השרב הגיע לישראל: כך נישמר מפני הכשות בטיולים בחיק הטבע

שרב כבד עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים ישרור היום ברוב אזורי הארץ. לצד סכנת ההתייבשות השרב מודיע על יציאתם של הנחשים משנת החורף, המהווים סכנה למטיילים. המדריך להתגוננות מפני נחשים שכל מטייל חייב להכיר

מאיר גלבוע | בריאות 24.4.2024 | 17:05

אילוסטרציה | צילום: יואל עברון

נחש אותי נחש: היום (רביעי) תחול עלייה ניכרת בטמפרטורות וישרור שרב כבד עם עומסי חום כבדים עד קיצוניים ברוב חלקי הארץ. במהלך הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בצפון ובהרים, ובלילה יהיה מעונן חלקית.לפי השירות המטאורולוגי, הטמפרטורות בטבריה ובאילת יגיעו היום ל-40 מעלות, בעוד שבלוד הן יגיעו ל-38 מעלות, ובתל אביב וקצרין יגיעו הטמפרטורות ל-37 מעלות. מלבד סכנות התייבשות בזמן השרב, ישנה סכנה נוספת לא פחות למטיליים והוא הכשה על ידי נחשים.

החודשים שבהם נוטים יותר להיראות נחשים ומהווים סיכון לבני אדם הם מחודש אפריל ולתוך חודשי הקיץ, אז מתחילים הנחשים להתעורר משנת החורף שלהם ועיקר פעילותם מתחילה ברדת החשיכה. בארץ חיים 41 מינים של נחשים, תשעה מתוכם ארסיים. הצפע הארץ ישראלי הוא הנחש הארסי הנפוץ ביותר בישראל, והוא האחראי העיקרי לרוב המכריע של ההכשות.

הצפע, כמו כל הנחשים, הוא זוחל פויקילותרמי, כלומר, שאין לו מערכת פיזיולוגית שמאפשרת לו לשמור על חום גופו. בימי החורף, כשמזג האוויר קר, הנחשים מתחבאים ורמת הפעילות שלהם נמוכה מאוד, אבל כשהאביב מגיע והימים מתחילים להתחמם יוצאים הנחשים ממנוחת החורף שלהם. הם רעבים מאוד ומחפשים מזון, ומטילים ביצים, אשר בוקעות כמה חודשים אחר כך.

הצפעים לא דוגרים או משגיחים על הביצים, וכשהנחשים הקטנים בוקעים מתוכן, הם מוכנים לחיים עצמאיים. הם נראים ומתנהגים בדיוק כמו נחשים בוגרים, רק קטנים יותר. גם נחש שזה עתה בקע יודע לטרוף ולהכיש (אם כי, כמות הארס שיש לו נמוכה בהרבה). גם הנחשים הקטנים מתפזרים בשטח ומחפשים מזון. הם יחפשו מקומות בהם חיים מכרסמים כמו עכברים וחולדות: מתחת לבתים, במחסנים, לולים ועזובות, ובמיוחד בקרבת האדם.

בכדי להימנע ממפגש מסוכן עם נחשים בשרב של חול המועד, היערן הראשי של קק"ל ד"ר גלעד אוסטרובסקי מסביר על הדרכים להתנהגות נכונה בזמן עונת הנחשים

כדי להימנע ממפגש עם נחש, יש להקפיד שלא להסתובב באזורים צמחייה סבוכים. 

בטיולים, נעלו נעליים גבוהות ולבשו מכנסיים ארוכים. אל תדחפו ידיים למחילות וגומחות, ואל תרימו אבנים. 

בבית, נסו ליצור סביבה שאינה מזמינה נחשים: גזמו שיחים ועשבים גבוהים. אל תשאירו בחצרות ערמות אשפה וגזם. אם יש לכם מחסן – נקו וסדרו אותו, והקפידו להדביר חולדות ועכברים.

גם אם תקפידו על כל ההנחיות האלה, יכול להיות שיום אחד בכל זאת תמצאו את עצמכם פנים מול פנים עם נחש. דמיינו איך אתם נראים מנקודות מבטו: גבוהים מאוד, מוזרים ומפחידים. קשה לכם אולי להאמין, אבל הנחש פוחד מכם כהוגן. הוא יבחר להכיש רק אם ירגיש שאין לו ברירה. אם הוא יכול - הוא יעדיף תמיד לברוח, והכי כדאי לנו פשוט לאפשר לו להסתלק. 

המדריך להתנהגות כאשר נתקלתם בנחש:

הימנעו מתנועות פתאומיות שיבהילו אותו. עצרו במקומכם או היסוגו לאט והניחו לו למצוא לעצמו נתיב מילוט. אחר כך, התרחקו לכיוון ההפוך. 

בשום אופן אל תתקרבו לנחש, ואל תנסו לתפוס או לגעת בו. כל הנחשים בארץ מוגנים על פי חוק הגנת חיות הבר האוסר ללכוד אותם או לפגוע בהם, לגדלם או לסחור בהם. רק לוכדי נחשים מוסמכים רשאים לבוא במגע עם נחשים.

אם, חס וחלילה, מישהו בסביבתכם הוכש, חשוב קודם כל להרחיק אותו מהנחש כדי למנוע הכשות נוספות. 

בהלה, ריצה, הליכה ואפילו עמידה מגבירות את זרימת הדם, ולכן מזרזות את התפשטות הארס ואת חומרת הפגיעה. השתדלו להרגיע את הנפגע ולהשכיב אותו, ואם ההכשה היא ביד או ברגל, נסו לקבע את האיבר כך שלא יזוז. 

הארס יגרום להתנפחות ובצקות, ולכן הורידו טבעות, צמידים ושעונים, ופנו את הנפגע מיידית לבית החולים. 

חל איסור מוחלט לחתוך או למצוץ את מקום ההכשה, לקרר בקרח או לחטא באלכוהול, ואסור בשום אופן לחסום את כלי הדם בחוסם עורקים או ורידים. 

גם במקרה של הכשה, אל תנסו לתפוס את הנחש. שננו את הצבע, הצורה והגודל שלו. זה יעזור לרופאים לזהות את הנחש ולטפל בנפגע בהתאם.

היערן הראשי של קק"ל ד"ר גלעד אוסטרובסקי סיכם: "היערות מהווים מפלט מהחום הכבד שפוקד את הארץ בימים אלה. שימו לב והיו ערניים וזהירים על מנת לא להיפגע מנחשים. אל תזיזו אבנים בידיים חשופות, ותבחנו היטב את השטח לפני שאתם משחקים או מתיישבים על הארץ".

 

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום