הקלטות הרמטכ"ל לשעבר כוכבי נחשפות: "לא תפסנו את חמאס כאיום קיומי"

הקלטות הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי נחשפות: "אנחנו לא תפסנו את עזה כאיום קיומי, איראן הייתה העדיפות העליונה" | על ניסיונות החיסול של בכירי חמאס, ועמדתו הברורה בעניין המשך המלחמה: "אין דרך להחזיר את החטופים ללא עצירת המלחמה"

שלו שינברג | חרבות ברזל 8.5.2024 | 21:49

אביב כוכבי | צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי שנחשב בעיני רבים כאחד מאבותיה של הקונספציה שהובילה למחדל ה-7 באוקטובר, כמעט ולא דיבר מאז פרוץ המלחמה. הערב ב"חדשות 12" נחשפו הקלטות עם דברים מעניינים במיוחד שאמר. 

בכנס בארה"ב, כוכבי אמר: "אנשים יכולים לשאול 'איך זה שלא עשיתם משהו לגבי עזה?' אנחנו הבנו בצורה מושלמת מה קורה. המתקנים התת-קרקעיים ומספר הרקטות - זה לא בא כהפתעה. אנחנו ידענו הרבה על האויב, איראן הייתה העדיפות העליונה שלנו".

"אנחנו הכנו את הצבא למול איראן", המשיך כוכבי, "אני חייב להודות. אנחנו לא תפסנו את רצועת עזה ואת חמאס כאיום קיומי. האסטרטגיה בשטח הייתה להתמקד באיראן ובזירה הצפונית ולעשות כל מה שאפשר כדי להרגיע את הזירות האחרות: יהודה ושומרון ורצועת עזה".

כוכבי המשיך: "אנחנו מעולם לא הבטחנו שחמאס יהיה מורתע לשנים הבאות, אפילו לא לחודשים הקרובים. כשהגיע אוגוסט 2021 ראינו שינוי בחמאס, ואנחנו הצבענו שמשהו חדש מתרחש".

"אני יכול לומר לכם שבגלל זה ניסינו להוציא לפועל מבצע לחיסולם של סינוואר ודף", הוסיף כוכבי. "ניסינו וזה קשה. באזורים מאוכלסים, בצפיפות, זה מאוד קשה. עבדנו במשך חודשים כדי להביא להבשלה של מבצע חיסול, אבל לא יכולנו".

כנשאל האם מיטוט חמאס ושחרור החטופים הן מטרות שסותרות זו את זו השיב: "עד לפני חודשיים או שלושה, שתי המטרות לא היו סותרות. כיום, לצערי, הן כן. מאוחר מדי. אני לא חושב שיש דרך להחזיר את החטופים מבלי לעצור את המלחמה לבינתיים".

"אני חושב שלא תהיה בעיה למצוא סיבה לצאת ל'מלחמה 2.0'. אני לא חושב שנוכל להשיג את הניצחון המוחלט תוך חודשים. תשכחו מזה, זה ייקח שנים, הרבה מאוד שנים. אני לא רואה השגה של ניצחון מוחלט בלי החזרת החטופים. קשה לתפוס את העובדה שאולי חלקם לא יחזרו", הוסיף.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום