמה אמר: "הצגת הרפורמה יום לפני הדיון בעניין דרעי היא מעשה בלתי חוקי, זה איום על בית המשפט".

"לו הייתי שופט היום הייתי מתפטר במצב בו הרפורמה עוברת. אנחנו הולכים בדרך של פולין, הונגריה וטורקיה ואפילו קיצוני יותר".

עוד אמר ברק כי "לא תהיה כיפת ברזל משפטית למדינת ישראל" וכי "ביטול עילת הסבירות - כפית מוות לדמוקרטיה".

שר המשפטים יריב לוין הגיב לריאיון שהעניק נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק: "יש לי הרבה מאוד כבוד לנשיא העליון בדימוס. אין לי ספק שעשה את מה שבעיניו היה טוב ונכון, אבל אני חושב שבסופו של דבר הוא המיט על ישראל אסון גדול משום שהוא בחר בדרך שבינה ובין דמוקרטיה יש סתירה יסודית".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', התייחס גם הוא לדבריו של השופט בדימוס אהרון ברק ותקף: "רפורמת חוק וצדק שעמדה במרכז מערכת הבחירות וזכתה באמון העם תחזיר את הדמוקרטיה הישראלית לתפארתה שלפני המהפכה השיפוטית אותה ביצע ברק במחטף חד צדדי אלים ללא רשות וללא סמכות וללא כל התייעצות עם העם או נבחריו, והיא תבוצע בעזרת השם".
 
סמוטריץ' הוסיף: "חוסר האחריות של השופט בדימוס ברק המאיים הערב במלחמת אחים צריכה להדיר שינה מכל אדם שהדמוקרטיה ואחדות העם חשובים לו. השופט ברק, ראוי שתתנצל ותחזור בך מאמירותיך המסוכנות. גרמת מספיק נזק למדינת ישראל ואת זה אנחנו מתקנים עכשיו. אל תוסיף חטא על פשע".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום