אלו ההנחיות לשמירה על ביטחונכם מפני סכנות השמש

בצל ביטולי חלק מהטיסות בנתב"ג, נערכים לקליטה של מאות אלפי מטיילים | הנחיות לשמירה על בטיחות וחיי העובדים והמטיילים מפני סכנות השמש | כך תתמודדו עם מכת החום בחול המועד פסח

חני לוין | בריאות 21.4.2024 | 14:22

שמש | צילום: unsplash

בצל ביטולי חלק מהטיסות בנתב"ג, בקרן קימת לישראל נערכים לקליטה של 1,000,000 מטיילים בחול המועד. לפי הדיווחים של השירות המטאורולוגי, בחול המועד פסח המטיילים הישראלים והעובדים יתמודדו עם עומסי חום כבדים.

לקראת השרב הכבד הצפוי בחג, קק"ל והמוסד לבטיחות ולגיהות  מציגים: כך נשמור על בטיחות המטיילים והעובדים במהלך החג

ביום שלישי, חג הפסח, תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות ויעשה חם מהרגיל עד שרבי ברוב האזורים. אחה"צ יתחזקו הרוחות הצפוניות לאורך החוף.

מבחינת טמפרטורות הרי שעד החג הן ינועו במישור החוף בשיא היום בין 24-25 ובלילה בין 14-18, מבוקר החג יום שלישי ועד חמישי הן ינועו בשיא היום בין 30-38 מעלות ובלילה בין 24-16 מעלות. במהלך חול המועד, עובדים רבים נאלצים לעבוד בצורה מוגברת בתחומי התיירות, החקלאות, עובדים במפעלים ומקומות עבודה חיוניים, עובדי רשויות מקומיות, שמורות טבע ועוד.

בקרן קימת לישראל נערכים ל-מיליון מטיילים בחול המועד הקרוב באתריה. מזג האוויר הקיצוני וגלי החום הצפויים לפקוד את ישראל בחג הפסח וחול המועד, דורשים מהמטיילים ומהעובדים בימים אלו להקפיד על זהירות יתרה מפני סכנות השמש שעלולות להוביל להתייבשות, מכת שמש ובמקרים קטלניים גם למקרי מוות.

עובדים ומטיילים רבים עלולים להיקלע לתופעה של 'התייבשות' הבאה לידי ביטוי באובדן נוזלי הגוף, בעיקר באמצעות זיעה. לרוב הרגשת הצמא מתעוררת רק אחרי שאבדו לעובד כשני אחוזים ממשקל הגוף. קיים קושי לפיצוי מידי של הגוף על אובדן נוזלים בסדר גודל זה, כי בתנאי מאמץ וחום, קצב פינוי הנוזלים מהקיבה יורד ולכן, קצב ספיגת הנוזלים קטן.

בנוסף, קיים חשש לתופעה של 'מכת חום' שניתן להגדיר כעליית טמפרטורה של החלקים הפנימיים של הגוף מעל ל-40 מעלות צלזיוס. התופעה מתרחשת, כאמור, מהר יותר בזמן ביצוע פעילות גופנית מאשר בעת מנוחה. הסיבה להתפתחות מכת חום ממאמץ היא אגירה מואצת של חום מטבולי, תוך אי- יכולת של הגוף להיפטר מעודפי החום שנוצרו בפרק זמן נתון. בעצם מדובר בכשל רב-מערכתי שללא קירור מידי, מהיר, ותמיכה בתפקוד מערכות החיים החיוניות, עלול להסתיים במוות. במקרים רבים ניכרת מכת חום באיבוד הכרה פתאומי, בלא כל אזהרה ובלא כל סימן מקדים. לעתים, יופיעו סימנים מוקדמים, רובם הפרעות במערכת העצבים המרכזית: חולשה, כאב ראש, סחרחורת, הפרעה בדיבור, הפרעה בשיווי המשקל, וכן, בלבול, הזיות וערפול ההכרה.

קק"ל והמוס"ל מציגים את הנחיות הבטיחות לשמירה על בטיחות וחיי העובדים והמטיילים מפני סכנות השמש בחג הפסח וחול המועד:

תכנון מסלול מראש - בטרם ההגעה לאתר שבו בחרתם לטייל, בחנו את המסלול היטב ואת נקודות היציאה והכניסה. הפקידו לטייל במקומות מסומנים בלבד ותוך התחשבות ברמת החשיפה לשמש ובנקודות מוצלות הקיימות באתר. לפני יציאה למסלול יש להתחשב בעומסי החום ולהחליט על שעת הטיול בהתאם.

הימנעות מכניסה למקומות שאינם מוכרזים - בורות, מערות ואפילו מבנים שאינם תחת פיקוח עלולים להיות סכנה ממשית וחל איסור כניסה מוחלט למקומות אלו.

מיגון אישי - ביגוד נכון עשוי להוות פתרון יעיל בהגנה על העור מפני הקרינה. מידת ההגנה תלויה במידת הכיסוי, סוג הבד, צפיפות האריגה וצבע הבד. הגנה טובה יותר מספק בד עם אריגה צפופה בצבע כהה. יש לחבוש כובע המתאים לעבודה /טיול בשמש ומגן על הפנים, האוזניים והעורף. יש להשתמש כמובן גם בקרם הגנה שאמור לספק הגנה בפני קרני UVA ו-UVB. יש למרוח את קרם ההגנה בכמות נדיבה שתכסה היטב את כל העור ולהקפיד למרוח בכל מקום כולל העורף, ואפרכסות האוזניים.

הפסקות מרובות במקומות מוצלים - על מנת לשמור על טמפרטורת גוף תקינה ולהימנע ממקרי התייבשות או מכת חום, מלבד שתיית מים רצוי לבצע הפסקות יזומות בכל שעה עד שעה וחצי בצל.

בטיחות בזמן הדלקת אש ומנגלים - בהתאם להנחיית נציב כבאות ראשי לישראל בעקבות חשש כבד משריפות, המטיילים מתבקשים שלא להדליק אש בשום צורה שהיא במהלך השהייה בטבע.

הצטיידות במים - בטרם היציאה לטיול יש להצטייד בכמות מים מספקת לפי זמן משוער של הליכה בתוך המסלול. אין לשתות מים ממקורות לא מזוהים וממערכות ההשקיה. עובדים בשמש הצטיידו בבקבוק מים שיהיה צמוד אליכם ויאפשר לכם לשתות תוך כדי העבודה.

הצטיידו במכשיר טלפון נייד למקרה חירום והקפידו לצאת עם סוללה מלאה בנייד.

הימנעו מהפיכה סלעים ואבנים במהלך הטיול. מלבד הסכנה הגופנית הקיימת בהרמת פרטים כבדים הנמצאים בטבע, מתחת לסלעים מסתתרות חיות שעשויות להיות מסוכנות וארסיות.

מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר סיכם ואמר: "חג הפסח הגיע וזו הזדמנות נהדרת לזמן איכות עם המשפחה. יחד עם זאת, גם העובדים בחג וגם המטיילים נדרשים להיערך בצורה מקיפה לעומסי החום הצפויים הדורשים מאיתנו היערכות ליום העבודה, תכנון מסלול, לקחת ציוד מתאים, ולהיות מודעים לסיכונים הצפויים העלולים להיגרם מעומסי החום. לצערנו מקרים כאלו עלולים להוביל להתייבשות ובמקרים קיצוניים למקרי מוות מצערים. בכדי שתקופת חול המועד פסח תעבור בצורה חלקה וללא נפגעים נוספים, אני מזמין את המעסיקים, העובדים ואת ציבור המטיילים להיעזר בחומרי ההסברה של המוס"ל ולהיערך מראש עם כלל הציוד והמיגון הנדרש מפני סכנות השמש".

אורי שמואלי, מנהל בטיחות ארצי בקק״ל הוסיף: "שמירה על כללי בטיחות יכולה להציל חיים. יש להישמע להוראות הבטיחות המופיעות בכניסה ליערות ולאתרים קולטי קהל. אנו קוראים לציבור- הקפידו על שתיית מים, הליכה בטוחה- כולנו רוצים לעבור את חול המועד ואת עונת הקיץ בשלום ולחזור הביתה בבטחה".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום