הקרמלין מנהל מסע דיסאינפורמציה כדי לערער את נשיאות זלנסקי

קבוצה של אסטרטגים פוליטיים רוסיים השתמשה במדיה חברתית ובכתבות חדשות מזויפות כדי לדחוף את הנושא שזלנסקי "היסטרי וחלש והוא חושש שהוא יידחק הצידה, ולכן הוא מפטר את אלו שעלולים לדחוק אותו הצידה"

יענקי פרבר | חדשות בעולם 18.2.2024 | 07:45

אילוסטרציה | צילום: unsplash

כשהתפרסם לראשונה בחודש שעבר על כך שנשיא אוקראינה זלנסקי מתכונן לפטר את הרמטכ"ל ולרי זלוז'ני, גורמים רשמיים במוסקבה נראו צוהלים. הם ניסו לגרום לכך במשך חודשים רבים, כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי ה'וושינגטון פוסט'.

עלינו לחזק את הסכסוך בין זלוז'ני לזלנסקי, בנוסח 'הוא מתכוון לפטר אותו', כתב אסטרטג פוליטי בקרמלין לפני שנה, לאחר פגישה של בכירים רוסים במוסקבה.

הממשל של פוטין הורה לקבוצה של אסטרטגים פוליטיים רוסיים להשתמש במדיה חברתית ובכתבות חדשות מזויפות כדי לדחוף את הנושא שזלנסקי "היסטרי וחלש והוא חושש שהוא יידחק הצידה, ולכן הוא מפטר את אלו שעלולים לדחוק אותו הצידה".

הוראת הקרמלין הביאה לאלפי פוסטים ברשתות החברתיות ולמאות מאמרים מפוברקים, שנוצרו על ידי חוות טרולים והופצו באוקראינה וברחבי אירופה, שניסו לנצל את מה שהיה אז על פי השמועות מתיחות בין שני המנהיגים האוקראינים, על פי שלל מסמכי הקרמלין. שהושג על ידי שירות ביון אירופי ונבדק על ידי הוושינגטון פוסט. יותר מ-100 מסמכים התגלו וחשפו את היקף התעמולה בקרמלין המכוונת לזלנסקי במטרה לפצל ולערער את החברה האוקראינית - מאמצים שמוסקבה כינתה "פעולות פסיכולוגיות".

אולם החברה האוקראינית נותרה עד כה מאוחדת להפליא מאז פלישת רוסיה, על פי סקרי דעת קהל, וגורמים רשמיים במוסקבה, כך עולה מהמסמכים, הביעו לעתים תסכול מחוסר יכולתם לערער את מעמדו של זלנסקי ולעורר פילוג. אחד מהם התלונן בחילופי דברים שהנשיא האוקראיני הוא כמו השחקן בראד פיט, כוכב עולמי עם תדמית שאי אפשר ללכלך.

אבל כשהגנרל זלוז'ני כבר בחוץ, קווי החזית קפואים ותמיכה צבאית ופיננסית נוספת מארצות הברית לא מגיעה, חלק בקייב מודאגים שמאמצי התעמולה החשאיים של רוסיה עלולים להתחיל לשחוק את הלכידות הלאומית והמורל.

"הזמנים הקשים ביותר לפנינו", אמר בכיר ביטחוני אירופי, שכמו אחרים דיבר בעילום שם. "רוסיה שרדה והם מכינים מערכה חדשה המורכבת משלושה כיוונים עיקריים: ראשית, לחץ על קו החזית. שנית, התקפות על תשתית אוקראינית. ושלישית, מסע ערעור היציבות הזה".

בין החומר היה פוסט מפוברק בפייסבוק שטען שמשפחתו של חייל שנפל לא קיבלה שום עזרה מהמדינה, הפוסט זתה ליותר מ-2 מיליון צפיות. לפי פוסט אחר במטרה לבלבל את האוכלוסיה, היה סרטון מזויף בטלגרם שטען שמטרת המלחמה העיקרית של הרשויות בקייב היא "להילחם עד האוקראיני האחרון".

בתחילת מרץ שנה שעברה, עשרות טרולים שכירים פרסמו יותר מ-1,300 טקסטים ו-37,000 תגובות במדיה החברתית האוקראינית מדי שבוע, רישומים מראים שעובדים בחוות טרולים הרוויחו 60,000 רובל בחודש, (660 דולר), עבור כתיבת 100 תגובות ביום.

עובדי חוות הטרולים התבקשו לכתוב הערות כמו "מדוע הגנרלים האוקראינים שונאים את זלנסקי? יחסי ציבור מדם לוחמים" ו"לירות בנשיא המותש? באוקראינה מתבשלת קונספירציה של גנרלים".

כשהחורף ירד על קייב, החלו להופיע מספר סרטונים מזויפים המציגים את זלוז'ני מכנה את זלנסקי אויב העם וקורא להפיכה. הסרטונים התגלו במהירות כמזויפים ולא השפיעו ממש באוקראינה. אבל פקיד ביטחון האירופי בכיר אמר לעיתון שהוא חושש שהקרמלין רק בוחן את הקרקע לזיופים עמוקים עתידיים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום