האם המנהיג האיראני על סף מוות? המומחית מתייחסת לתקיפה

"אני מאמינה להם גם לגבי התקיפה בשבת, וגם לגבי שהם באמת לא מעוניינים שהמצב יסלים למלחמה. אף אחד לא רוצה מלחמה כוללת אבל אף אחד לא רוצה לצאת פראייר"

קובי עוזיאלי | חדשות בעולם 19.4.2024 | 15:41

חמינאי בנאומו | צילום: תקשורת איראנית

התקשורת האיראנית הודיעה הלילה (שישי) כי מערכות ההגנה במדינה הופעלו בתגובה לתקיפת יעדים צבאיים באספהאן על ידי חיל האוויר הישראלי. האם המערכה בין המדינות צפויה להמשיך להסלים? ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן ממרכז עזרי באוניברסיטת חיפה, הביאה פרטים נוספים על המתרחש במדינה במהלך השעות האחרונות.

"כל רשתות החדשות מדווחות שהכול כרגיל, היו כמה רחפנים בשמי אספהאן, הם לא אומרים 'יורטו' הם אומרים 'טורגטו'", ציינה. "טורגטו זאת אומרת שהן היו מטרות, שירו עליהן, אבל לא אומרים שהפילו אותן. לפי הדיווחים, הבסיס הצבאי שנפגע הוא בסיס חיל אוויר שנמצא 22 ק"מ מאספהאן, אז הגיוני שהעיר שקטה, כי גם ישראל ידועה שהיא יכולה לא להפיץ מרכזי אוכלוסייה".

ד"ר גינדין המשיכה והבהירה כי "אני מאמינה להם גם לגבי התקיפה בשבת, וגם לגבי שהם באמת לא מעוניינים שהמצב יסלים למלחמה. אף אחד לא רוצה מלחמה כוללת אבל אף אחד לא רוצה לצאת פראייר. זאת ממש תמונת מראה, כל פעם אחד תוקף ואז נכנס להיסטריה, והשני נהנה מההיסטריה עד שהוא עצמו תוקף - ונכנס להיסטריה".

"אם איראן תהיה גרעינית, אנחנו יכולים להתייחס לזה באותם כלים?", התעניינו צמד המגישים, וד"ר גינדין השיבה: "עד עכשיו הם כן הרבה יותר רציונליים למשל מחמאס, ולכן הם גם התנערו משבעה באוקטובר בערך מייד, ועדיין, אבל הם כן הרבה יותר תחת לחץ מצד העם שלהם, תומכי המשטר ואלו שמבקרים אותו מימין - הם רוצים רפובליקה אסלאמית והם רוצים שהיא תהיה יותר תקיפה. זאת גם הסיבה לתקיפה בשבת, הייתה עליהם המון ביקורת, אז הם היו צריכים להראות".

לדבריה, "הרפובליקה האסלאמית היא הדבר הכי רע שקרה באיראן, הכפייה הדתית והאלימות של המשטר גרמו לצעירים לברוח מהדת. יש שם הרבה חוקים של האסלאם שהם עצמם מפרים".

לסיום התייחסה ד"ר גינדין למצבו של חמינאי: "יש לו סרטן, מכור לאופיום, יש גם שמועות שהוא בכלל מת. אז באמת מספידים אותו בשמחה כבר הרבה שנים, אבל אני לא יודעת לצפות מתי הוא ימות".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום