הבכיר האיראני ש"חשף" את מוחסן פחריזדה, ערק למערב

ערוץ הטלוויזיה "איראן אינטרנשיונל" מדווח כי עלי-רזא אסגרי, בכיר במשמרות המהפכה ובממשלת איראן, שהיה גם אחראי על בניית הכוח של חיזבאללה ונעלם ב-2007 - ערק למערב וחי בזהות בדויה בארה"ב

יענקי פרבר | חדשות בעולם 24.4.2024 | 16:59

זירת החיסול של מוחסן פחריזאדה | צילום: בלוג המודיעין אינטלי טיימס

ערוץ הטלוויזיה האופוזיציוני "איראן אינטרנשיונל" מדווח כי, עלי-רזה אסגרי, בכיר איראני לשעבר שמבוקש במדינתו, מתגורר כעת בארה"ב בזהות אחרת, ונמצא תחת התוכנית להגנת עדים של ה-CIA.

הבכיר גויס למודיעין האמריקאי בתאילנד ב-2005. המודיעין של אסגרי היה הגורם המרכזי בהתרחקות ארה"ב מהתוכניות לתקוף את איראן בגלל תוכנית הגרעין שלה ב-2007.

על פי הדיווח, אסגרי היה זה שמסר לארה"ב פרטים על מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזדה כדמות המפתח המובילה את תוכנית הצבא והגרעין של המשטר, בתקופה שבה הוא עדיין לא הוכר בפומבי כראש מאמצי הגרעין של איראן.

שלושה בכירים אמריקאים, כולל דיפלומט באירופה, וקרוב משפחה של אשתו של אסגרי ושלושה אנשים שהיו בעבר מכריו ועמיתיו של אסגרי, מסרו את הפרטים לערוץ.

המקורות הללו אישרו כי אסגרי שינה את מקום מגוריו מספר פעמים במהלך 17 השנים הללו מאז עריקתו. הרפובליקה האסלאמית ספגה תקלות ביטחוניות רבות בשנים האחרונות, רבים מן התקלות נבעו מעריקת בכיריה, כולל עריקתו הבולטת של אסגרי.

הערוץ מדווח, כי עריקתו של אסגרי גרמה לנזק הביטחוני הגדול ביותר לרפובליקה האסלאמית בעשורים האחרונים.

במשך 17 שנים - גורלו של הגנרל לשעבר היה אפוף מסתורין. כיום, בהתבסס על ראיונות עם מקור דיפלומטי אירופאי בכיר ושלושה מקורות מודיעין אמריקאים, ערוץ "איראן אינטרנשיונל" מדווחת על מיקומו.

הבכיר האיראני ערק דרך טורקיה, הגנרל של משמרות המהפכה לשעבר נלקח על ידי סוכנים אמריקאים לבסיס צבאי אמריקאי בגרמניה. כחודשיים לאחר מכן, הוא הועבר לארה"ב, שם הוא ממשיך לחיות היום בזהות חדשה במסגרת התוכנית להגנת עדים.

המודיעין שהוא סיפק למערב היה כה מכריע עד שגורם צבאי ישראלי אפיין אותו כ"מכרה זהב". לפחות בארבעה מקרים, "מקור הזהב" הזה נתן לארה"ב מידע מודיעיני שיוביל להשלכות ארוכות טווח של מדיניות חוץ - בעיקר בכל הקשור לתוכנית הגרעין של איראן.

המודיעין שסיפק אסגרי לא היה קשור רק לפעילות הגרעינית של איראן עצמה - הוא גם עזר למערב בזיהוי כור גרעיני סורי חשאי. ב-6 בספטמבר 2007, בחצות, הפציצה טייסת של חיל האוויר הישראלי מתחם צבאי בדיר א-זור שבסוריה.

חודשים לאחר התקיפה האווירית, ארצות הברית הכריזה שהמתחם היה אתר גרעיני עם מטרות צבאיות, שנבנה בסיוע צפון קוריאה. ארבע שנים לאחר מכן אישרה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי המתקן שישראל הרסה ב-2007 הוא אכן כור גרעיני. שוב, אסגרי היה זה שסיפק מידע מכריע על פרויקט הגרעין של סוריה.

רשת הקשרים של אסגרי הגיעה גם לעומק לבנון והמידע המודיעיני שחלק עם האמריקנים, ככל הנראה, הוביל לחיסול של עימאד מורניה, בכיר בחיזבאללה ב-2008.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום