פסילת בג"צ: שרי וח"כי הקואליציה מגיבים בזעם

"החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה". כך הגיבו בליכוד לפסילת בג"ץ את חוק ביטול עילת הסבירות. גם שרי וח"כי המפלגה, וכן שאר חברות הקואליציה מגיבות בזעם ותוקפות את הפסילה ההיסטורית | ש"ס: "אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות"

קובי עוזיאלי | פוליטי 1.1.2024 | 19:23

במליאת הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר המשפטים יריב לוין מגיב לפסיקת בג"צ ההיסטורית שפוסלת את ביטול עילת הסבירות ברוב של 8 מול 7: "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית", אומר לוין.

לדברי השר, "השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת ההחלטות".

"פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות", סיכם.

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה הגיב בקצרה ואמר: "המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה".

תנועת 'הליכוד' הרשמית הגיבה לפסילה: "מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה״ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה".

"מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי"

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, זועם גם הוא על הפסיקה ובפרט בעת הזאת של מלחמה: "בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג"ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי - ובשעה זו, מעל הכל, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה". כך בן גביר.

"חובה עלינו בעת הזאת לנשוך שפתיים"

שר התרבות והספורט מיקי זוהר מ'הליכוד' הגיב: "צר לי כי בזמן שחיילנו הגיבורים מחרפים את נפשם יחד בחזית להגנת המולדת ועם ישראל כולו מתאחד בעורף - שבה ומאיימת עלינו שוב רוח הפילוג ומאיימת להחזיר אותנו אחורה אל הימים שלפני השבעה באוקטובר. מוטב היה אם פסק הדין הזה היה מתפרסם אחרי הימים הקשים האלו ולו בכדי למנוע את שובו של השיח המפלג את העם.

אני יודע שרבים מחבריי במחנה הלאומי כואבים את פסק הדין ומרגישים בערב הזה פגיעה בבחירתם הדמוקרטית אך חובה עלינו בעת הזאת לנשוך שפתיים, לנהוג באחריות ולשמור על אחדות העם. זו חובתינו כלפי הנופלים ואנו מצווים לעשות זאת למען העתיד שלנו".

"ניתוק מוחלט מרוח העם, חוסר אחריות ואפס ממלכתיות"

שר התפוצות והשוויון החברתי עמיחי שיקלי מסר תגובה קצרה: "בשעה שלוחמינו מחרפים נפשם בחזית ומגלים לכידות ואחדות, מפגינה נשיאת העליון ניתוק מוחלט מרוח העם, חוסר אחריות ואפס ממלכתיות. נתקן אחרי הניצחון".

ש"ס: "אירוע מצער וקשה"

תנועת ש"ס מגיבה ומוסרת: "פסיקת בג"צ התקדימית הפוסלת לראשונה חוק יסוד של הכנסת, על חודו של קול, הוא אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאימון הציבור במערכת המשפט. פסיקה כזו בעיצומה של מלחמה קשה, כאשר הלכידות והאחדות בעם חיונית יותר מאי פעם, מחלישה את המאמץ המלחמתי ומשיבה את הקרע בעם שחווינו לפני ה-7 באוקטובר.

ש״ס מצרה על כך, שהיוזמה של יו״ר התנועה הרב אריה דרעי לדחות את פרסום פסק הדין במספר חודשים לא התקבלה ובית המשפט נחפז לפרסם את ההחלטה. למרות זאת, ש״ס קוראת לכלל הציבור לשמור על האחדות בפרט בעת שחיילנו מחרפים את נפשם בשדה הקרב". לשון התגובה.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום