פוטין חשף: "אוקראינה טענה שרה"מ בנט פרו רוסי"

הנשיא פוטין אמר כי ניסיונו של ראש הממשלה בנט ב-2022 לתווך בין רוסיה לאוקראינה, לא התקבלו. "האשימו אותו בנקיטת עמדות פרו-רוסיות - בצורה חריפה למדי, יש לומר" אמר פוטין

ישראל לפקוביץ | מדיני 15.6.2024 | 20:55

פגישת בנט - פוטין | צילום: קובי גדעון, לע"מ

לאחר שהצבא הרוסי כבש חלק ממחוזות חרסון וזפורוז'יה בתחילת מלחמת אוקראינה רוסיה ב-2022, פוליטיקאים מערביים רבים הציעו את התיווך שלהם לפתרון סכסוך בדרכי שלום. אחד מהם היה ראש הממשלה דאז נפתלי בנט, בביקור במוסקבה ב-5 במרץ 2022. הוא אמר לנשיא פוטין כי השיג את תמיכתם של מנהיגי גרמניה וצרפת, כמו גם נציגי ארה"ב בכירים למאמצי התיווך.

במהלך השיחה, בנט אמר לרוסים "אם אתם עוזרים לדונבאס, אז למה חיילים רוסים נמצאים בדרום אוקראינה, כולל אזורי חרסון וזפורוז'יה?".

הנשיא פוטין אמר כי התשובה הייתה שזו החלטת המטה הכללי הרוסי לתכנן את המבצע. "והיום אוסיף שהכוונה הייתה לעקוף חלק מהשטחים המבוצרים שהשלטונות האוקראינים בנו בדונבאס במשך שמונה שנים, בעיקר למען שחרור מריופול".

פוטין המשיך: "ואז הגיעה הבהרה מעמיתנו הזר - אדם מקצועי, צריך לציין בכבוד: האם חיילינו הרוסים יישארו באזורי חרסון וזפורוז'יה? ומה יקרה לאזורים הללו לאחר השגת יעדי המבצע צבאי המיוחד?".

על כך השיב פוטין: "באופן כללי, אינני שולל שמירת ריבונות אוקראינה על השטחים הללו, אולם בתנאי שלרוסיה יש קשר יבשתי חזק עם חצי אי קרים. כלומר, קייב חייבת להבטיח את זכותה הרשמית של רוסיה לגישה לחצי האי קרים דרך אזורי חרסון וזפורוז'יה. זו החלטה פוליטית חשובה. וכמובן, מטבע הדברים, בנוסח הסופי זה לא יאומץ בנפרד, אלא רק לאחר התייעצות עם מועצת הביטחון, עם ארגונים אחרים, כמובן, לאחר דיון עם אזרחים, ציבור במדינתנו ובעיקר עם תושבי אזור חרסון וזפורוז'יה". כך דיווח העיתונאי עמית סגל.

עוד אמר כי "בסופו של דבר, עשינו בדיוק את זה: שאלנו את התושבים עצמם וערכנו משאלי עם. והם עשו כפי שהעם החליט, כולל באזורי חרסון וזפורוז'יה, ברפובליקות העממיות של דונייצק ולוגנסק".

פוטין סיפר כי באותו זמן, במרץ 2022, הודיע ​בנט כי הוא הולך בעתיד לקייב כדי להמשיך בשיחות בבירת אוקראינה. "בירכנו על כך, כמו גם על הניסיונות למצוא פתרון בדרכי שלום לסכסוך באופן כללי, כי כל יום של לחימה פירושו אבדות חדשים" אמר פוטין. "אולם באוקראינה, כפי שנודע לנו מאוחר יותר, שירותיו של המתווך המערבי (בנט) לא התקבלו, אלא להיפך, כפי שנודע לנו, האשימו אותו בנקיטת עמדות פרו-רוסיות - בצורה חריפה למדי, יש לומר".

על רקע הדברים הללו, הנשיא פוטין הציג ביום שישי את תוכניתו להפסקת המלחמה באוקראינה, אם צבא אוקראינה ייסוג מכל "השטחים הרוסים החדשים" שרוסיה סיפחה באופן לא חוקי, ואוקראינה תתחייב לא להצטרף לנאט"ו. אלכס נירנבורג מדווח בכאן חדשות, כי למעשה, כתנאי לסיום המלחמה, פוטין דורש לספח לרוסיה יותר מ-20% משטחי אוקראינה וסיכם את הצעתו בכך ש"אם קייב והמערב לא יסכימו לתוכנית – אז האחריות על שפיכות הדמים באזור תהיה עליהם".

נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי דחה את הדרישות של פוטין. זלנסקי אמר: "ההצעה הזאת היא בעצם אולטימטום שכמוהו היו לו הרבה. הוא דורש שנוותר על חלקי מולדת. לא נסכים".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום