פרשת שלח תשפ"ד, פרוייקט טחנת הרוח, יקב ירושלים

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: קברנה סוביניון רזרב 2020, יקב ירושלים

יין ואלכוהול 28.6.2024 | 09:56

כוס יין | צילום: שאטרסטוק

פרשת שלח תשפ"ד, פרוייקט טחנת הרוח, קברנה סוביניון רזרב 2020, יקב ירושלים

בפרשת השבוע מסופר שהמרגלים כרתו 'זְמוֹרָה' של ענבים (במדבר יג/כג). כולנו יודעים ש'זמורה' זה ענף, הוא נקרא 'זמורה' כי 'זומרים' - כורתים אותו במזמרה.

האם יש קשר בין זה לבין שירה וזימרה? בספרי המקובלים כתוב ש'פסוקי דזמרה' 'מזמרים' את הקוצים מהשושנה העליונה. אין לנו עסק בנסתרות, אבל אנו שומעים לפתע ש'מזמרה' ה'זומרת' קוצים, שייכת לזימרה, אצל השושנה זה פשוט, הקוצים כיסו אותה, לא ראו כלום, ואי אפשר לגשת את השושנה, כשמסירים אותם, השושנה נחשפת, ואז בוקעת קריאת התפעלות.

אבל נראה יותר שהמקור למילה זו הוא זמורת הגפן, ולא זימור קוצי השושנה. מסתבר שלא לחינם כרתו המרגלים ענף של גפן, הוא כולו זימרה ומעורר שירת התפעלות.

להרבה צמחים יש תכונה להתרבות לא רק דרך הגרעין, אלא גם ענף המריח רטיבות, שולח שורשים והופך להיות צמח עצמאי. החקלאים מכנים זאת 'ריבוי וגטטיבי'. ישנם צמחים שכדי לרבותם באופן זה, הם זקוקים למצע מעוקר וסטרילי, תוספת של הורמון השרשה, טמפרטורה ולחות מבוקרים. מאידך ישנם צמחים שאינם מפונקים, תוקעים ענף באדמה רטובה, וחיש קל פורצים חיים חדשים. הגפן שייכת למשפחה הזו.

באמצע החורף [בחודשים דצמבר עד סוף פברואר], זו עונת הגיזום. רבבות ענפים נערמים בכרם ונשלחים לאשפה. כל אחד ואחד מהם אילו היו תוקעים אותו באדמה לפני שהוא התייבש היה צומח ממנו שיח גפן לתפארת. מסתבר שזו סיבה טובה שיקראו לו 'זמורה', שהרי 'שיר' הוא עיגול. מטבעות שנמצאו בצורה של 'שיר' - עיגול, זה דרך הינוח (ב"מ כה/א). 'עלי שור' זה 'על החומה' הסובבת את העיר (בראשית מט/כב). 'שיר' הוא הבעת התפעלות מסגירת מעגל. האם יכולה להיות דוגמא יותר מרגשת של סגירת מעגל, מאשר לקחת ענף כרות, ולהחיותו מחדש, במקרה כזה הזמורה בעצמה היא הזימרה. איני יודע מה יעשו המרגלים בזמורה זו, בשובם למדבר, אולי תכננו לשתול אותה בעציץ. אבל הרי אם לא הוצאת הדיבה על הארץ, הם הרי היו נכנסים לארץ תוך ימים אחדים, ואז יהיו להם כרמים שלמים, ולא זמורה בודדת. אולי משהו פעם להם בתת ההכרה, שארץ ישראל עדיין רחוקה מהם.

לבסוף דיברו המרגלים רעה על ארץ ישראל, ואכן הרחיקו את עצמם ממנה. על כן כדי לתקן במעט את הטעות שלהם, אני אציע יין דווקא מכרמי ארץ ישראל.

ל'יקב ירושלים', יש סדרה שנקראת THE WINDMILL PROJECT ווינדמיל - טחנת רוח. פרויקט המצוינות של יקבי ירושלים. (האיור המופיע על תוויות היינות ושם הסדרה מבטא את הקשר של היקב לטחנת הרוח מונטפיורי, בה פועל מרכז המבקרים של היקב, אל מול עיר דויד וחומות העיר העתיקה).

והפעם על הקברנה רזרב 2020 שטעמתי.

יין אדום יבש שהופק מענבי קברנה סוביניון מכרמים בהרי ירושלים. היין התיישן היין בחביות עץ אלון במשך 12 חודשים והמשיך והתיישן בבקבוק במשך שנה נוספת.

היין בעל גוף מלא וצבע ארגמני עמוק .ארומות של דומדמניות, שזיף שחור ועלי טבק. סיומת ארוכה ומאוזנת.

13.5% אלכוהול, המחיר 90 ₪ והכשרות: רבנות מהדרין ירושלים, בד"צ בית יוסף, בד"צ מנצסטר, O.U, ועד רבני חב"ד.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.

http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום