החוקרים מתריעים מהתפרצות: אותרו ריכוזים של וריאנט הדלתא

מספר חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב טוענים כי האומיקרון לא חיסל לגמרי את וריאנט הדלתא, וייתכן שהדלתא יופיע ויתפרץ מחדש במהלך חודשי הקיץ. החוקרים איתרו את הווריאנט במינון נמוך בשפכים בבאר שבע. "המודל מצביע שיכולה להיות התפרצות נוספת כבר בקיץ הקרוב"

ארי קרויזר | בריאות 3.5.2022 | 12:35

בדיקות מעבדה | צילום: pixabay

תחלואת הקורונה בישראל נמצאת במגמת ירידה ונראה כי הנגיף דועך ונעלם, כך לדוגמה, אתמול (שני) התגלו בישראל רק כ-2,200 מאומתים והנתונים ממשיכים לרדת. אך חוקרים מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב סבורים כי במהלך חודשי הקיץ צפויה התפרצות מחודשת דווקא של וריאנט הדלתא, שהיה דומיננטי בתחילת השנה אך נעלם והוחלף ע"י האומיקרון.

בעוד שזן הדלתא של נגיף הקורונה מחק לחלוטין את הווריאנטים שקדמו לו, זן האומיקרון לא חיסל לחלוטין את דלתא, כך מתריעים פרופ' אריאל קושמרו, ד"ר קארין יניב ופרופ׳ רוני גרנק מהמחלקה להנדסה ביוטכנולוגית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. צוות המעבדה של פרופ' קושמרו פיתח מערכת רגישה המסוגלת להבדיל בין הווריאנטים השונים בשפכים. השפכים ממשיכים לתת סימנים אודות המקומות בהם פועל נגיף הקורונה, גם כאשר בדיקות קליניות ע״י PCR ובדיקות מהירות אינם מאפשרים זאת.

ממצאי המחקר שפורסמו לאחרונה בכתב העת Science of the Total Environment. הראו כי שיטת איתור נגיף הקורונה בשפכים הוכיחה את עצמה גם בגילוי וריאנטים חדשים. החוקרים ביצעו מעקב אחר מערכת השפכים של העיר באר-שבע, בין החודשים דצמבר 2021 ועד ינואר 2022, והצליחו להבחין שלמרות הדומיננטיות של האומיקרון וריאנט הדלתא עדיין נמצא בריכוזים נמוכים. יחד עם פרופ' רוני גרנק, הם בנו מודל שחוזה שריפה עצמית ודעיכה של זן האומיקרון בחודשים אפריל ומאי, אך לצד זאת זן הדלתא עולה במתינות.

פרופ' אריאל קושמרו ממובילי המחקר, מזהיר ואומר "כמובן שיש השפעה של גורמים רבים, אולם המודל שלנו מצביע על כך שיכולה להיות התפרצות נוספת של דלתא או גרסה אחרת של וירוס קורונה כבר בקיץ הקרוב".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום