עשרות אנשים הגיעו לבית החולים בשל צריבת מדוזות

בחודש האחרון הגיעו לחדר המיון של המרכז הרפואי הלל יפה מעל 20 מקרים של צריבת מדוזות | "הפניות לחדר המיון כתוצאה מכוויות מדוזות גבוה יותר ביחס לשנים עברו "

קובי ברקת | בריאות 7.7.2024 | 19:49

אילוסטרציה | צילום: Edi Israel/Flash90

עונת הרחצה כבר נפתחה וכבכל שנה גם המדוזות לא איחרו להגיע. רק בחודש האחרון הגיעו לחדר המיון של המרכז הרפואי הלל יפה מעל 20 מקרים של צריבת מדוזות. 

ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל החלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה מספר: "השנה מספר הפניות לחדר המיון כתוצאה מכוויות מדוזות גבוה יותר ביחס לשנים עברו ואנחנו רק בתחילת עונת הרחצה".

למעשה מי שכבר הספיק לבלות את ימי הקיץ החמים על שפת הים בטוח נתקל במספר לא מבוטל של מדוזות- בין אם על החוף ובין אם במים הרדודים. המדוזה השכיחה ביותר באזורינו היא החוטית הנודדת, המאופיינת בזרועות צייד מרובות הנראות כמו חוטים ומכילות תאים צורבים דמוי מזרקים, בעזרתם המדוזה משתקת את הטרף ממנו ניזונה. כאשר הזרועות נתקלות בגוף חי, נורים המזרקים הקטנים ומחדירים לתוכו של הגוף החי את הארס.

"במקרים של צריבת מדוזה, רוב האנשים ירגישו כאב מקומי, תחושת צריבה ותופיע אדמומיות מסוימת על העור, לעתים מלווה בגרד. במידה שהאזור מזדהם, יכולים להופיע תסמיני חום, עייפות וכאבי שרירים", מסביר ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז הרפואי הלל יפה. 

ד"ר אשקר מוסיף כי השנה, בהשוואה לשנים עברו, חלה עלייה במספר הפניות לחדר המיון בשל עקיצת מדוזה. "בחודש האחרון הגיעו לא פחות מ- 20 מקרים של צריבות מדוזה בדרגות כוויה שונות ואנחנו עדיין בתחילתה של עונת הרחצה. לציין כי רוב המקרים מטופלים בקהילה ולבית החולים מגיעים אנשים עם דרגות כוויה קשות ונרחבות, מלווים בכאבים חזקים או צריבה בעיניים, זיהום מקומי בעור או שלפוחיות באזור העקיצה לאחר הכוויה העורית". 

עשה ואל תעשה במקרה של צריבת מדוזה:

1. יש להסיר מהעור את המדוזה/ חלקי המדוזה בעזרת מקלון או חתיכת פלסטיק.

2. מומלץ לשטוף את המקום במי מלח ואחר כך במי ברז ישירות על המקום למספר דקות, ללא שפשוף האזור.

3. ניתן למרוח משחה או כדורים להקלה מקומית של הכאב והצריבה, כמו אלוורה ופניסטיל.

4. אין לשטוף את המקום במי ברז/מים מתוקים או בחומרי חיטוי כמו אלכוהול, שכן הם עלולים להחמיר את התגובה המקומית ולגרום לפיזורו של הארס על פני העור.

5. אסור לגרד או לשפשף את אזור העקיצה.

מתי כדאי לפנות לחדר מיון?

1. הסכנה העיקרית ממדוזה היא תגובה אלרגית קשה ולכן אם האדם שנצרב, בפרט אם מדובר בילד/ה, מפתח קשיי נשימה, צרידות פתאומית, בחילות, הקאות, חולשה קיצונית או בלבול, יש לפנותו בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

2. במקרה של נפיחות מקומית מעבר לרגיל או זיהום משני באזור העקיצה המלווה באודם ושלפוחיות.

3. פגיעה עינית קשה.

4. במידה שמדובר באזורים רגישים, לדוגמה פנים אזורים נרחבים כמו רגל, זרוע או שמא התסמינים מחמירים ואין שום הקלה לאורך זמן.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום