המלחין והמנצח האגדי לבית גור הלך לעולמו

למעלה משישים שנה שימש הרה"ח רבי מנחם מרדכי אירנשטיין ז"ל כמלחין ומנצח על המקהלה בחצר חסידות גור ומאחוריו עשרות לחנים מפורסמים שהפכו לנכסי צאן ברזל במוזיקה החסידית. משה ויסברג עם מסכת חייו של המלחין האגדי לבית גור

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 10.9.2023 | 19:18

הרה"ח רבי מנחם מרדכי אירנשטיין ז"ל | צילום: ארכיון רש"י

ברוך דיין האמת: מאשדוד מגיעה הידיעה המעציבה על פטירתו של הרה"ח רבי מנחם מרדכי אירנשטיין ז"ל, המלחין והמנצח המיתולוגי מחצר חסידות גור, והוא בן 84 בפטירתו. 

הרב אירנשטיין ז"ל נולד בי"ג כסלו תרצ"ט, לאביו הרה"ח רבי חנוך העניך אירנשטיין הי"ד ולאמו מרת חנה ע"ה שהייתה אלמנה שנים רבות. אביו ז"ל עזב את כל רכושו בוורשא ועלה לארץ במצוות רבו האדמו"ר בעל ה'אמרי אמת' זצ"ל כאן בארץ הקודש נהרג אביו בידי מחבל ערבי.

כבר בילדותו היה במקהלה של ר' יענקל תלמוד ז"ל, ומאוחר יותר הורה לו הרבי ה'בית ישראל' מגור זצ"ל להתחיל להלחין שירים, עם פטירת ר' לייבל גולדקנופף ז"ל מונה לשמש כמנצח על המקהלה הגוראית. 

כבר לפני מספר שנים ציין 60 שנות הלחנה. מאחוריו כבר מאות לחנים ידועים, הוא ניצח על מקהלות ילדים רבות, בין השאר ייסד את מקהלת פרחי יוהנסבורג ועוד. בין שיריו הידועים בציבור משום מה כעממיים בכלל, זהו שירו של אברהם פריד 'אתה בחרתנו'. היה באדם מוזיקלי מלחין בחסד ומצח באומנות עם יכולת קומפוזיציונית נדירה, שהלחין יצירות מופת ארוכות ומשובחות, לצד מארשים וואלסיים קצביים למופת.

הרב אירנשטיין סיפר בעבר בראיון לעיתונאי חנני בלייך כי הקריירה המוזיקלית שלו החלה עת ביקשו ממנו בצעירותו לנהל מקהלת ילדים. "היה זה לפני כ-45 שנה. ביקשו ממני באגודת-ישראל להקים מקהלה, בכדי שנוכל להופיע איתה בסיומי הש"ס ובשמחות בית-השואבה. היה צריך אז חומר למקהלה, וכך יצא שהלחנתי את כל השירים לשני התקליטים שהוצאנו אז עם המקהלה, 'שירה חדשה' שמה. כך הכל החל".

הרב מנחם אירנשטיין, סיפר באותו ראיון כי השיר המיוחד ביותר שלו, הוא השיר 'והביאנו', אותו הלחין לפני עשרות בשנים. "את השיר הזה הלחנתי בלילה בו כבשנו את הכותל במלחמת ששת הימים. גויסתי אז והייתי בסיני, והשיר הזה הולחן במהלך בשמירה בלילה הארוך בו כבשו את הכותל. התחננתי למחרת למפקדיי שישחררו אותי לכותל המערבי, והייתי היחיד מחבריי שהם אכן שחררו, וזאת בתנאי שישר כשאגיע אל הכותל, אתפלל על כלל הפלוגה. הייתי שם גם בחג השבועות של אותה השנה, וכל המעמד בו הלחנתי את השיר, והתקופה שלו, הפכו אותו למרגש מאד עבורי".

כשנשאל על הצורה בה נולדים אצלו הלחנים, אמר הרב אירנשטיין: "זה תלוי בהרבה דברים, בהשפעות מכל מיני פסוקים ומסיטואציות שונות, ולעתים יכול לבוא גם מלחץ להלחין שירמסוים. האמת היא שזה מדהים, אך השירים הכי טובים יוצאים בשעת לחץ להלחין".

בשנת תשע"ח שיכל את בתו האישה החשובה מרת לאה לב ע"ה, שנפטרה בדמי ימיה לאחר שמחלה ממארת קיננה בגופה והיא בת 55 בפטירתה.

על מועד מסע הלוויה נמשיך ונעדכן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום