הלכה למעשה: כך תגנו על ילדיכם מפני 'החיידק האלים'

חיידק המנינגוקוק נחשב לזן השכיח ביותר של החיידק בארץ, כאשר האוכלוסייה הרגישה ביותר להידבקות בו היא תינוקות עד גיל שנתיים. לאוכלוסייה רגישה זו יש סיכוי של פי עשרה יותר מאדם בוגר לפתח מחלה מרגע החשיפה לחיידק

אלי קליין | בריאות 10.6.2024 | 17:21

חיסון, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק

בישראל יש כיום חיסון יעיל ובטוח נגד חיידק המנינגוקוק מזן B, המומלץ לתינוקות החל מגיל חודשיים, הן על ידי משרד הבריאות והן על ידי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים. דרך המלך היא להכליל חיסון זה במסגרת בסל הבריאות הממלכתי, ולכך עלינו לשאוף כעת.

ד"ר מיכאל בן אקון מנהל אגף הילדים במרכז הרפואי צאנז - לניאדו, שבנתניה כותב על כך:

כרופא ילדים אני פוגש לא מעט מקרים של דלקת קרום המוח בתינוקות. בכל שנה ושנה, מקרים שכאלה מאובחנים בקרב תינוקות עוד במהלך שנת חייהם הראשונה. מחלה זו נחשבת למחלה קשה מאוד, היכולה להביא לפגיעות חמורות, לסיבוכים נוירולוגיים, לשיתוק גפיים, ואף ח"ו למוות. הגורם השכיח והמרכזי למקרים של הופעת דלקת קרום המוח בקרב תינוקות בישראל הוא חיידק המנינגוקוק מזן B. 

זן זה נחשב לזן השכיח ביותר של החיידק בארץ, כאשר האוכלוסייה הרגישה ביותר להידבקות בו היא תינוקות עד גיל שנתיים. לאוכלוסייה רגישה זו יש סיכוי של פי עשרה יותר מאדם בוגר לפתח מחלה מרגע החשיפה לחיידק. אופן הדבקה בחיידק המנינגוקוק מזן B הוא טיפתי. משום כך, מספיקים שיעול, התעטשות, או אפילו נשיקה, כדי שהתינוק יידבק בחיידק. 

בנוסף, גם אלמנט הצפיפות, המתגבר ככל שיש שיותר ויותר אנשים: תינוקות, ילדים ומבוגרים, הדרים תחת אותה קורת גג או המצויים האחד ליד השני, עלולה, אף היא, לתרום לעלייה בשיעורי ההידבקות בחיידק, ממש כמו כל מחלה זיהומית אחרת.

לאחר ההידבקות במחלה, הטיפול בה נעשה בעיקר באמצעות מתן אנטיביוטיקה. במידה והטיפול האנטיביוטי ניתן בזמן, הוא מוריד את שיעור התמותה באופן דרסטי. יחד עם זאת, הבעיה בחיידק המנינגוקוק מזן B היא כפולה. ראשית, מרגע ההידבקות בחיידק, המחלה היא "מחלה דוהרת", כך שבתוך כמה שעות היא עלולה להיות קטלנית. שנית, המחלה נחווית ונראית כמו מחלת חום רגילה וללא כל תסמינים ספציפיים. על כן, קשה יותר לזהותה בזמן, ובוודאי שלא על ידי רופא ילדים מומחה. הדבר בולט עוד יותר בקרב תינוקות. 

כיום, יש בישראל חיסון יעיל ובטוח כנגד חיידק המנינגוקוק מזן B, המומלץ הן על ידי משרד הבריאות והן על ידי האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, לחיסון תינוקות החל מגיל חודשיים. 

כרופא ילדים, אני יודע, שתמיד עדיף למנוע מחלה מאשר לטפל בה. ככלל, אני סבור כי חיסוני הילדים, דוגמת החיסון נגד חיידק המנינגוקוק מזן B, צריכים להינתן במעמד זה ובסמוך למועד הלידה של התינוקות על ידי רופאי הילדים. משום כך, אני ממליץ להורים על קבלת החיסון כבר כשהם מגיעים לפגישתם הראשונה עם רופא הילדים לאחר הלידה, משום שניכרת חשיבות גבוהה למתן החיסון כמה שיותר מוקדם.

על כן, אני קורא לכל הרופאים לפעול לטובת חיסון היילודים, ולכל ההורים לשאול את הרופא שלהם על החיסון נגד חיידק המנינגוקוק מזן B, הגורם, כאמור, למחלה קשה ומסוכנת, שאפשר למנוע בקלות.
הסיכונים מהחיסון הם נמוכים מאוד, לעומת הסיכון העצום שבהידבקות במחלה. במדינות בהן החיסון כבר שגור בלוח חיסוני החובה, דוגמת אנגליה, אוסטרליה, קנדה ואיטליה, ירדה התחלואה כתוצאה מהידבקות בחיידק באופן דרמטי.

לצערנו, בישראל חיסון חשוב זה, עדיין לא נמצא בשגרת החיסונים דרך סל הבריאות הממלכתי, וההורים צריכים לרכוש אותו מכספם לצד סבסוד מסוים, ולחסן את ילדיהם הקטנים בנפרד משאר חיסוני השגרה, וזאת באמצעות צורך בהפעלת ובשימוש בביטוחי הבריאות המשלימים (השב"נים) של קופות החולים. 

חשוב מאוד שחיסון מציל חיים מעין זה יונגש ויוענק לכמה שיותר תינוקות וילדים. לכן, אפשרות אחת היא להכלילו ישירות במסגרת סל הבריאות המסובסד בידי המדינה. אפשרות נוספת היא העמדת תקציב ייעודי לטובת מתן חיסונים דוגמת חיסון זה, שיוצב לצד סל הבריאות, המאושר מדי שנה ושנה על ידי ועדת הסל. אפשרות נוספת היא לסבסדו דרך תקציבן של קופות החולים בישראל. האפשרות האחרונה נחשבת בעיני לפחות ריאלית בשלב זה, לכל הפחות.

לפיכך, עלינו לשאוף להכליל את החיסון נגד חיידק המנינגוקוק מזן B בדרך הראשית, בדרך המלך, וזאת באמצעות הכנסתו ישירות לסל הבריאות הממלכתי. דבר זה צפוי להגדיל עוד יותר את מספר התינוקות והילדים המתחסנים בחיסון, ולכך עלינו לשאוף כעת.ח

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום